Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Thursday 22 May 2014

Saat Ku Cinta 13


ZHARIF memandu keretanya membelok ke simpang rumah yang dia pernah pergi malam itu. Tiba-tiba dia ternampak Zarra sedang membawa beg besar keluar dari simpang rumahnya. Dia berasa hairan. Entah kemana gadis itu mahu pergi? Takkan dia lari dari rumah pada siang hari begini. Arghh zaman sekarang apa-apa pun boleh berlaku! Dia memberhentikan keretanya.

Zarra kelihatan terkejut apabila mendengar hon kereta di depannya. Dia tergamam seketika! Dia tidak kenal siapa empunya kereta itu.

Tidak lama kemudian dia melihat seorang lelaki keluar dari perut kereta itu. Lama juga dia memerhati gelagat lelaki itu barulah dia teringat. Lelaki misteri malam itu. ‘Tapi apa dia buat kat sini?’ bisik hati Zarra.

“Eh Zarra.. Zarra nak kemana ni?” soal Zharif sebaik saja dia mendekati Zarra. Dari jauh tadi dia melihat gadis itu membawa beg pakaian. Gayanya seperti orang yang mahu keluar dari rumah.

“Saya pun tak tahu kemana saya nak pergi!” ujar Zarra lemah.

“Kenapa dengan Zarra? Zarra lari dari rumah ye?” soal Zharif lagi. Walau pun soalan itu agak lucu tapi mungkin ada kebenarannya juga!

“Zarra bukan lari dari rumah tapi di halau dari rumah!” jawab Zarra perlahan-lahan. Zharif terkejut! Biar betul! Siapa pulak yang menghalau Zarra dari rumahnya?

“Di halau? Siapa yang halau Zarra? Ayah Zarra?” teka Zharif. Dari reaksi yang dia lihat malam itu, adalah tidak mustahil kalau Encik Harun menghalau anak gadisnya itu. Tapi itu bukan salah dan silap Zarra. Kesian dia dengan Zarra. Zarra menggeleng kepalanya.

“Habis siapa?”

“Makcik Saleha dan Mona. Mereka halau Zarra ketika ayah tiada di rumah..” ujar Zarra berterus terang. Entah kenapa laju saja mulutnya memberitahu hal yang sepatutnya tidak dia beritahu kepada lelaki yang baru dia kenali.

“Kenapa mereka halau Zarra?”

“Sebab mereka tak nak tanggung malu. Saya tak tahu nak cakap apa. Lagi pun fikiran saya buntu. Saya dah putus tunang. Dan tak ada apa lagi yang saya risaukan lagi!” ujar Zarra kepada Zharif. Zharif hanya mengangguk. Sempit betul fikiran keluarga bekas tunang Zarra. Tapi dia juga tidak dapat salahkan sesiapa. Manusia memang begitu, nak yang baik tapi tak sedar dirinya tak sebaik mana.

“Sabar sajalah. Lagi pun ini mungkin dugaan buat Zarra..” pujuk Zharif lagi. Entah mengapa ketika dia melihat wajah sugul Zarra, ada perasaan halus yang sukar dia sendiri faham menusuk hatinya. Apa yang pasti itu bukan perasaan simpati.. Lalu dia mendapat satu idea.

“Baik awak ikut saya sekarang!!” arah Zharif.

“Nak pergi mana?” soal Zarra terkejut.

“Ikut sajalah..” ujar Zharif sambil mengangkat beg pakaian Zarra! Zarra hanya mengikut saja. Entah kemana lelaki ini mahu membawanya. Lagipun buat masa sekarang, memang dia tiada arah tuju juga.

Kereta Zharif berhenti didepan rumah dua tingkat itu. Zarra hanya melihat sekeliling. Dia tidak berani keluar pun dari kereta itu. Entah rumah siapa pula lelaki itu bawa dia.

“Ini rumah siapa?”

“Rumah saya..” selamba sahaja Zharif menjawab.

“Encik..”

“Zharif”

“Encik Zharif tinggal seorang diri kat rumah ini?” soal Zarra lagi.

“Taklah.. Ada orang lain juga.. Zarra tak payah takut. Buat sementara ini, Zarra boleh tinggal di sini dulu..” ujar Zharif perlahan.

“Tapi takkan Zarra nak menumpang lama di rumah Encik Zharif ni..” soal Zarra lagi.

“Awak boleh tinggal di rumah ini selama mana pun. Nanti saya suruh Mak Enon sediakan bilik untuk Zarra..”

“Terima kasihlah Encik Zharif..”

Zharif mengangkat beg Zarra lalu mempersilakan Zarra masuk ke rumah. Dia bercakap sesuatu pada Mak Enon. Kelihatan orang tua itu mengangguk-ngangguk. Entah apa yang mereka bincang tidak Zarra ambil peduli. Apa yang penting dia harus kuat dan berani untuk memulakan hidup baru.

DIA di berikan tempat tinggal yang selesa. Sekurang-kurangnya dia masih ada tempat berteduh. Kalau tidak dia mahu kemana? Menumpang siapa? Ada kawannya pun si Hanis tidak ada di sini sekarang ini.

Zarra masih menangis. Ketika Zharif membuka pintu bilik itu dia melihat, Zarra masih duduk di bawah katil sambil memeluk lututnya.

“Zarra menangislah selagi Zarra merasakan begitu. Saya tak tahu apa yang Zarra rasakan. Cuma saya minta Zarra jangan menangis lagi selepas hari ini.. Saya nak keluar dulu..” ujar Zharif. Sungguh dia tidak tahu bagaimana untuk memujuk gadis yang baru di kenalinya itu. Namun hanya itu saja yang mampu dia lakukan. Mendengar kata Zharif, Zarra terus mengesat sisa air matanya. Dia bangun menuju kearah Zharif yang berdiri di depan pintu biliknya.

“Nak keluar? Pergi mana?” spontan sahaja Zarra bertanya.

“Saya nak keluar jemput budak-budak balik.” ujar Zharif sambil memandang kearah Zarra.

“Budak-budak?” soal Zarra. Dia terkejut. Ingatkan lelaki di depannya itu masih bujang. Rupa-rupanya sudah berkahwin. Patutlah tadi dia perasan ada gambar budak budak di ruang tamu didepan tadi. Mungkin budak berdua itu yang di maksudkan oleh Zharif.

“Arghh!! Lupa saya nak beritahu, habis waktu sekolah saya akan jemput budak-budak balik kerumah.” terang Zharif lagi.

“Budak-budak? Anak siapa budak-budak itu? Sebelum ini, Encik Zharif dah kahwin ke? Mana isteri Encik Zharif?” soal Zarra dengan berani. Pada mulanya dia hairan apabila Zharif mengatakan dua orang budak akan pulang ke rumah petang itu. Benar seperti yang di katakan oleh Zharif itu. Tapi mereka anak siapa? Dia ingat Zharif belum kahwin! Tapi budak-budak tu anak dia ke?

“Belum. Tapi bakal berkahwin” jawab Zharif pendek. Zarra mengerutkan dahinya. Bakal berkahwin? Dia nak kahwin dengan siapa? Pelbagai persoalan timbul di fikiran Zarra!

“Bakal berkahwin? Nak kahwin dengan siapa? Mana bakal isteri Encik Zharif?” soal Zarra kebingungan! Kalau boleh dia tidak mahu menjadi orang ketiga dalam hubungan Encik Zharif dengan bakal isterinya.

“Kahwin dengan Zarralah. Kan Zarra bakal isteri saya..” jawab Zharif selamba. Zarra geram. Dia bertanya dengan serius, Zharif main-main pulak!!

“Zarra serius tanya Encik Zharif ni? Bila masa saya setuju nak jadi isteri Encik Zharif?” kedengaran tawa halus dari bibir Zharif. Suka benar dia mengusik Zarra. Rupa-rupanya Zarra seorang gadis yang prihatin juga.

“Betullah saya serius ni… Apa kata kita kahwin?” spontan saja dia bertanya.

“Kahwin???” ujar Zarra. Dia sudah gelisah. ‘Macam mana ni? Takkan nak kahwin dengan lelaki yang baru beberapa hari dia kenali? Hish dah gila agaknya! Tapi kenapa lelaki ini macam desperate nak kahwin dengan dia?’ getus hati Zarra. Lelaki itu kenal dia ke sebelum ni?

“Yelah takkan kita tinggal serumah tanpa ikatan? Awak tu bukan muhrim saya tau tak! Kalau ada Mak Enon tak apalah. Di buatnya Mak Enon pergi mana-mana nanti macam mana?” Zarra masih mendiamkan diri. ‘Betul juga cakap lelaki ini. Tapi takkan dia nak kahwin dengan lelaki yang dia tak kenal sangat ni? Apa pun dia kena ambil masa untuk berfikir.’

“Awak nak ke tidak?” soal Zharif lagi. Dia bukannya sangat mahu menggertak gadis itu. Namun dia buat begitu untuk kebaikan. Mana boleh dia tinggal serumah dengan gadis yang bukan muhrimnya.

“Kalau tak nak kahwin dengan saya tak kisah. Bagaimana kalau Zarra tiba-tiba mengandung nanti? Bukan senang tau nak jumpa pak sanggup macam saya ni..” ugut Zharif lagi. Muka Zarra berubah merah. MENGANDUNG?? Kenapalah dia tidak terfikir akan hal itu. Lama juga Zarra terdiam. Zharif mula tersengih-sengih. Mesti Zarra akan bersetuju dengan cadangannya tadi.

“Boleh Encik Zharif bagi saya masa?” Zharif mengangguk! Gila!! Macam mana dia boleh melamar Zarra dalam keadaan begini. Bukankah itu di namakan mengambil kesempatan di atas kesulitan orang lain? Dia mengutuk perangai Makcik Saleha dan Mona tapi dia sendiri pun apa kurangnya..

“Budak-budak itu anak siapa?” Zarra kembbali menyoal.

“Perlu ke saya beritahu?” soal Zharif. Dia tahu lambat laun pasti Zarra akan bertanyakan siapa budak berdua tu.

“Perlu.. Biar Zarra tahu siapa mereka sebenarnya.. Tak adalah timbul salah faham nanti.”

“Mereka anak buah saya sendiri. Anak arwah abang Zulhairi dan Kak Arfa. Abang Zul tu abang long kami..”

“Jadi kenapa mereka ada di sini? Maksud Zarra..” soalan Zarra terputus! Sepatutnya budak-budak itu di bawah penjagaan orang lain.

“Perkahwinan abang Zulhairi tidak di ketahui oleh parent saya. Sebab parent saya tidak merestui perhubungan mereka. Akhirnya mereka bernikah tanpa pengetahuan ibu dan ayah saya... Namun perkahwinan mereka tidak lama apabila kedua mereka kemalangan. Dan arwah abang Zulhairi mengamanahkan kedua anaknya ini kepada saya!”

“Lepas itu apa yang terjadi?” soal Zarra seolah-olah berminat. Hilang sekejap masalah dalam kepala otaknya.

“Saya terpaksa menyuruh Mak Enon menjaga mereka buat sementara waktu. Sebab saya nak menghabiskan pengajian waktu itu. Bila saya habis pengajian, barulah saya dapat duduk dengan mereka. Pejabat saya itu sebenarnya hasil titik peluh arwah abang Zulhairi dan isterinya. saya kerja di situ dan menerajui syarikat yang di tinggalkan oleh abang Zulhairi...”

“Jadi ibu dan ayah Encik Zharif tak tahu siapa mereka tu?” Zarra bertanya lagi.

“Itulah yang menyebabkan saya keluar dari rumah keluarga saya. Sebab mereka marah saya mengambil mereka sebagai anak angkat saya! Pada hal mereka tidak pernah tahu, dalam diam mereka sudah mempunyai cucu!” jelas Zharif lagi. Zarra mengangguk.

“Kesiannya mereka. Mereka tidak bersalah..” ujar Zarra dengan perlahan.

ZARRA duduk termenung. Dia tidak tahu apa yang dia harus buat. Semua kerja dalam rumah sudah di siapkan oleh orang gaji Zharif. Mungkin sebelum kedatangan dia, Zharif memerlukan orang gaji untuk mengemas, mencuci dan sebagainya.

Namun dia nekad untuk melupakan perkara yang terjadi dalam hidupnya. Dia harus kuat semangat dan memulakan hidup baru di rumah ini. Dia melangkahkan kaki ke dapur. Ringan saja mulutnya bertanya kepada Mak Enon.

“Ada apa-apa yang saya perlu tolong ke Cik Zarra?” soal Mak Enon sebaik saja melihat Zarra tetamu Tuan Zharif nya itu menjejak kaki ke dapur.

“Mak Enon, tak payahlah nak bercik-cik dengan saya... Malu saya tau!” ujar Zarra. Dia rasa tidak selesa bila Mak Enon memanggilnya begitu.

“Tapi Cik Zarrakan bakal isteri Tuan Zharif..” balas Mak Enon lagi. Dia takut di marahi Encik Zharif kalau dia memanggil nama Zarra sahaja!

‘Hish.. Bila masa aku cakap nak kahwin dengan dia. Pandai-pandai dia cakap dengan Mak Enon yang aku ni bakal isteri dia!’ gerutu hati Zarra. Dia memandang wajah Mak Enon.

“Mak Enon.. Panggil je saya Zarra. Tolonglah..”

“Baiklah..” akhirnya Mak Enon mengalah. Zarra tersenyum. Hormat betul Mak Enon pada Zharif. Mungkin di sebabkan Zharif seorang majikan yang baik barang kali.

2 comments: