Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Tuesday 18 June 2013

Ada Dia Di Hati 14



Alisha tidak menyangka pertemuannya dengan kedua orang tuanya pada hari itu adalah pertemuan yang terakhir. Selepas dia balik ke rumah Tuan Razman, pada keesokan harinya dia menerima berita yang amat menyedihkan. Kedua orang tuanya terlibat dalam kemalangan langgar lari. Dan kedua-duanya juga meninggal di tempat kejadian.

Tetamu sudah pulang. Mak Jah masih setia di sisi Alisha. Dia mahu menemani Alisha di rumah itu namun dia amsih ada kerja lain di rumah agam.

“Isha Mak jah harap Isha banyak-banyaklah bersabar..”

“Isha sedihalah mak Jah.. macam baru semalam Isha bermanja-manja dengan mereka kini mereka dah meninggalakn Isha..”

“Mungkin apa yang terjadi ada hikah di sebaliknya. Yang kita tak tahu.. apa kata Isha balik ke rumah agam dulu.. Mak jah takut pula kalau Isha tingal sorang-sorang kat sini..”

“Isha tak nak balik Mak Jah.. Isha nak dudud sini beberpa hari dulu. Bolehkan?” soal Alisha lagi.Dia sanggup duduk seorang diri di rumah itu. Biar pun Mak Jah memujuknya agar pulang kerumah Tuan Razman, namun Alisha menolaknya dengan baik dengan alasan dia akan pulang setelah dia rasa lega. Mak Jah tidak dapat menemaninya lama kerana kerja-kerja di rumah agam itu banyak yang perlu di selesaikan! Alisha memahami keadaan Mak Jah turut menyuruh Mak Jah balik awal.

....................................

Sofia menyelak satu persatu kotak hiasannya. Namun kalung yang di carinya itu tetap juga tidak di temui.

 “Abang, kalung permata Sofia hilang.”

“Kalung yang mana?” soal Tuan Razman acuh tak acuh.

“Ala kalung yang abang hadiahkan masa hari jadi Sofia hari tu..” terang Sofia lagi.

“Macam mana boleh hilang?” soal Tuan Razman. Dia juga hairan, takkan ada pencuri di dalam rumah ini. Selama ini pun mereka tidak pernah kehilangan barang.

“Manalah Sofia tau.. Mungkin ada pencuri dalam rumah kita ni”

“Awak jangan nak merepek. Mungkin awak tersalah letak kot.”

“Betul bang, Sofia dah cari di merata tempat. Tapi masih juga tak jumpa.”

“Cari dulu.. Kalau masih tak jumpa kita cari kat tempat lain..” ujar Tuan Razman. Sofia tersenyum mendengar kata-kata suaminya.

Sudah seharian Mak Jah mencari kalung permata untuk Sofia. Namun masih juga tidak di jumpai. Petang itu, sebaik saja Tuan Razman sampai, Mak Jah memberitahu hal itu. Kebetulan Sofia pun ada bersama.

“Apa kata kita masuk cari kat bilik Zafran..”

“Takkan Isha nak mencuri..” ujar Mak Jah. Dia percaya, Alisha tak akan buat perkara macam tu..

“Mana Mak Jah tahu.. Mak Jah percaya ke yang isteri Zafran tak mencuri. Selama ini, sebelum kedatangan dia di rumah ini, tak pernah pun barang Sofia hilang.” ujar Sofia. Dia menjadi marah apabila Tuan Razman dan Mak Jah tak percayakan kata-katanya. Tanpa menunggu lama dia terus menuju ke bilik Zafran dan Alisha.

Ketika itu, Alisha pun baru sampai ke rumah. Petang tadi dia menziarahi kubur kedua orang tua angkatnya. Dia hairan apabila melihat Tuan Razman dan Mak Jah berdiri di depan pintu bilik yang terbuka. Segera dia mendekati mereka.

“Kenapa Mak Jah?”

“Kalung permata Cik Sofia hilang…”

“Hilang?? Macam mana boleh hilang?”

“Manalah Mak Jah tau..”

 “Tapi kenapa cari kat bilik ni??”

“Haaa.. ni dia kalungnya bang. Kan betul sangkaan Sofia. Dalam rumah ni memang ada pencuri.”

“Saya tak mencuri Cik Sofia... Sumpah saya tak tahu menahu pun pasal kalung tu.” Ujar Alisha. Dia sendiri terkejut macam mana kalung itu berada di biliknya dan dia tidak pernah tahu atau lihat pun kalung itu!

“Jangan main sumpah-sumpah nanti memakan diri..” cebik Sofia lagi. Baru puas hatinya kerana terbukti kalung itu berada di bilik Alisha.

“Betul Isha tak tahu..” jawab Isha.

“Dah sah-sah ada di depan mata pun tak nak mengaku.. Ini apa??” soal Cik Sofia dengan garang. Tuan Razman dan Mak Jah sunguh terkejut.

Begitu juga Isha.

Alisha dan Mak Jah berpandangan sesama sendiri.

“Mak Jah, Isha tak tahu hal ini. Macam mana kalung itu boleh berada di bilik kami?”

“Masih tak nak mengaku juga ke? Ini apa? Hei you tahu tak kalung ni mahal harganya. Dan dia juga pemberian suami I yang tersayang.. Abang tengoklah, dia dah mencuri kalung Sofia, kita nak buat apa dengannya?”

“Diamlah biar abang berfikir dulu..”

“Nak fikirkan apa bang? Dah memang dia yang mencuri kalung. Kalau Sofialah baik kita buat laporan polis!”

“Buat laporan polis?” soal Tuan Razman terkejut. Takkan kerana hal itu, dia sanggup mengotorkan namanya di balai polis. Kalau boleh biarlah dia selesaikan perkara ini dengan baik. Lagipun Alisha itu isteri Zafran. Walau pun dia tidak percaya yang Alisha berbuat begitu, tapi bukti itu cukup menunjukkan yang Alisha bersalah.

“Habis tu nak buat macam mana lagi?”

“Kita tunggu Zafran balik..”

“Hah!! Buat apa nak tunggu dia balik. Kalau dia balik pun dia mesti nak sokong si pencuri ni.. Dia tak akan dengar cakap kitalah bang. Dan dia tidak akan percaya yang isterinya seorang pencuri!” bersungguh-sungguh Sofia meyakinkan Tuan Razman. Dia berharap kali ini rancangannya akan berjaya. Dan dia tidak perlu bersusah payah mengotorkan namanya.

“Baik… kalau macam ini saya halau Isha keluar dari rumah ini. Jangan pernah jejak kaki ke rumah ini!! Saya tak nak tengok muka pencuri ini lagi. Mak Jah pastikan dia kemaskan barang dan keluar rumah malam ini juga!!”

Keputusan itu amat menyedihkan hati Alisha. Apalah salahnya sampaikan nasibnya begitu malang sekali. Inilah yang di katakan sudah jatuh di timpa tangga lagi. Sudahlah kedua orang tuanya pergi meninggalkan dia. Dan sekarang dia di halau dari rumah agam ini lagi. Mak Jah juga terkejut mendengar Tuan Razman menghalau Alisha dari rumah itu. Dah hari sudah malam. Kemana dia harus pergi? Lagi pun Alisha baru kehilangan orang tuanya.

Dalam diam Sofia tersenyum suka. Manalah dia tidak suka apabila Tuan Razman menghalau gadis yang selalu menjadi penghalang kepada dirinya.

Perlahan-lahan Alisha melangkahkan kakinya menuju ke almari pakaian. Sementara itu Sofia dan Tuan Razman sudah keluar dari bilik itu.

“Isha, Mak Jah minta maaf..”

“Tak perlulah Mak Jah minta maaf.. Mak Jah tak bersalah pun..”

“Tapi Mak Jah percaya, Alisha bukan orang seperti itu. Mesti ada yang tak kena…” ujar Mak Jah perlahan. Sejak beberapa hari lalu dia ternampak perangai Surti yang agak mencurigakan. Tapi dia tidak terpikir pun apakah sebabnya.

“Terima kasih kerana percayakan Isha.. Isha betul-betul tidak tahu apa yang harus Isha lakukan..Isha dah penat Mak Jah..”

“Mak Jah ada di sisi Isha. Tapi Mak Jah pun tak mampu nak tolong Isha..”

Alisha terus mengemas pakaiannya. Dia akan keluar rumah malam itu juga. Tapi dia harus meminta tolong dengan siapa? Tiada siapa yang dapat menolongnya ketika ini.

“Mak Jah boleh tolong suruh Hafiz hantar Isha ke kampung sebelah..”

“Tak payahlah.. Biar Isha telefon kawan Isha..” dia tidak mahu menyusahkan Mak Jah dan anak buahnya itu. Lagipun kalau dia bersama Hafiz pasti ada banyak gossip pula nanti.

Selesai mengemas pakaian, Alisha membawa beg besarnya itu turun ke bawah. Rupa-rupanya Tuan Razman dan Sofia sudah menunggunya di ruang tamu. Mungkin mereka ingin mempastikan yang Alisha hanya membawa pakaiannya sendiri saja di bawa keluar.

……………………….

Alisha menoleh sekali lagi. Rumah agam ini banyak memberi kenangan manis buatnya. Setelah puas melihat rumah itu, dia terus melangkahkan kakinya sambil mengheret beg pakaiannya itu.

Dari jauh, Kak Tipah seperti mengenali tubuh yang berlajan sambil mengheret beg pakaiannya itu.

‘Isha? Apa yang dia buat pada malam begini dengan membawa beg segala?’ perlahan dia memberhentikan keretanya. Memang betul itu adalah Alisha. Dia segera keluar dari keretanya sambil memanggil nama Alsiha.

“Isha”

Alisha menoleh. Dia terkejut melihat Kak Tipah yang berada di depannya. Cepat-cepat dia mnyapu air mata yang masih bersisa di pipinya.

“Isha nak kemana malam-malam begini?” soal Kak Tipah lagi.

“Isha tak tahu kak..” jawab Alisha perlahan. Air mata yang masih membasahi pipinya di lap dengan belakang tapak tangannya.

“Tak tahu??”

Alisha mengangguk!

“Kalau macam tu, Isha masuk ke kereta dulu. Akak bawa Isha balik ke rumah..” ujar Kak Tipah sambil mengambil beg pakaian Alisha dan di masukkan ke dalam kereta!

Malam itu Alisha langsung tidak dapat melelapkan mata. Kejadian dan kata-kata Sofia sanagat meyakinkan yang Zafran masih lagi menyintai Sofia.

“Kenapa abang sakitkan hati Isha. Kalaulah Isha tahu begini, Isha tak akan terima abang menjadi suami Isha!”

…………………………

Pagi-pagi lagi Alisha sudah bersiap-siap. Dia sudah menemui apa yang ingin di lakukan. Perlahan-lahan dia membuka pintu biliknya lalu menuju keruang tamu. Nasib baiklah anak Kak Tipah sudah besar. Dan dia tinggal seorang diri juga.

“Selamat pagi kak..” ucap Alisha kepada Kak Tipah. Kelihatan Kak Tipah sedang menyediakan sarapan pagi. Air teh di tuang ke dalam cawan yang di sediakan.

“Selamat pagi. Macam mana Isha dapat tidur lena tak?” Soal Kak Tipah lagi. Dia tahu pasti Isha tidak dapat melelapkan matanya memandangkan mata Alisha yang agak bengkak itu. Mungkin dia menangis sepanjang malam. Alisha hanya menggeleng kepalanya.

“Jadi, apa rancangan Isha?” soal Kak Tipah.

Alisha melepaskan keluhan. Semalaman dia sudah berfikir. Sampai satu saat dia harus membuat kesimpulan.

“Isha ingat nak pergi Kuala Lumpur cari abang Zaf!”

“Isha ada saudara mara dari sana ke?”

“Tak ada. Tapi Isha akan usaha cari tempat tinggal yang selesa..”

“Kat Kl tu, Isha kena berhati-hati. Manalah tau berjumpa dengan orang jahat. Kalau rasa susah kat sana Isha telifon Kak Tipah yer!! Risau akak tau!”

“Terima kasihlah kak.. Isha tak akan lupa budi baik Kak Tipah.” Mereka berpelukan.

“Nak akak hantar ke stesen bas ke?”

“Tak apalah kak.. Isha nak singgah sekejap pusara mak dan ayah tu.. Lepas tu barulah Isha pergi ke KL..”

“Isha janji dengan akak, Isha jaga diri baik-baik tau! Kalau ada apa-apa, call akak..”

“Isha janji. Akak jangan risaukan Isha..”

“Akak sebenarnya risau nak lepaskan Isha macam ni..”

“Isha kan dah janji akan jaga diri Isha baik-baik..” pujuk Isha lagi. Dia tahu sesiapa pun akan keberatan melepaskan dia pergi.

1 comment: