Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Friday 28 February 2014

Kau Rantai Hatiku 38



Awal pagi itu Humaira masuk ke pejabat. Mungkin kawan sepejabatnya akan berasa hairan melihat dia kembali bekerja. Namun dia tidak peduli. Kalau bukan kerana arahan dari bos yang boleh membuatkan dia gila memang dia tidak akan bekerja di tempat itu lagi. Tengku Elman siap mengungutnya lagi. Dia tahu lelaki itu boleh buat apa saja!

“Ira turun kerja semula ke? Bukan ke hari tu dah hantar surat letak jawatan?” soal Aya sebaik saja melihat kelibat Humaira.

“Itulah apasal saya ada kat sini!! Tu big boss datang ke rumah cakap surat perletakan jawatan Ira tak akan di terima. Jadi apa yang Ira boleh lakukan?” soal Humaira kembali.

“Wow.. Bestnya Ira kembali bekerja semula..” ujar Kak Sofi.

“Hai.. Awal pagi dah dapat bunga.. Dari siapa?” soal Aya mengusik Humaira. Entah mengapa matanya sudah menuju terus di atas meja Humaira.

“Bunga??” soal Humaira kehairanan. Dalam masa yang sama mata Humaira memandang ke arah mejanya.

“Iya bungalah..”

“Entahlah.. Mamat gila mana agaknya yang bagi Ira bunga..” jawab Humaira selamba.

“Eh! Dalam bunga itu pasti ada nama pengirim..” ujar Aya pula yang teruja.

Humaira mengambil jambak bunga itu. Di pusing-pusingnya untuk mencari kad seperti yag di katakan oleh Aya tadi.. Memang betul ada kad kecil di selit di celahan bunga itu.

“Dari siapa?”

“TEQ!”

“TEQ?? Ini mesti peminat misteri ni..” usik Aya lagi..

“Wah, rupa-rupanya dalam diam ada juga orang yang minat kat Humaira..” ujar Kak Sofi lagi.

Humaira hanya tersenyum hambar. Ini mesti kerja Tengku Elman!! Mana ada orang yang menggelarkan dirinya TEQ! Tapi dia diamkan saja. Takut pula pekerja yang lain kecoh pasal bunga itu.

Pagi ini memang bersemangat Tengku Elman. Dari jauh lagi dia tersenyum melihat kelibat Humaira. Namun dalam masa yang sama, dia juga ternampak Isabella tidak jauh dari situ. Ketika itu Tengku Elman sengaja mendekati Humaira.

Good morning sayang..” bisik Tengku Elman kepada Humaira. Dia langsung tidak menghiraukan pekerja yang berada di sekelilingnya. Humaira juga tidak mempedulikan sikap Tengku Elman yang terlebih peramah pula pagi itu. Semenjak Tengku Elman balik dari rumah Pak Teh hari itu, memang lelaki itu suka-suka sahaja memanggilnya sayang.

“Kenapa tak jawab?” soal Tengku Elman kepada Humaira.

“Tengku cakap dengan saya ke?” soal Humaira seperti orang bodoh! Sengaja dia mahu menyakiti hati Tengku Elman. Namun Tengku Elman hanya tersenyum suka. Dia tahu Humaira dia senang dengan perangainya itu.

“Yelah dah penat mulut saya bercakap tadi. Rupa-rupanya dia tak dengarlah pulak!” tempelak Tengku Elman.

“Tengku cakap apa tadi?”

Good morning sayang..” ujar Tengku Elman lembut ke telinga Humaira. Bukan main terkejut lagi Humaira di buatnya. Tengku Elman seronok gelak.. ‘Siapa suruh tadi dia buat tak tau saja. Sekarang baru dia tahu tahap kenalan suaminya ini’ bisik Tengku Elman dalam hati.

“Kenapa Tengku panggil Ira macam tu? Ira ingat Tengku panggil orang lain..” soal Humaira hairan. Semalam panggil isteri, hari ini panggil sayang.. Lelaki ini tidak sudah-sudah menyusahkan dia.

Cause I love you..” jawab Tengku Elman selamba.

“Gila!!!”

“Ira.. You know how much I love you?” ujarnya perlahan.

“Apa yang Tengku merepek pagi-pagi macam ni? Are you crazy??” soal Humaira hairan! Entah hantu mana yang sampuk Tengku Elman pagi-pagi begini. Memang bikin rosakkan mood dia saja.

I love you very much.. Do you love me?” soal Tengku Elman lagi.. Dia sudah perasan Isabella sudah berdiri menyembunyikan diri di sebalik dinding itu.

I hate you..”

But I love you..”

“Gila!!! Saya tak pernah cintakan Tengku!! Saya tak akan terima cinta awak, Tengku Elman. Saya bukan siapa-siapa pun untuk di jadi teman hidup Tengku. Lagi pun Tengku dah ada tunang yang cantik, bijak dan berpelajaran. Apa yang dia kurang?” marah Humaira. Dia tidak tahu apa yang harus dia lakukan bila berdepan dengan Tengku Elman. Mungkinkah Tengku Elman sengaja mahu menguji perasaannya.

But I love you...  Saya betul-betul maksudkannya” ujar Tengku Elman Qaufar. Matanya tetap setia memandang wajah Humaira. Entah apa yang berada di fikiran gadis itu. Dari sinar matanya dia dapat melihat cahaya cinta untuknya. Namun mulutnya itu selalu menidak apa yang di rasa! Namun dia harus berlakon dengan lebih mantap. Biarlah Isabella tahu yang dia sebenarnya menyintai gadis lain!

“Sebab saya ni mirip arwah isteri Tengku? Macam tu? Dengar sini baik-baik Tengku Elman Qaufar bin Tengku Harith Ismail. Saya tak mudah nak terima kata-kata manis Tengku tau! Baik Tengku simpan kata-kata itu buat Cik Isabella yang bakal menjadi isteri Tengku tak lama lagi! Lagi pun saya malas nak layan perangai Tengku yang pelik macam ni” Geram dia dengan perangai Tengku Elman yang tak sudah-sudah dengan perangainya.

“Orang kahwin lagikan boleh bercerai apalagi baru bertunang. Kalau dah jodoh saya dengan Ira pun tiada siapa yang dapat melarang!” kini suara Tengku Elman kedengaran tegas.

“Tengku ni dah gila agaknya.. Saya ni perempuan.. dan saya faham perasaan orang yang sejenis dengan saya..”

Okey. We see. But I make sure you be mine one day. Saya bukan jenis orang yang mudah berputus asa untuk mendapatkan sesuatu terutama tentang teman hidup” balas Tengku Elman Qaufar. Dia sengaja mengusik Humaira begitu! Mengapalah perempuan ini berhati batu. Kalau perempuan lain pasti mereka suka bila lelaki seperti dia yang mengusiknya.

“Apa-apalah Tengku ni.. Malas nak layan.”

But I love you very-very much..”

Laungan itu membuatkan Humaira menghadiahkan jelingan tajam buat Tengku Elman. Isabella pula mengurut dada. Tengku Elman sudah jatuh cinta pada Humaira. Tapi sejak bila? Mungkinkah perkahwinan mereka tidak akan di teruskan? Oh tidak!!! Dia tidak sanggup kehilangan Tengku Elman. Airmata sudah menuruni pipinya. Dia rasa sangat marah kerana Tengku Elman tidak pernah menghargai cintanya.

SEMUA para pekerja terpinga-pinga dan hairan melihat perangai bos besar mereka hari itu. Selalunya bos mereka tidak pernah mahu senyum apatah lagi bergurau seperti yang mereka dengar tadi. Yang mereka hairan, walaupun Isabella tunangnya pun tak pernah sekali Tengku Elman mesra dengannya.

“Kenapa dengan bos itu, Ira” soal Kak Sofi. Dia hairan pagi-pagi lagi dia mendengar Humaira bergaduh dengan bos besar lagi tu.

“Entahlah kak.. Hantu mana yang sampuk dia pagi-pagi macam ni!” jawab Humaira dengan geram. Dia jadi malu apabila Tengku Elman meluahkan perasaannya di depan dia dan beberapa pekerja lain.

“Jangan-jangan dia dah jatuh cinta dengan Ira.. Sebab itu dia jadi tak betul..” jawab Kak Sofi lagi.

“Kakak ni pun kena sampuk juga ke? Tak ada maknanya dia nak jatuh cinta dengan Ira. Mana dia nak letak tunangnya Cik Bella kita tu.. Dia ni tak habis-habis nak kacau hidup Ira..” Humaira membebel lagi. dia rasa sakit hati dan juga malu kepada rakan sekerja. Tengku Elman memang sudah melampau.

“Dia benar-benar jatuh cinta dengan Iralah tu..”

“Akak ni.. Takkan dia nak jatuh cinta dengan Ira.. Tunang dia tu nak letak mana?”

“Alah.. orang kahwin lagikan boleh bercerai apa lagi baru bertunang. Dan kalau memang jodoh Ira dengan Tengku pun nak buat macam mana?”

“Akak ni pun sama pendapat dengan Tengkukan?”

Kak Sofi hanya tersenyum mendengar bebelan Humaira. Dia tahu Humaira tak akan merampas Tengku Elman dari Isabella. Tetapi dari tatapan matanya dia tahu Tengku Elman memang ada hati dengan Humaira. Begitu juga sebaliknya.

PUKUL 9 pagi, Tengku Elman mengajak Encik Johan keluar mengikutnya. Ada pertolongan yang dia perlukan dari Encik Johan.

Sepanjang perjalanan, Encik Johan dapat melihat wajah Tengku Elman yang tersenyum. Senyumannya sangat ikhlas dan gembira. Entah apa angin Tengku pagi ini. Dia seperti kembali bersemangat seperti dulu sebelum kehilangan ‘Ariana’.

Sampai di suatu tempat, Tengku Elman mengarahkan Encik Johan berhenti. Mereka masuk ke sebuah restoran mewah. Ada perkara yang dia mahu bincangkan kepada Encik Johan dan dia tidak mahu membincangkan perkara itu di pejabat.

Encik Johan sekadar mengikut saja langkah Tengku Elman. Pada mulanya dia pun hairan, kenapa hari ini tiba-tiba Tengku Elman membawanya keluar makan waktu pejabat.

“Ada hari apa hari ini Tengku?” soal Encik Johan sebaik saa kedua mereka duduk. Tengku Elman tetap tersenyum. Dia pasti, tentu Encik Johan hairan dengan perangainya pagi ini.

“Hari yang sangat membahagiakan saya, Encik Johan..” ujar Tengku Elman lagi.

“Hari yang bahagia? Saya tak faham maksud Tengku..” Tengku Elman tersenyum. Dia pun tidak sabar mahu berkongsi cerita itu pada Encik Johan. Lelaki yang satu-satunya yang setia bekerja dengan keluarganya sejak dulu lagi.

Tengku Elman menceritakan segala-galanya tentang Humaira pada Encik Johan. Kini barulah Encik Johan mengerti. Siapa sangka orang yang di anggap mati masih hidup! Patutlah Tengku Elman kembali seperti dulu.

“Saya nak Encik Johan tolong carikan doktor pakar yang boleh merawat Humaira dan juga tolong awasi dia untuk saya, kalau saya tiada di pejabat..” terang Tengku Elman.

“Saya faham Tengku. Tentu Tengku risau Cik Bella akan apa-apakan Cik Humairakan?” soal Encik Johan.

“Ya.. sebelum ini pun sudah beberapa kali dia menganggu Humaira.. Masa itu saya tak tahu pun yang Humaira itu isteri saya. Dan sekarang saya terpaksa rahsiakan tentang Humaira. Encik Johan fahamkan?” terang Tengku Elman.

“Ya saya faham. Mulai hari ini saya akan awasi Humaira. Manalah tahu kalau rahsia ini terbongkar pasti Humaira tidak akan selamat lagi..” ucap Encik Johan. dia akan melindungi Humaira seperti mana dia selalu melindungi ‘Ariana’ dulu.

“Terima kasih atas bantuan Encik Johan.. Saya amat menghargainya..” Encik Johan nampak wajah Tengku sangat gembira dan lega barangkali. Selepas berbincang mereka berdua pulang semula ke pejabat. Dalam perjalanan Tengku Elman memberitahu Encik Johan agar membawa Humaira berjumpa dengannya di bilik pejabatnya.

ISABELLA terus memanggil Humaira masuk ke biliknya. Niatnya hanya satu. Dia mahu tahu tentang perasaan Humaira pada Tengku Elman. Tak mungkin Tengku Elman hanya mengusik Humaira tentang perasaan. Sebetulnya, Tengku Elman tidak pernah mengucapkan kata-kata seperti yang di ucapkannya pada Humaira.

“Kau sengajakan menggedik dengan Tengku Elman sampai dia langsung tak pedulikan I..” ujar Isabella dengan perasaan geramnya. Pagi tadi dia perasan wajah Tengku Elman nampak ceria dan gembira. Sambil itu sempat pula dia meluahkan perasaannya pada Huamira. Humaira merenung wajah Isabella tanpa berkedip.

“Saya menggedik? Bila masa saya menggedik dengan Tengku? Cik Bella salah faham ni..” ujar Humaira lagi.

“Tapi kenapa Tengku Elman boleh pangggil you sayang? And say I love you?” soal Isabella lagi. Sebolah-bolehnya dia mahu mengawal perasaan di dalam hati.

Humaira diam. Pasti Cik Bella sudah mendengar kata-kata Tengku Elman kepadanya tadi. Hishh ini semua Tengku Elman punya pasal!!

“Kenapa diam? You dah tahu tahap youkan? You tidak setanding I” Humaira menatap wajah Isabella. dia tidak akan membenarkan Cik Bella memijak maruahnya sebagai seorang wanita. nampaknya Cik Bella tersilap orang. Dia bukannya seorang wanita yang sperti di sangkakan oleh Cik Bella.

“Cik Bella, saya minta maaf. Sebenarnya saya memang tak sukakan Tengku Elman. Tapi dia yang selalu menganggu hidup saya. Mungkin itu yang menyebabkan orang lain salah sangka. Saya tak kisah kalau benar dia sukakan Cik Bella. Lagipun kamu berdua memang sepadan. Dan saya sedar siapa diri saya..” Humaira membela diri.

Isabella mengangguk.

“Baguslah kalau kamu dah sedar diri!” ujar Isabella. Dia ingatkan perempuan ini cuba nak goda Tengku Elman.

“Saya minta maaf sekali lagi..” ujar Humaira. Isabella mengangguk. Memang sahlah Tengku Elman sendiri yang ada perasaan terhadap Humaira.

2 comments:

  1. assalamulaikum. semakin menarik.tahniah tengku elman kerana dah buat pengakuan depan orang ramai. mesti issabela tak senang duduk begitu juga dengan mamanya

    ReplyDelete