Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Wednesday 3 October 2012

Kau Rantai Hatiku 16




PAGI-pagi lagi, Mak Teh sudah sampai. Kiranya awal juga Pak Teh menghantar isterinya. Mungkin disebab hari ini dia ada kerja. Humaira menyambut kedatangan mereka dengan senyuman. Dia tidak mahu Mak Teh terlalu sedih melihat keadaan Zeti itu.

          Selepas balik dari hospital, Humaira singgah di taman tempat dia selalu bersenam. Semenjak kemalangan yang menimpa Tengku Elman hari itu, baru kali ini dia berkesempatan untuk membuat aktivitinya itu. Nasib baik dia memang membawa pakaian sukannya di dalam kereta. Lalu dia mengambil pakaian sukan yang di letakkan di dalam bonet kereta. Hari ini dia mahu mengeluarkan peluh.  Dalam minggu ini dia memang tidak mempunyai masa untuk bersenam.

          Awal pagi ini Tengku Elman bangun seperti biasa. Dia mahu bersenam kali ini. Sudah lama dia tidak bersenam. Sejak kemalangan yang menimpa dirinya dulu, kali ini dia merasakan kakinya sudah benar-benar pulih. Lagipun dia merasakan badannya seperti tidak enak kerana terlalu di manjakan.

          Setiba dia di tasik itu dia duduk sekejap di sebuah kerusi di mana dia dengan Humaira bergaduh hari itu. Teringat kembali masa itu dia tersenyum sendiri. Tiba-tiba matanya memandang tubuh seseorang. Dia seakan-akan kenal dengan wajah itu. Tanpa sedar dia menguntum senyum. Terus saja dia bangun untuk mengejar si gadis itu.

          “Hai..” sapa Tengku Elman sambil menghampiri gadis itu.

          ‘Hish siapa pulak yang tegur aku ni? Takkan dia kot? Aku baru teringat je bila nampak kerusi itu tadi.’gumam Humaira dalam hati. Namun dia teruskan larian dengan nafas yang masih termengah-mengah! Melihat tiada tindak balas dari si gadis itu, Tengku Elman Qaufar memberi salam. Kali ini suaranya sudah jelas di pendengaran Humaira!

          “Tengku!!!” ujar Humaira separuh menjerit! Dia tidak menyangka orang itu benar-benar berada di depannya.

          “Ya saya.. Kenapa? Terkejut? Atau awak tengah teringat dekat saya?” usik Tengku Elman. Wajah Humaira merah. ‘Hish dia ni macam tau-tau je kita teringatkan dia!!’

          “Taklah.Tengku jangan nak perasan lebih!! Ira mana ada masa nak teringatkan orang macam Tengku ni. Rasanya Ira pun tak teringin! Lebih baik Ira memikirkan orang lain.” jawab Humaira dengan angkuh. Malulah dia kalau Tengku Elman tahu yang dia baru memikirkan lelaki itu tadi!

          Tengku Elman Qaufar tersenyum mendengar jawapan dari mulut Humaira. Gadis ini memang susah mahu di usik.

          “Kalau macam tu, kita tukar topic..”

          “Tukar topic apa pulak?”

          “Macam mana dengan Zeti? Dia dah sedar ke belum?” Humaira terkejut mendengar soalan dari mulut Tengku Elman. Humaira memberhentikan lariannya. Dia membuat senaman ringan. Tengku Elman pun turut sama. Mengikut apa yang Humaira buat.

          “Setakat ini belum lagi. Entahlah bila dia akan sedar. Ira berharap sangat dia dapat sembuh dengan cepat! Apa pun terima kasih dengan duit yang Tengku bagi tu. Nanti kalau ada rezeki saya akan bayar duit Tengku tu..”

          “Saya tak minta pun duit itu diganti. Cuma saya minta Ira jangan menjauhkan diri dari saya. Itu saja permintaan saya” jawab Tengku Elman dengan cepat. Dia tidak faham mengapa gadis itu suka menimbulkan isu duit yang dia berikan tempoh hari!

          “Kenapa? Kenapa saya tidak boleh menjauhkan diri dari Tengku? Sebab wajah saya yang serupa dengan wajah isteri Tengku. Begitu?” soal Humaira bertubi-tubi.

          “Bagi saya masa.. Namun perkara ini memang saya tak dapat jelaskan sekarang. Ira tahu tak, ada banyak persamaan antara Huamira dengan Ariana saya tu. Dan setiap kali saya teringatkan Ira, pasti Ira berdekatan dengan saya. Contohnya seperti sekarang.” Tengku Elman memberi penjelasan. Dia tidak mahu Humaira berterus terusan menuduhnya yang bukan-bukan.

          “Itu andaian Tengku saja. Tak ada kaitan dengan Ira.. Tolonglah.. Tengku jangan nak buat hal. Tengku tu bakal nak bertunang dengan Cik Isabella. Saya tak nak jadi orang ketiga dalam hubungan Tengku itu..” Humaira menjelaskan perkara yang terlintas di kepalanya. Kalau dia tidak memberi alasan yang baik, Tengku itu tetap akan mengacau hidupnya.

          “Saya tak peduli hal itu. Ianya tiada kaitan dengan hubungan kita ni! Lagipun pertunangan itu bukan kehendak saya. Tapi itu aturan mama saya dengan keluarga Isabella. Saya dah katakan yang saya tak nak. Tapi mereka berkeras juga. Biarlah!!” Tengku Elman pula memberi penjelasan yang sebenarnya. Dia tidak mahu gadis itu terus menyalahi dirinya. Memang tidak adil bagi dirinya jika gadis itu tetap bersikap tidak endahkan dirinya.

          “Tengku nak Ira cakap bahasa apa supaya Tengku faham keadaan Ira? Bahasa Tamil, Bahasa Cina, Bahasa Perancis, Bahasa Benggala?” soal Humaira dengan geram. Dia pun sudah mati akal dengan perangai Tengku Elman itu.

          “Kalau betul Ira boleh cakap semua bahasa itu, saya janji saya tak akan ganggu Ira lagi!” dengan beraninya Tengku Elman mencabar Humaira. Humaira menggigit bibirnya!

           ‘Erkk!! Aku mana tahu cakap semua bahasa tu. Itulah mulut dia juga yang gatal cakap macam tu, sekarang Tengku tu betul-betul nak dengar aku cakap semua bahasa itu pulak! Geramnya!!!’

          “Saya mana reti cakap semua bahasa tu!! Tunggulah lepas saya tahu macam mana nak cakap, saya akan cakap depan Tengku!”

          Tengku Elman ketawa kuat. Suaranya yang kuat ketawa itu menarik perhatian pengunjung di situ. Humaira perasan mata pemngunjung tertumpu pada mereka berdua.

          “Tengku sudahlah.. Jangan ketawa kuat. Tak malu ke semua orang tengok kearah kita..” Huamira menegur sikap Tengku yang ketawa dengan kuat itu. Namun begitu tak henti-henti juga Tengku Elman ketawa. Humaira pun tak tahu apalah yang lucu sangat dengan kata-katanya sebentar tadi.

          “Lain kali kalau tak tau nak cakap semua bahasa tu jangan ugut-ugut saya tau tak! Tapi kalau betullah Ira pandai cakap dalam semua bahasa tu, memang saya tak akan kacau hidup Ira lagi..” Tengku Elman memberi jaminan. Pada mulanya tadi pun dia risau juga kalau-kalau Huamira boleh bercakap dalam semua bahasa itu walaupun sepatah dua. Manalah tahu kebolehan seseorang. Tapi akhirnya dia lega bila Humaira memberitahu yang dia tidak tahu cakap dalam semua bahasa itu dia ketawa pula.

          Humaira menjeling tajam ke arah Tengku Elman di sisinya. Jam di tangannya di selak. Sepatutnya dia pulang kerumah sekarang. Mahu berkemas lagi. Dia takut petang nanti dia terlambat pergi ke hospital. Rasa peluh pun sudah melekit di badannya. Memang dia rasa tak selesa sekarang ini. Kemudian dia terus meninggalkan Tengku Elman yang terkial-kial di situ.

          “Humaira..” panggil Tengku Elman. Baru dia tersedar yang Humaira sudah meninggalkan dia di situ. Dengan cepat dia melajukankan lariannya agar dapat mengejar Humaira.

          “Berhentilah!!!” ujarnya sambil menarik tangan Humaira. Sikit lagi Humaira mahu hilang pertimbangan.

          “Tengku nak apa lagi?” soalnya geram. Lelaki ini tidak pernah mahu mengalah. Asyik mendesak dan terus mendesak.

          “Awak nak pergi mana?” soal Tengku Elman dengan tercungap-cungap. Penat dia berlari mengejar Humaira tadi pun belum hilang.

          “Saya nak balik rumah. Saya nak berehat. Petang nanti saya nak pergi hospital jaga Zeti lagi. Kenapa?” Humaira bertanya.

          “Tak ada apa-apa. Kalau macam tu saya tak nak ganggu hari minggu awak. Maaflah kalau saya asyik menyusahkan awak!” ujar Tengku Elman Qaufar dengan lembut. Entah mengapa dengan gadis ini dia cepat benar beralah dan lembut hati.

          Humaira terus melangkah pergi. Malas dia mahu lama-lama berdepan dengan Tengku itu. Nanti ada saja permintaan yang tak masuk akal di suruhnya buat.

          “Hati-hati jalan tu!” jerit Tengku Elman. Humaira menoleh.

          “Terima kasih. Tengku juga sama..” balas Humaira lagi. Dia sendiri tidak faham dengan perasaannya seperti dia sudah lama mengenali lelaki itu pada hal dia baru saja berkenalan dengan lelaki yang bernama Tengku Elman Qaufar itu!

PETANG Ahad begini, Tengku Elman Qaufar berasa bosan pula tinggal di rumah. Dia mahu keluar tapi nak jumpa siapa? Kawan-kawannya ramai yang tidak tahu dia sudah pulang ke tanah air. Mana tidaknya belum sempat dia mahu berehat, tugas di syarikat itu sudah sedia menunggu. Memang Tengku Suraya menyuruhnya berehat dahulu, tapi dia sendiri yang mahu terus masuk kerja kerana dia sudah mengabaikan syarikat itu selama lima tahun. Nasib baik keluarga mereka mempunyai seorang pembantu yang ikhlas dan baik sanggup menolong mereka mentadbir syarikat itu. Dan pada hari ini tugas itu di serahkan kepadanya.

          Lama dia berfikir, lalu dia menukar pakaiannya. Dia mahu keluar jalan-jalan. Seorang diri pun tak apa! Apa yang penting tempat yang di tuju itu memang mempunyai kenangan yang indah bersama Ariana suatu masa dulu. Sebab itu dia lebih selesa berjalan seorang diri.

          Ketika Tengku Elman Qaufar berada di tingkat bawah KLCC, tiba-tiba bahunya terlanggar bahu seseorang. Kedua-dua terkejut!

          Sorry..” kedua-dua mereka berkata serentak. Seraya itu mata mereka bertentangan.

          “Elman!!”

          “Amir!!”

          How are you bro? Oh my, It really you! Lama tak jumpa kau..” Amir memeluk erat tubuh Tengku Elman beberapa saat. Bersinar-sinar matanya merenung lelaki yang segak dan bergaya dari atas ke bawah.

          “Makin handsome, makin meningkatlah saham kaukan? Walaupun duda. Tapi bukan sebarang duda!!” Amir mengusik.

          Tengku Elman Qaufar tersenyum sumbing. Kembang hatinya kerana Amir masih melayannya dengan baik walaupun lima tahun dia menyepikan diri. Ada banyak perkara yang mereka ingin bualkan. Lima tahun tidak berjumpa memang, pelbagai cerita yang ingin di kongsi bersama.

          “Biasa je beb, Kau pun apa kurangnya. Kau lapang tak?”

          “Lapang.. Kenapa?” soal Amir. Namun dia gembira dapat berjumpa dengan Tengku Elman.

          “Jom kita masuk ke sini. Banyak benda aku nak sembang dengan kau ni.” Pelawa Tengku Elman dan senang hati Amir menerima ajakannya. Mereka berdua terus masuk ke restoran berdekatan. Lagipun itu sudah waktu tengah hari. Mereka mengambil pesanan.

          “Bila kau balik sini?  Kau tak cari aku pun! Kalau tak terserempak tadi, memang aku tak tau pun kau dah balik!” soal Amir lagi. Memang dia tidak menyangka akan bertemu dengan Tengku Elman Qaufar setelah lima tahun mereka terpisah. Tengku Elman pergi keluar negara selepas apa yang terjadi dalam hidupnya. Memang dia sebagai seorang kawan pun turut bersedih dengan peristiwa yang menimpa kawannya itu.

          Sorrylah beb, aku tak contact kau awal-awal sebab aku busy sangat.” Amir tersenyum dan mengangguk kepalanya. Tidak payah Tengku Elman beritahu pun, dia sudah sedia maklum. Dan dia gembira sebenarnya kerana Tengku Elman masih melayannya seperti dulu!

          “Kau jangan risau. Aku fahamlah, nama besar macam kau ni mestilah sibuk. Siapa tak kenal dengan Tengku Elman Qaufar pemilik syarikat tersohor di Malaysia..” usik Amir lagi.

          “Kau apa kurangnya. Aku gembira sangat dapat jumpa dengan kau..”

          “Ni pun nasib terserempak kat sini. Kalau tak alamatnya memang kita tak jumpalah walau pun KL ni kecil je!” Sambil berkata, Amir menunjukkan dengan dua jari yang di padatkan. Kedua-dua mereka ketawa.

          “Kau kerja apa sekarang? Dengar khabar kau jadi pegawai polis betul ke?” soal Tengku Elman lagi. Dia bangga dengan kawannya jika benarlah kawannya itu menjadi seorang pegawai polis. Dan dia tidak hairan jika kawannya itu memilih bidang itu kerana ayahnya juga seorang pegawai polis juga!

          “Nampaknya begitulah. Bukan macam kau, dapat belajar ke luar negeri. Jawatan memang sedia bagus punya sedang menunggu.” jawab Amir dengan gelaknya.

          “Itu pun kerja juga namanya. Kalau kau nak aku offer kerja kat syarikat aku tu nak?” secara terang-terangan Tengku Elman mengajak sahabatnya itu bekerja dengannya.

          “Hish tak naklah. Itu bukan bidang aku. Lagi pun cita-cita aku dari kecil memang nak jadi pegawai polis macam ayah aku tu!” jawab Amir dengan jujur. Dia tidak pandai dalam berurusan urus niaga. Dia lebih minat kepada penyiasatan. Padanya kerja itu lebih mencabarnya. Berdepan dengan penjenayah adalah perkara yang paling sukar tetapi dia suka dengan cabaran yang di harunginya.

          “Jadi kau kerja kat balai mana? Manalah tau kot-kot aku ada masalah nanti aku boleh terus cari Inspektor Amir!” Amir tersenyum mendengar usikan Tengku Elman. Tetapi memang benar pun. Hidup di Kuala Lumpur ini sangat bahaya. Bahaya datang bila-bila masa sahaja. Begitu juga dengan jenayah!

          “Aku kerja kat Bukit Aman. Nama je Bukit Aman tapi tak pernah aman dengan kes jenayah walau pun seminit.” ujar Amir dengan tawanya. Tengku Elman juga ketawa. Bunyi tawa mereka berdua menarik perhatian pengunjung di restoran itu.

          “Biasalah.. Siapa yang tak tahu ibu pejabat polis bukit Aman. Memang tak akan aman dengan kes jenayah!” sambung Tengku Elman pula. Dia pasti sahabatnya itu sibuk dengan alam pekerjaannya. Namun dia lihat sahabatnya itu gembira dengan pekerjaannya.

          “Kau ni belajar di luar negeri berapa tahun?”

          “Lima tahunlah. Tapi bukan belajar sepenuh masa tu. Aku pergi melancong sekali. Nak lapangkan fikiran.”

          “Eh!! Kau ni pergi kat luar negeri, tak kan tak jumpa dengan gadis bermata biru, berambut perang ke?” usik Amir lagi. Dia kalau bab mengusik ni serahkan saja pada dia. Tengku Elman tersenyum. ‘Kalaulah semudah itu?’

          “Manalah aku ada masa dengan semua tu. Lagipun aku tak dapat nak lupakan dia. Dia yang terindah bagiku..” sayu sekali kedengaran suara Tengku Elman. Memang berduyun-duyun perempuan yang menghampirinya pun tidak menggoyahkan perasaannya pada isteri tercintanya. Walaupun dia sedar wanita yang di kasihinya itu sudah ‘pergi’ lama dalam hidupnya.

          “Sorrylah.. Aku saja je nak usik kau..” ujar Amir dengan rasa bersalah. Apalah?? Nak usik kawan pun agak-agaklah marahnya pada diri sendiri.

          Tiba-tiba Amir rasa bersalah pula kerana niatnya hanya mahu mengusik Tengku Elman. Tetapi dia tersalah cakap pula kali ini. Dia sedar, Tengku Elman memang susah mahu melupakan peristiwa yang berlaku dan meragut nyawa orang yang di sayangi. Kalau dia pun mungkin akan menjadi seperti Tengku Elman. Sebab itu dia pun susah mahu dekat dengan perempuan.. Mungkin dia takut menjadi seperti Tengku Elman.

          “Tak ada apalah. Cuma aku tak tau nak buat macam mana nak lupakan peristiwa itu. Ianya masih segar dalam ingatanku. Walau pun sudah lima tahun perkara itu berlaku, aku macam tak percaya yang ianya memang berlaku. Gila aku ni kan?” terdengar keluhan di bibir Tengku Elman Qaufar.

          “Kau kena kuat. Memang susah nak terima kenyataan ini tapi perkara itu sudah berlaku. Apa pun kau mesti lawan rasa di hati tu. Jangan di turutkan sangat perasaan sedih kau tu!” Amir memberi nasihat. Memang itulah nasib.

          “Sebenarnya aku nak minta tolong kat kau ni” kedengaran Tengku Elman melepaskan keluhannya. Dia menegakkan badannya pada kerusi itu.

          “Nak minta tolong apa? Kau cakap jelah. Manalah tau aku boleh tolong kau..”

          “Biasanya kalau kes kemalangan yang berlaku masih di simpan tak rekodnya?” soal Tengku Elman Qaufar tiba-tiba. Entah kenapa pula terlintas di hatinya mahu kawannya itu membongkar kes yang sudah berlaku lima tahun dahulu.

          “Maksud kau?” Amir hairan.

          “Begini, sekarang ni aku keliru antara perasaan hati dan kenyataan. Kemalangan yang menimpa Ariana itu mungkin angkara khianat. Aku pun tak tahulah. Tapi sejak akhir-akhir ini perasaan aku tak tenang. Mungkin perasaan aku saja kot. Tapi..”

          “Kenapa kau cakap macam tu?”

          “Sebenarnya hari pertama aku menjejak kaki ke Malaysia, aku terjumpa dengan seorang gadis. Wajahnya mirip Ariana. Tapi malangnya dia langsung tak kenal aku!”

          “Pelik! Mungkin dia bukan Ariana. Mungkin orang yang sama rupa...”

          “Sebab itulah yang membingungkan aku. Namanya juga sama. Cuma yalah perwatakannya saja berlainan sedikit. Aku rasa kalau kau jumpa dia mesti kau terkejut punya.” Tengku Elman melepaskan nafas dan bersandar pada kerusi. Air minumannya di hirup. Memang dia berharap sesuatu tak yang mungkin berlaku!

          “Aku faham perasaan kau. Beginilah aku akan cuba cari rekod tu. Kalau dah di hapuskan aku tak dapat nak menolong. Sebab biasanya rekod yang disimpan selama lima tahun dan kesnya di kira selesai akan di hapuskan..” Amir memberi kata putus kepada Tengku Elman.

          “Terima kasih..” ucap Tengku Elman. Dia berharap suatu hari nanti dia akan menemui kebenaran. Dan dia berharap firasatnya selama ini kepada gadis itu adalah benar.

 

 

 

2 comments: