Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Friday 14 September 2012

Kau Rantai Hatiku 13



PAGI ini mereka di kejutkan dengan mesyuarat tergempar. Tergemparlah konon!!! Tengku Elman Qaufar memang sengaja memberitahu saat-saat akhir. Bukan apa dia sekadar mahu menguji segelintir sikap pekerja di syarikatnya itu.

Semua pereka yang bekerja dalam syarikat itu turut serta termasuklah Humaira pekerja baru mereka. Dalam bilik mesyuarat itu, Humaira mencari tempat yang agak terselindung dari pandangan Tengku Elman. Nasib baik ada kerusi kosong di sebelah Kak Sofi. Nanti dia bolehlah berselindung di sebalik tubuh kak Sofi yang gempal sedikit itu. Dia rimas melihat mata Tengku Elman Qaufar yang asyik melemparkan pandangan padanya seperti mesyuarat hari itu.

“Okey, saya nak anda semua sediakan satu rekaan yang bersesuaian dengan projek ini. Dan berikan sampel ini kepada Cik Isabella sebelum ia di hantarkan kepada saya..” arahan yang di terima dari Tengku Elman Qaufar membuatkan semua pekerja mengangguk.

Isabella yang duduk di sisi Tengku Elman Qaufar tersenyum manis kepada pekerja yang ada dalam bilik tersebut. Dalam projek ini dia di lantik menjadi ketua pasukan. Namun pandangan Isabella terhenti pada wajah Humaira. Wajah yang membuatkan hatinya tidak senang! Kebetulan juga anak mata Humaira memandang ke arahnya.

‘Kelihatan tajam benar pandangan Cik Isabella terhadapnya. Mungkin perasaan aku saja kot!’ Humaira memujuk hatinya.

Sebaik saja mesyuarat selesai, semua pekerja keluar dari bilik mesyuarat itu. Humaira juga mahu berebut keluar. Dia cepat-cepat menghayunkan langkahnya. Namun belum sempat dia keluar dari bilik tersebut, kedengaran orang memanggil namanya. Lalu dia menoleh. Kelihatan Tengku Elman memanggilnya sekali lagi dengan muka yang sangat serius.

“Humaira, awak ikut saya sekarang!” Tengku Elman seolah-olah memberi arahan. Isabella yang masih lagi berada bersama mereka rasa hairan. Kenapa pula Tengku Elman begitu serius suruh Humaira masuk ke biliknya? Apa yang tak kena dengan gadis itu? Isabella tertanya-tanya sendirian.

“Elman kenapa dengan you ni? Ada yang tak kena dengan Humaira ke?” soal Isabella yang hairan melihat kelakuan Tengku Elman yang agak serius pagi itu. Dahlah mesyuarat pun secara tiba-tiba, sekarang dia nak jumpa Humaira pula. Apa yang tidak kena dengan dia pagi ini?

“Itu bukan urusan youlah.. Ini urusan I dengan dia..” jawab Tengku Elman dengan nada tegas. Namun dia sempat mengerling ke arah Humaira. Kecut perut juga Humaira melihat wajah Tengku Elman yang serius itu.

Humaira hanya mengangguk macam burung belatuk! Entah apa lagi yang lelaki ini tidak puas hati terhadapnya.  Nak kata penampilannya tidak menarik, dia dah minta pendapat tentang penampilannya dari Kak Sofi tadi. Kata Kak Sofi okey je! Memang dia suka berpenampilan yang biasa-biasa saja. Kalau hari-hari macam ni memang dia boleh naik gila!! Ini semua pasal kontrak tu. Kalau tidak sudah lama dia meletakkan jawatan dan kembali ke kedai butiknya. Dia lebih selesa bekerja di kedai butik bersama dengan Arin, walau pun kekadangnya dia terpaksa melayan karenah pelanggan yang agak cerewet! Tapi bila dia mengenangkan impiannya dia harus menguatkan semangat!!

Namun Humaira mengikut juga belakang Tengku Elman. Dia perasan Cik Isabella merenung tajam ke arahnya. Bukan aku yang terhegeh-hegeh nak ikut Tengku.. Itu arahan yang dia sendiri pun tidak suka. Entah apa yang lelaki itu mahu darinya!

Sampai sahaja di biliknya, Tengku Elman mempelawa Humaira duduk. Humaira sekadar mengikut saja apa yang di suruh Tengku Elman. Lama dia duduk namun Tengku Elman tidak bersuara. Entah apa yang ada dalam kotak fikiran lelaki itu! Namun dia sedar mata lelaki itu sedang meratah seluruh wajahnya. Mungkin dia teringat pada ‘isterinya’ kot!

“Tengku tak ada apa nak cakap ke? Kalau tak ada saya nak minta diri dulu. Lagi pun saya banyak kerja nak buat ni..” akhirnya Humaira yang memulakan bicara.

Oppss sorry! Sebenarnya saya ada hal penting panggil awak kemari”

“Hal apa? Saya ada buat salah ke?” berkerut dahi Humaira. Dia cuba mengingatkan sesuatu.

“Tak bukan pasal tu, tapi ini hal lain.”

“Hal apa?” Humaira langsung tidak faham apa yang Tengku Elman cuba sampaikan. Lelaki itu benar-benar mengungat keimanannya. Cakaplah cepat-cepat! Ni tidak perlahan-lahan macam siput berjalan. Apa dia ingat aku ni banyak masa nak spend dengan dia kot!!

“Sebenarnya saya dah masukkan duit dalam akaun awak sebanyak RM 10 ribu. Rasanya cukup untuk kegunaan awakkan?” lelaki itu memberitahu hal pentingnya itu.

“Apa?? Tengku ni dah gila ke? Saya tak nak terima duit tu!” Humaira rasa mahu cepuk je wajah lelaki di depannya ini.

“Saya tahu, mesti awak cakap saya gila! Sebab itulah saya terus masukkan duit itu ke dalam akaun awak! Kalau semua nak minta persetujuan awak, rasanya sampai tahun depan pun tak mungkin awak akan setuju!!” sinis sekali kata-kata Tengku Elman. ‘Huh!! Kalau bab menyindir ni bagi sajalah pada lelaki ini’ gumam Humaira sendirian.

“Mana Tengku dapat nombor akaun saya?” soal Humaira kehairanan.

“Dunia sekarang tiada yang mustahil! Lagipun boss mereka tu kawan I. Jadi segala urusan tu senang!”

“Kenapa Tengku buat macam ni? Tengku tak patut masuk campur dalam masalah keluarga kami..” Humaira berkata dengan nada yang sedih. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu melibatkan orang lain dalam hal keluarga mereka. Memang benar dia memerlukan sejumlah wang yang besar namun dia tidak mahu menagih simpati dari orang lain.

“Mungkin awak sudah lupa, yang darah awak tengah mengalir dalam tubuh saya. Jadi mulai saat itu, segala masalah awak adalah masalah saya juga..” gertak Tengku Elman lagi. Gadis ini tidak sudah-sudah menyalah tafsirkan dirinya.

“Jangan jadikan itu alasan Tengku!! Saya tak nak duit Tengku itu. Cukuplah hadiah yang saya terima hari tu..” ujar Humaira dengan nada tegas. Tengku ni makin di layan makin menjadi-jadi pula perangainya.

“Itu hadiah dari pihak penganjur. Ini hal peribadi saya. Saya tahu awak perlukan duit yang banyak. Jadi saya terus masukkan duit tu dalam akaun awak!” jelas Tengku Elman juga tidak mahu mengalah. Dalam diam dia memang kagum dengan sikap jujur si gadis itu.

“Sebab saya tahu itu pemberian peribadilah saya tak nak terima..” tegas Humaira.

“Dan saya pun tahu awak tak akan terima duit tunai atau cek kalau saya bagi depan awakkan!!” ujar Tengku Elman geram. Kemudian dia menyambungkan lagi kata-katanya. Tapi kali ini nadanya lembut dari yang tadi.

“Saya tahu satu beg darah yang awak dermakan itu tak ternilai harganya. Tapi itulah salah satunya cara untuk saya membalas jasa baik awak! Atau awak rasa ianya tidak mencukupi?” nada geram sudah kedengaran di telinga Humaira. dia tahu mungkin TEngku Elman tersinggung dengan kata-katanya tadi. Tapi dia memang tidak berniat mahu meraih simpati dari Tengku Elman.

Humaira mendiamkan diri. Sudah mati akal dia mahu membalas balik kata-kata yang keluar dari mulut Tengku Elman. Lama mereka menyepi. Lelaki ini memang degil!!

“Okeylah.. Saya terima saja duit itu. Dan saya berharap Tengku jangan buat kerja gila macam ni lagi..” Humaira memberi amaran!

“Apa pun terima kasih kerana menderma darah untuk saya hari itu..” balas Tengku Elman pula. Senyuman terukir di bibirnya. Akhirnya gadis ini tahu juga nak mengalah!

“Saya pun nak ucapkan terima kasih pada Tengku sebab duit itu. Duit itu akan menyelamatkan nyawa seseorang yang paling saya sayang..” akhirnya Humaira senyum. Terbayang-bayang wajah Zeti yang sedang menderita sakit jantung.

Zappp!!! Darah Tengku Elman terasa. ‘Apa maksud Humaira? Orang yang paling dia sayang?’

“Saya nak minta diri dululah..” ujar Humaira seraya bangun dari kerusinya. Tengku Elman hanya menghantar pandangannya sahaja.

HUMAIRA segera bergerak menuju ke meja kerjanya. Ketika itu dia rasa mahu meraung saja!! Melayan karenah Tengku Elman yang semakin hari semakin melampau!! Namun dia terus mengingatkan dirinya agar rasa bersyukur kerana masih ada insan yang sudi menghulurkan bantuan ketika dia memerlukan. Duit itu nanti dapatlah dia membayar rawatan untuk Zeti.

Dia terus duduk di kerusinya. Pekerja lain pula mengeruminya.

“Bos cakap apa pada awak tadi?” soal mereka bergilir-gilir.

“Tak ada apalah.. Ada perkara penting yang dia nak bincangkan dengan Ira!” jawab Humaira berterus terang.

“Oh.. macam tu.. Tak apalah Ira teruskanlah buat kerja tu. Kalau nak di layan mereka ni samapai esok pun tak akan habis punya..” ujar Kak Sofi. Dia memang tahu sangat perangai pekerja di situ.

Humaira terus membuat kerjanya. Dia harus focus. Lagipun hatinya sudah tenang sekarang kerana duit yang mahu di carinya sudah ada dalam genggamannya. Kekadang dia sendiri tidak faham dengan sikap Tengku Elman. Dalam kasar ada lembutnya. Dalam nakal ada baiknya.. Ddia tersenyum sendiri.

Waktu makan tengah hari sudah tiba. Pekerja-pekerja di bahagian mereka sudah keluar. Namun Humaira masih lagi meneruskan kerjanya.

“Ira, awak tak keluar makan tengah hari ke? Dah waktu makan tengah hari ni?” soal Kak Sofi. Dia sanagt prihatin tentang pekerja di bawahannya. Terutama sekali pekerja baru seperti Humaira. ada banyak yang mereka perlu tahu dan pelajari. Namun dia tidak kedekat dengan ilmu yang dia ada.

“Akak keluar dululah. Lagipun Ira nak siapkan sikit lagi ni.. Sementara idea masih ada ni..” jawab Humaira samba tersenyum.

“Kalau macam tu, kami keluar dululah ya.. Awak jangan lupa makan tengahhari pulak!!”

“Baiklah kak..  Akak jangan risau, nanti pandai-pandailah Ira cari tempat makan..”

Kak Sofi dan Lala segera keluar. Perut sudah lapar mana tahan nak menunggu Ira yang belum habiskan kerjanya.

HUMAIRA mengambil telefon bimbitnya lalu dia menelefon Mak Teh. Dia mahu bertanya khabar tentang kesihatan Zeti. Minggu ini dia langsung tak berkesempatan mahu melawat Zeti kerana dia baru memulakan pekerjaannya di syarikat ini. Mahu memohon cuti pun bukannya senang. Selain itu dia juga mahu memberitahu Mak Teh yang dia sudah mendapatkan duit untuk kos pembedahan jantung Zeti nanti.

“Helloo..”

“Helloo..”

“Mak Teh, macam mana kesihatan Zeti hari ni?” soal Humaira. Walau pun dia bekerja namun dia tidak lupa untuk bertanya khabar.

“Doktor cakap mungkin lusa dia akan menjalani pembedahan itu.”

“Iya.. Syukur alhamdulillah, Lebih cepat Zeti buat pembedahan lagi bagus..”

“Tapi Mak Teh risau mana nak cari duit sebanyak itu?” satu keluhan kedengaran di hujung talian.

“Pasal duit tu Mak Teh jangan risau. Yang penting Zeti mesti sihat cepat. Ni Ira nak bagi tahu, Ira dah dapatkan duit untuk kos pembedahan Zeti. Jadi Mak Teh tak payah risau tentang duit tu ya!” ujar Humaira dengan gembiranya.

“Iya.. Alhamdulillah.. Mana Ira dapat duit tu?”

“Kan Ira menang pertandingan hari tu. Dan bos Ira ada juga hulur sedikit”

“Baiknya bos Ira.. Cakap dengan dia Mak Teh ucap Terima kasih..”

“Baik Mak Teh.. Nanti Ira cakap dengannya..”

‘MakTeh?’ bisik Tengku Elman dalam hati. Dia baru saja keluar dari biliknya melihat Humaira sedang bertelefon. Lalu dia mengatur langkah dengan senyap berdiri tidak jauh dari situ.

“Cakap dengan Zeti kalau Ira ada masa nanti Ira pergi melawat dia. Tapi sekarang Ira masih sibuk.. Maklumlah baru bekerja di tempat baru macam ni memang susah sikit nak dapat cuti..”

“Baiklah Ira, nanti Mak Teh bagitau Zeti. Kalau Zeti tau mesti dia gembira..” ujar Mak Teh di hujung talian sambil mengelap air matanya. Dia rasa terharu dengan pengorbanan Humaira.

‘Lembut juga dia bercakap dengan orang lain kalau dengan aku ciss.. Selalu saja mahu menyinga!’ tapi yang sebenarnya Tengku Elman lega apabila Humaira menyebut nama orang bernama Zeti itu rupanya anak mak cik itu. Mati-mati dia ingatkan orang yang di sayang oleh Humaira itu lelaki. Dia tersenyum sendiri! Lalu dia angkat kaki dari situ sebelum Humaira menyedari kehadirannya di situ!

 

 
 
 

No comments:

Post a Comment