Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Thursday 6 February 2014

Kau Rantai Hatiku 35


Pak Teh membawa Tengku Elman keluar dari rumah. Mereka duduk di ruang rehat. Ada sebuah pondok kecil yang di bina oleh Pak Teh untuk minum petang ketika mereka sekeluarga lapang. Mereka mengambil tempat duduk masing-masing.

Pak Teh memulakan bicara. Ada banyak perkara yang ingin dia beritahu pada Tengku Elman. dia berharap Tengku Elman tidak akan menyalahkannya dalam hal ini.

“Saya minta maaf banyak-banyak Tengku. Di sebabkan hal ini, Tengku sudah banyak menderita..” ujar Pak Teh.

“Saya masih tak faham!! Apa sebenarnya yang berlaku?” soal Tengku Elman Qaufar bertubi-tubi. Dia mahukan penjelasan dari mulut Pak Teh.

“Sebenarnya, pada malam itu Mak Teh terdengar perbualan Datin Melinda di telefon. Dia mengarahkan orang berbuat sesuatu dengan kereta Cik Ariana. Apabila mendengarnya dia terus bagitau pada Pak cik. Selepas Cik Ariana keluar, Pak cik mengekorinya dari belakang. Memang betul, kereta Cik Ariana kena langgar dan salah seorang itu menuang minyak pelincir ke atas kereta itu. Pada masa itu Cik Ariana tidak sedarkan diri.

Mereka terus berlalu apabila api sudah menyala memakan minyak pelincir itu. Pak cik terus menuju ke arah kereta itu. Sedaya upaya pakcik keluarkan Cik Ariana dari perut kereta itu. Kemudian Pak cik tanggalkan cincin perkahwinan dan beg tangan Cik Ariana, pakcik letakkan di situ. Baju panjang yang Cik Ariana pakai Pakcik tanggalkan. Ini Pakcik lakukan supaya boleh dijadikan bukti bahawa Cik Ariana terbakar dalam letupan itu” cerita Pak Teh lagi.

“Saya terus membawa Cik Ari pergi ke hospital. Saya pastikan tiada siapa yang mengekori kami. Masa itu keadaan Cik Ari memang tenat. Di tambahkan lagi bayi dalam kandungannya tidak dapat di selamatkan.. Pakcik betul-betul minta maaf.. Pakcik dah sedaya upaya untuk menyelamatkan Cik Ari dan juga kandungannya itu.”

“Ari mengandung?” soal Tengku Elman terkejut. Pak Teh hanya mengangguk. Dia sebenarnya pun terkejut apabila masa itu doktor telah mengesahkan Ariana mengandung dan bayi dalam kandungannya itu tidak dapat di selamatkan.

Tengku Elman Qaufar mengingat kembali ketika itu, sebelum dia pulang ke tanah air, Ariana ada berkata sesuatu. Ada berita gembira yang ingin di sampaikan tetapi isterinya mahu memberitahu apabila dia pulang kelak!

Teringat kembali bagai mana perasaannya ketika itu. Menerima berita yang amat menyedihkannya. Seolah-olah dia tidak dapat menerima bahawa insan yang dicintainya sudah pergi buat selama-lamanya. Kepulangannya dari London malam itu di sambut dengan berita yang menyedihkannya. 

Pada mulanya dia begitu gembira dan tidak sabar untuk menyampaikan berita gembira buat isteri tercinta. Mereka akan sama-sama sambung belajar di London. Dia pergi ke London seorang diri atas urusan itu. Penemuan cincin dan beg tangan milik isterinya juga turut di temui. Dan kereta yang meletup pada malam itu memang kereta milik isterinya.

Tengku Elman terdiam. Dia tidak menyangka Ariana menderita begitu sekali. Bagai mana perasaannya seandainya suatu hari nanti dia kembali mengingati masa lampaunya. Pasti dia akan sedih kerana kehilangan bayi dalam kandungannya semasa kemalangan itu.

“Kesian Ari. Saya tak dapat nak bayangkan macam mana perasaannya kalau dia tahu dia pernah kehilangan bayi kami...” kedengaran keluhan dari mulut Tengku Elman.

“Saya betul-betul minta maaf Tengku..”

“Saya tak salahkan Pak Teh. Walau pun saya juga sedih bila mendengar berita itu. Apa yang penting Ariana masih hidup dan sihat..”

“Kita berdoa saja agar dia dapat menerima kenyataan itu.”

“Apa pun saya memang bersyukur sangat. Tapi Pak cik, kenapa dia tak kenal saya?” soal Tengku Elman lagi.

“Dia hilang ingatan selepas kemalangan yang dahsyat itu.  Penyakit apa ya? Am.. am.. amnesia” ujar Pak Teh yang cuba mengingati nama penyakit itu. Susah betul dia nak menyebut nama penyakit itu!

“Penyakit amnesia Pak cik. Penyakit hilang ingatan” sambung Tengku Elman Qaufar.

“Ha.. macam tulah bunyinya. Selama enam bulan dia koma. Masa dia komalah Mak Teh kamu berhenti kerja kerana dia nak menjaga Ari..”

Melopong mulut Elman mendengarnya. Hatinya sudah berbunga-bunga. Dia bersyukur sangat kerana isteri yang di sangkakan sudah meninggal itu masih hidup!! Tapi apa motif Datin Melinda mahu membunuh Ariana? Pelbagai soalan yang timbul di fikirannya.

“Tapi kenapa Datin Melinda mahu membunuh Ariana?” soal Tengku Elman.

“Itulah yang menjadi tanda tanya Pak cik. Kenapa dia mengupah orang membunuh Cik Ari, sedangkan Cik Ari tu orang yang baik. Kalau nak di banding kan dengan Isabella, Cik Ari memang jauh lebih baik..” jawab Pak Teh geram! Dia teringat semenjak Dato Farid berkahwin dengan Datin Melinda, Ariana selalu mengalah dengan Isabella. Apa saja yang Isabella mahukan pasti, Datin Melinda dan Dato Farid akan tunaikan.

Suatu hari, mereka terkejut apabila Tengku Elman menghantar rombongan untuk meminang Ariana. Hanya perkahwinan di antara Tengku Elman dan Ariana sahaja yang di restui oleh mereka. Tetapi akhirnya, Datin Melinda tetap merancang mahu membunuh Ariana juga akhirnya.

“Saya betul-betul terkejut mendengar semua ini..” jelas Tengku Elman lagi.

“Pak cik pun ada juga menjenguk ke rumah kamu selepas kejadian itu, tapi Tengku tidak pernah balik dari London. Dan sampai sekarang Pak cik hanya berdiam diri saja. Lagi pun Pak cik dengar Tengku dah bertunang dengan cik Isabella.”

“Betul Pakcik. Saya mengambil masa lima tahun belajar di London. Saya cuba untuk melupakan Ariana. Walaupun Isabella sentiasa ada di sisi saya, saya tetap tidak dapat melupakan wajahnya. Sehinggakan Isabella selalu marahkan saya, Pak cik..” gelak Tengku Elman. Teringat kembali bagaimana Isabella merajuk apabila dengan tidak sengaja dia menyebut nama Ariana!

“Tetapi bila saya pulang ke Malaysia saya terus jumpa dia di hari pertama saya menjejak kaki ke Malaysia. Saya kejar dia masa tu Pak Cik.. Saya betul-betul macam orang gila.. Akhirnya saya jumpa kedai tempat dia bekerja..”

Pak Teh menceritakan keadian selepas kemalangan itu.

“Kami berpindah ke Johor selepas Ariana keluar dari hospital. Setelah dia sihat sepenuhnya kami mendaftarkan dia ke universiti. Baru satu setengah tahun ni kami pindah semula ke Kuala Lumpur. Sebab dia nak mulakan perniagaan butiknya” Pak Teh berhenti sekejap.

“Patutlah masa kami di Johor hari itu, dia pengsan dan saya bawa dia ke hospital. Mereka beritahu saya yang Ira pernah accident. Mungkin Ira di rawat di hospital itu ke Pakcik?”

“Ya Tengku.. Humaira pernah dirawat di Hospital Kluang. Saya harap Tengku dapat rahsiakan perkara ini dari orang lain. Pak cik tak nak Datin Melinda mencederakan Ariana lagi. Kita tidak tahu apa akan terjadi jika dia tahu Ariana masih hidup.” Tengku Elman menghembuskan nafasnya. Tiada perkataan lain yang dapat dia ucapkan ketika ini. Syukur!!!

“Baiklah Pak Teh. Terima kasih banyak kerana menolong saya menjagakan Ariana selama ini. Saya tak dapat nak membalas budi baik Pak Teh dan keluarga..” Sebuah senyuman terukir di bibirnya. Manalah dia tidak gembira mendengar berita bahawa isterinya masih hidup. Sekarang dia sudah ada keyakinan dalam hidup. Dia akan selesaikan satu-persatu perkara yang perlu di selesaikan segera. Menitis airmata gembira di pipi. Siapa sangka aturan tuhan untuknya. Rasanya mahu saja dia memeluk gadis itu. Namun di sabarkan dulu hatinya.

“Sama-sama.. Lagi pun bukan sehari dua saya tengok Ariana. Dari bayinya masih merah lagi sampai sekarang. Pak cik dan Mak cik bertanggung jawab untuk menjaga dia.” celah Mak Teh yang datang dari arah dapur.

“Saya harap Pak Teh pun jangan bagitahu Ira yang saya ni suami dia. Nanti dia terkejut pula. Kita buat macam biasa.” Cadang Tengku Elman. Mereka berdua mengangguk.

“Baiklah.. Lega hati saya sekarang. Lima tahun kami simpan rahsia ni. Sebenarnya Azwan ada melamar Ira hari tu. Tapi kami cakap dia tak boleh kahwin dengan mana-mana lelaki.”

“Dia tak hairan ke Pak Teh?” ada nada cemburu di hujung suaranya. Amboi mentang-mentang isteri aku ni cantik ada saja lelaki yang suka dengannya. Ini tak boleh di biarkan. Humaira hanya milik aku seorang.

“Mestilah dia hairan kenapa dia tak boleh kahwin dengan lelaki lain. Tapi sampai sekarang kami tak bagitau apa sebabnya” Mereka bergelak ketawa.

“Gelak sampai tak ingat dunia pulak.. Ni Mak Teh nak jemput korang masuk makan.. Makanan dah siap di hidangkan..”

Mereka bertiga terus menuju ke ruang meja makan.

“MMM Pak Teh, Mak Teh, saya pergi dulu ya. Saya pun dah lama kat sini.. Kalau di ikutkan hati memang saya nak duduk lama-lama kat sini” ujar Tengku Elman berseloroh. Dia melirik pada Humaira yang baru keluar dari arah dapur.

“Baiklah.. Ada masa datanglah ke sini lagi..” ujar Mak Teh.

“Ira tolong hantar Tengku Elman ke luar.” Pak Teh pula bersuara.

“Baik Pak Teh..”

Humaira berjalan di belakang Tengku Elman. Dari tadi lagi senyuman tak putus-putus menguntum di bibir Tengku Elman. Kalau di ikutkan hatinya nak saja dia memeluk Humaira yang berada di hadapannya. Namun dia takut Humaira akan terkejut dengan tindakanya. Lagi pun mereka berada di luar rumah Pak Teh. Nanti apa pula kata jiran sekeliling.

“Tengku ni kenapa dari tadi lagi senyum tak henti-henti? Dah dekat dalam tadi bukan makin seronok berbual dengan Pak Teh dan Mak Teh. Korang kenal ke?” soal Humaira dengan perasaan hairan. Pak Teh dan Mak Teh pun satu. Kalau dengan Azwan tak juga mesra mereka melayannya. Tetapi berbeza pula dengan Tengku Elman. Malah dirinya di suruh pula menghantar Tengku Elman sampai ke luar pagar.

“Tak ada apa. Saya gembira sangat. Tak tahu kenapa saya gembira sangat dapat berjumpa dengan Pak Teh dan Mak Teh Ira.”

“Aaa... Yalah tu..” memuncung bibir Humaira tanda tak puas hati.

“Esok Ira tunggu saya tau. Saya datang ambik esok” ujar Tengku Elman.

“Nak pergi mana? Esokkan cuti.. Ira nak duduk di rumah berehat.”

“Tapi hari Isnin jangan lupa datang kerja..”

“Tapi saya kan dah tulis surat perletakan jawatan..”

“Saya tolak perletakan jawatan awak tu.. Jadi hari Isnin, Ira mesti masuk kerja semula.”

“Tak naklah kerja kat sana lagi. Lebih baik Ira jaga butik tu. Lagipun Ira tak nak ada masalah dengan Cik Isabella tu.”

“Ini arahan saya.. Ira kena juga turun kerja hari Isnin. Saya tunggu..”

“Yelah.. Ira turun keja hari Isnin..”

“Haa macam tulah.. dan esok Ira tunggu saya kat rumah. Jangan nak keluar kemana-mana..” ujar Tengku Elman sambil jarinya menyentuh pipi Humaira.

“Kenapa Tengku ni, sejak bila pandai menggatal pulak ni?” Humaira mencebikkan bibir. Tanda tidak puas hati. Lelaki ini memang suka betul mengambil kesempatan.

“Apa salahnya. Saya lelaki. Ira pula perempuan. Tak salah bukan.. Lainlah kalau saya ni pondan atau sama jenis.. Normallah sebagai seorang lelaki sejati itu, ada sifat gatalnya. Barulah di katakan lelaki. Ira ni cute betullah..” Tengku Elman sekali lagi mencubit pipi Humaira.

“Tengku ni suka betul ambik kesempatan. Ingat muka Ira ni muka model agaknya.”

Sorry tangan saya ni gatal sangat..” Tengku Elman tersengih-sengih. Sakit hati Humaira memandang wajah selamba itu.

“Yalah tu. Dasar lelaki gatal...”

“Tapi bukan dengan orang sebarangan tau. Dengan Ira je saya menggatal...” jawab Tengku Elman dengan sengihannya.

“Tengku nikan.. Heii.. geramnya Ira..”

“Saya lagi geram tengok Ira tau. Rasa nak cium-cium pipi tu. Blushing sangat!!” Memang dia geram bila tengok wajah Humaira yang merona merah. Langsung tiada perubahan. Cuma kini gadis itu langsung tidak ingat segala kisah silamnya.

“Dahlah.. Balik cepat!! Makin lama Tengku kat sini makin menjadi-jadi pula gatalnya.” Marah Humaira. Tengku Elman sekali lagi mencubit pipi Humaira. makin lama dia berdepan dengan gadis itu makin dia merasakan tidak dapat mengawal perasaannya.

Sesampai di rumah, Tengku Elman terus menuju ke biliknya. Membersihkan diri. Seharian dia bekerja memang penat juga rasanya. Namun semuanya berbaloi apabila dia mengetahui gadis yang selama ini dia ekori itu adalah isterinya sendiri. Cuma sekarang bagaimana dia mahu menyelesaikan masalah isteri dan orang-orang di sekelilingnya.

 

 

8 comments:

  1. assalamulaikum. Akhirnya ada juga sambungan. cerita ini akan habis diblog atau akan dibukukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Hasiza, tak sangka masih ada juga pembaca yang sudi menjenguk ke blog saya yang tak seberapa ini. Mungkin saya akan habiskan dalam blog..

      Delete
  2. Lama tunggu sambungan cite nie. Terubat rindu kat couple nie. Bila laa depa nak merasa bahagia. Yg jahat tu jangan kasi lepas yer. Biar depa dpt balasan yg setimpal.

    ReplyDelete
  3. I miss this story..best sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq sebab sudi follow cerita ni.. by the way I akan cuba yang terbaik..

      Delete
  4. Besttt...

    -alaina-

    ReplyDelete