Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Thursday 3 October 2013

Saat Ku Cinta 4


SETELAH berpuas hati dengan apa yang di cari, Ashraf dan Zarra melangkah kelaur dari butik pengantn itu. Namun mata Zarra tiba-tiba ternampak kelibat budak-budak yang di temuinya ketika dia keluar dari ‘Ladies’ tadi. Budak-budak itu bersama seseorang. Mungkin lelaki itu ‘papa’ mereka. Dalam diam dia mengurut dadanya. Lega! Itulah yang dia rasakan sekarang.

“Kenapa ni Zarra?” soal Ashraf apabila menyedari Zarra asyik memandang ke arah budak-budak itu. Pegun benar tunangnya itu memandang ke arah situ!

“Tak ada apa-apa..” jawab Zarra dengan cepat. Dia tidak mahu Ashraf mengesyakinya yang bukan-bukan!

“Tapi I tengok you bukan main lagi berminat dengan budak-budak tu. Zarra suka budak-budak ke? Atau Zarra berminat dengan bapa budak-budak tu?” soal Ashraf lagi. Zarra terkasima! Kenapa dengan tunangnya itu? cemburu tak bertempat. Ini baru bertunang. Belum lagi berkahwin..

“Hish apa yang kau mengarut ni.. Sebenarnya Zarra tengah tengok budak-budak tu.. Tadi masa Zarra keluar dari ‘ladies’ Zarra terlanggar budak lelaki tu.. Lepas tu mereka cakap mereka tengah tunggu bapa mereka.. Bila Zarra tanya ibu mereka, budak-budak tu cakap ibu mereka dah meninggal.. Kesian budak-budak tu. Nasib baiklah ada seorang ayah yang baik macam ayah mereka tu..” terang Zarra dengan panjang lebar.

‘Hish tunang aku ni memang kuat cemburu kot!’ bisik hati Zarra lagi. ‘Menyampah betullah.. Aku tak suka di kongkong macam ni!’ dia mengeluh sendirian.

“Oh.. Macam tu.. I ingat sayang berminat dengan lelaki tu..” ujar Ashraf lagi. Dia tidak dapat menidak perasaan cemburunya. Sakit hatinya bila melihat mata Zarra betul-betul berminat dengan ‘bapa’ budak-budak tu!

“Susah benar nak dapat lelaki yang baik dan bertanggung jawab macam tu..” sambung Zarra lagi. Sesekali Zarra memandang ke arah budak itu. Namun dia masih juga tidak dapat gambaran jelas wajah lelaki yang bersama-sama budak itu. Cuma dia dapat melihat belakang lelaki itu saja. Sekejap saja dia dapat melihat wajah dari sisi lelaki itu tadi. Itu pun dari jauh. ‘Nampak bapa dia masih muda. Patut pun dapat anak-anak yang comel. Mungkin mereka kahwin muda. Sebab itu dapat anak dah sebesar itu’ gerutu hati Zarra.

“Zarra..Zarra..” panggilan Ashraf itu mengejutkan lamunannya.

 “Jomlah kita balik. Saya penat ni..” ajak Zarra lagi. Dia memang rasa penat sangat. Sebab itu dia hairan macam mana orang boleh shopping berjam-jam di supermall seperti ini.

“Kenapa nak balik cepat ni? Kita pergilah menonton wayang ke, makan-makan ke dulu..” pujuk Ashraf lagi. Akhirnya Zarra mengalah. Biar pun dia rasa penat tapi di pendamkan saja. Manalah tahu kalau dia buat hal, Ashraf akan mengadu pada ayahnya nanti. Dia juga yang terpaksa menadah telinga mendengar nasihat ayahnya itu.

Selesai menonton wayang, Zarra meminta Ashraf menghantarnya pulang. Dia benar-benar tidak larat untuk berjalan-jalan lagi. Esok dia kena bekerja lagi. Kali ini Ashraf mengikut saja kata-katanya.

Pada malamnya Zarra memang tidur awal sedikit. Dia benar-benar rasa penat setelah seharian berjalan-jalan bersama Ashraf. Kalau di ikutkan hatinya sudah lama dia pulang meninggalkan Ashraf yang tak reti-reti rasa penat. Pada hal dia benar-benar rasa betisnya sakit-sakit.

WAKTU tengah hari, Zharif terus saja menuju ke ruang cafe. Agak ramai juga orang pada tengah hari itu. Maklumlah waktu makan tengah hari. Dia mahu memesan air kopi panas dan juga beberapa keping roti bakar. Memang dia jarang mengambil makanan berat pada tengah hari. Lagi pun selepas ini dia akan bertemu dengan klien juga. Dan sudah pasti dia akan makan bersama-sama kliennya.

Oh.. Sorry!! Someone pushed me..” tiba-tiba seorang gadis itu meminta maaf. Zharif begitu terkejut. Dia berasa bahagian dadanya panas akibat di siram dengan air panas. Wajah gadis itu di tenungnya.

I’ll get you another drink..” Zarra gugup. Dia tergamam seketika melihat pakaian lelaki itu. Percikan kopi telah mengotorkan kemeja putih lelaki itu. Dengan pantas lelaki itu meletakkan dulang di atas meja yang berhampiran. Wajahnya berkerut-kerut mungkin dia menahan sakit akibat air panas.

I’m sorry..” spontan sahaja dia mengeluarkan tisu dari beg tangannya. Tangannya pantas mengelap mana yang patut. Rasa malu pun ada tapi apa yang boleh dia buat. Dah terang-terang dia yang mencurahkan air kopi panas ke arah lelaki itu tadi. Walaupun bukan salah dia tapi hakikatnya air kopi dialah yang terkena baju lelaki itu.

Lelaki itu tidak berkelip-kelip memandang Zarra. Wajah mulus yang putih kuning dan sedang menunduk di hadapannya di tenung agak lama. Dia bagaikan terpukau. Bukannya dia tidak biasa melihat gadis secantik itu, tetapi ada sesuatu yang menarik perhatiannya tentang gadis ini.

“Encik okey ke? I am truly sorry..” ujar Zarra entah keberapa kali. Dia memandang tepat ke dalam anak mata lelaki itu. Cepat dia mengalihkan tangannya apabila menyedari tadi memengang hujung kemeja lelaki itu.

“Kalau nak I boleh gantikan air encik lagi..” tergagap-gagap Zarra berkata demikian. Namun lelaki itu terus merenungnya. Dia berdehem beberapa kali untuk menarik perhatian lelaki itu. Sambil itu tangannya cuba menggaru kepalanya yang tidak gatal. Tidak tahu apa yang harus di lakukan.

Oh sorry.. I lost my thoughts. What are you saying?” lelaki itu tiba-tiba bersuara.

“I juga nak tau kalau-kalau encik nak saya gantikan minuman encik tu..” ulang Zarra tidak sabar. Ada rasa geram juga dengan lelaki itu. Dia risau jika Ashraf menunggunya lama di dalam kereta.

Why not? Should we sit over there?” lelaki itu menghalakan pandangan ke sebuah meja kosong. Zarra juga melihat ke meja itu. Duduk di situkah yang lelaki itu maksudkan. Dia memandang ke meja lain. Semuanya penuh. Tinggal satu meja itu sahaja yang kosong!

Alamak dia dah salah faham dah! Aku cuma offer nak gantikan minuman dia bukannya nak duduk minum bersama dia. Lelaki ni, memang macam tu ke caranya nak tackle perempuan?

Actually, I’ so sorry. Some one tengah tunggu I kat luar. Anyway, I think i’ll just buy another cup of coffee for you..” Zarra sudah berkira-kira mahu memesan segelas lagi air kopi untuk lelaki itu.

It okey! I’ll get one myself..

“Kalau macam tu, I memang minta maaf banyak-banyak.” Ucapnya entah yang keberapa kali dia memohon maaf.

Zarra hanya tersenyum. Bukannya apa dia risau juga kalau-kalau badan lelaki itu melecur akibat kecuaiannya tadi.

“Tapi, baju encik dah basah tu!”

“Tak apa, nanti saya tukar.” Lembut sahaja bicara lelaki itu. Setahu Zarra, lelaki ni jarang yang mahu mengalah. Tetapi berbeza dengan lelaki di depannya ini. Entah dia sendiri pun tidak tahu apa kena dengan lelaki itu. Zarra terus keluar dari cafe tersebut. Manalah tahu kalau-kalau Ashraf terlalu lama menunggunya. Ini semua gara-gara incident itu tadi membuatkan dia berada lama dalam cafe itu.

Zarra mengurutkan dada apabila melihat kereta Ashraf masih lagi berada di tempat tadi. Dia melemparkan senyuman sebaik saja dia masuk ke dalam perut kereta. Bimbang juga kalau Ashraf marahkan dirinya.

Sorry kalau you tunggu lama..”

“Ni pergi beli air ke, pergi buat air? I tunggu lama tau!” ujar Ashraf dengan geram. Entah mengapa di saat tengah hari ini, moodnya juga berubah. Setiap kali dia memikirkan Zarra yang tidak di lihat di pandangannya, hatinya mula di pagut rasa cemburu. Memang betullah kata orang, bertunang itu banyak dugaannya. Tapi kalau di ikutkan hatinya dia mahu segera menikah dengan Zarra agar gadis itu menjadi miliknya. Namun apakan daya bila keluarganya dan keluarga Zarra yang meminta waktu pernikahan itu selepas tiga bulan.

“Kan Zarra dah minta maaf tadi. Taulah tengah hari macam ni ramai orang dalam cafe itu. Lagi pun..” percakapan Zarra terhenti di situ sahaja. Tak payahlah dia nak memberikan alasan yang panjang berjela kepada lelaki itu. Buat apa kalau dia tak nak dengar. Buat sakit hatinya sahaja.

“Lagipun apa?” soal Ashraf bila menyedari percakapan Zarra terhenti begitu sahaja. Pasti ada sesuatu yang Zarra nak cakap tapi tak terluah.

“I tertumpahkan kopi ke baju seseorang.. Itu yang buatkan I lambat tadi!” jawab Zarra perlahan.

“Lelaki ke?”

“Lelaki. Kenapa? Awak ada masalah ke?” nada suara Zarra sudah berubah. Memang betul pun kalau dia cakap pun tak mungkin lelaki itu mahu mendengarnya.

I’m sorry. I tak bermaksud begitu...”

ZHARIF pulang ke pejabatnya dengan baju yang comot kesan air kopi tang tertumpah tadi. Di pejabat, Hana juga ternampak kesan itu. Pada hal dia tahu Zharif seorang yang agak cerewet dengan pakaiannya. Mesti ada apa-apa yang berlaku.

“Kenapa dengan baju kau tu?” soal Hana sebaik saja melihat Zharif yang masih sibuk mengelap bajunya dengan tisu di tangan.

“Tadi ada orang tertumpahkan air kopi atas aku.” jawab Zharif tanpa memandang ke arah Hana.

Hana tersenyum. Kesiannya encik bos dia ni.. Tak pasal-pasal pula di siram dengan air kopi.

“Lelaki ke perempuan?” soal Hana lagi.

“Kalau lelaki kenapa? Dan kalau perempuan kenapa?” Zharif bertanya dengan perasaan hairan. Apa kena mengena dengan jantina pulak!

“Hish saja je tanya. Manalah tau kot-kot dia tu bidadari syurga yang di pertemukan dengan bos Hana ni.” giat Hana lagi.

“Perempuan!”

“Mesti Zhar terpegunkan tengok dia sampai boleh tertumpah air kopi tu..” usik Hana lagi. Dia melihat wajah Zharif berubah. Merah!! ‘Betul kea pa yang aku cakap ni?’ soal Hana dalam hati.

“Hish apalah kau mengarut ni. Dah jadi isteri orang tu buatlah cara macam isteri orang..” balas Zharif lagi. Dia tidak mahu memberitahu apa yang berlaku sebenarnya. Kalau dia ceritakan peristiwa itu, pasti Hana akan mentertawakannya. Lagi pun bukan boleh percaya dengan si Hana itu!

“Eleh.. Sajalah tu nak tukar topic!” cebik Hana lagi.

Hana keluar dari bilik Zharif. Dia teringat baju yang ada di simpan di dalam bonet kereta. Lagi pun baju itu baru di belinya. Dia belum sempat nak berikan kepada Safwan. Terus sahaja dia pergi ke tempat parking. Dia membuka bonet kereta. Mujurkan bungkusan baju itu masih ada di simpan di dalam bonet kereta. Lagipun tak susah dia mahu mencari saiz baju yang sesuai untuk Safwan. Dan dia percaya saiz baju itu sepadan dengan Zharif kerana bentuk tubuh mereka lebih kurang saja.

Kemudian dia balik ke pejabat dan menuju ke bilik Zharif.

“Nah pakai baju ni! Lagi pun tak lama nanti kau nak jumpa klien!”

“Eh tak payah susah-susah. Nanti saya wakilkan orang lain pergi berjumpa dengan klien kita tu...” Zharif menolak dengan baik.

“Masalahnya klien itu penting untuk syarikat kita. Kalau kau hantar orang lain berjumpa dengan dia, pasti mereka ingat syarikat kita tak serius dalam menjalinkan urus niaga.. Lebih baik kau tukar baju ni sekarang.”

Zharif masih lagi ragu-ragu.

“Itu baju Safwankan? Tak naklah..” cepat sahaja Zharif menolak. Dia sebenarnya segan juga kalau pakai baju orang lain. Lagi pun baju itu Hana belikan khas untuk Safwan.

“Memang aku belikan untuk Safwan. Tapi I belum sempat nak hadiahkan kepadanya. Baju ni masih baru lagi tau!”

“Kalau macam tu, aku tukarlah sekarang.” ujar Zharif akhirnya dia mengalah juga. Betul juga kata Hana, kalau dia sendiri yang tidak pergi berjumpa dengan klien untuk pertama kalinya pasti mereka akan anggap dia tidak serius dalam usaha kerja sama.

Datuk Majid masih berdiri sambil menunggu anaknya. Namun orang yang di nantikan masih juga tak kunjung tiba. Berkali-kali juga dia mengeluh.

“Maaflah sebab lama menunggu. Saya pun tak tahu apa yang tak kena dengan Ashraf ni. Dia selalu macam ni.. Masalah peribadi pun dia campur adukkan dengan masalah kerja!” keluh Datuk Majid.

“Kita nak tunggu dia lagi ke Datuk?” soal Zharif lagi. Bukannya apa dia pun tak sabar-sabar nak balik kepejabatnya sendiri. Dia lebih selesa berada di bilik pejabatnya sendiri.

“Tak payahlah.. Kita teruskan saja perbincangan kita tu. Kalau nak tunggu si Ashraf rasanya sampai esok pun dia tak akan sampai!” Datuk Majid memberi cadangan. Dia tidak mahu membuang masa dengan menunggu anak lelakinya itu. dia cukup kagum dengan anak muda yang berada di hadapannya ini. Kalaulah dia ada anak perempuan pasti dia akan berkenan menjadikannya menantu! Nak harapkan Ashraf.. Sakit hatinya bila mengenangkan semua itu.

Zharif dan Datuk Majid pun meneruskan perbincangannya. Selepas mereka selesai berbincang barulah Ashraf sampai dengan bermengah-mengah. Mungkin juga dia berlari menuju ke pejabat ayahnya itu.

“Maaf pa, Ash lambat.” Datuk Majid menjeling. Anaknya yang seorang itu memang selalu bermasalah. Sudah bertunang pun dia masih belum berubah. Kadang-kadang dia pening juga memikirkan perangai anaknya itu. Dia ingat kalau anaknya sudah bertunang dengan perempuan pilihan hatinya, anaknya itu akan berubah. Namun sia-sia saja.

“Kami dah habis bincang pasal projek tu baru nak sampai?” soal Datuk Majid sedikit keras. Ashraf menunduk. Malu juga dia bila papanya memarahinya didepan lelaki itu.

“Kan Ash minta maaf..” ucapnya. Dia terpaks menadah telinga bila dia di marahi oleh papanya.

“Tak apalah Datuk, mungkin dia ada hal..” pujuk Zharif lagi. Ashraf tersenyum sumbing. Lelaki di depannya itu sangat menjengkelkan. Ingat dia tu hebat sangat kot!

“Kenalkan anak saya Ashraf..” ujar Datuk Majid.

“Ash, papa kenalkan Encik Zharif dari Syarikat Zulfa..” Mereka berdua bersalaman. Hanya dengan pandangan mata Ashraf, Zharif sudah tahu anak Datuk Majid itu tidak sukakan dirinya. Entah di mana pula silapnya!

SELESAI mesyuarat itu, Zharif duduk di ruang cafe. Dia benar-benar mahu mencari gadis itu. Pertemuan mereka beberapa kali membuatkan dia penasaran. Kalau boleh dia mahu tahu apakah status gadis itu? Adakah dia buah hati orang, tunang orang atau pun isteri orang. Seorang gadis seperti itu sudah pasti memiliki salah satu status itu.

Dia menghirupkan air kopi sementara dia memandang ke luar. Dia berharap dapat berjumpa lagi dengan gadis misteri itu. Namun apa yang di harap tidak menjadi. Melihat jam di tangan menghampiri jam empat petang, dia bergegas menuju ke pejabatnya. Dia perlu mengemaskan fail-fail peribadi sebelum pulang ke rumah.

ASHRAF masuk ke bilik pejabat papanya. Dia mahu memberitahu sesuatu. Dia tidak mampu mengambil tugas itu. Tugasnya yang lain pun masih banyak yang belum dia siapkan.

 “Papa, Ash tak nak terlibat dengan projek dari Zulfa companies!” dia mula bersuara.

“Kenapa?”

“Tak ada apa-apa. Cuma Ash banyak kerja lain. Papa pass je projek tu dengan pekerja lain. Bolehkan?” soal Ashraf lagi. Datuk Majid sudah bengang. Kenapalah anak lelakinya ini jadi begini? Kerana seorang perempuan dia sanggup mengorbankan masa depannya. Berbuih juga mulutnya memberi nasihat. Kadang-kadang dengan isterinya juga terkena tempiasnya.

“Apa nak jadi dengan awak ni Ash?”

“Tak ada apa-apa.”

“Mesti Ash ada sebab kenapa Ash tak nak bekerja sama dengan Zulfa Companies?” soal Datuk Majid lagi.

“Tak ada apa, papa. Apa yang penting, papa bagi kerja ni dengan orang lain. Ash ada banyak projek lain yang kena di uruskan. Takkan semua projek nak diberikan kepada Ash! Lagi pun urusan perkahwinan itu pun Ash belum selesaikan semuanya..”

“Okeylah papa faham. Papa tak ingat pun yang majlis kahwin kamu tinggal beberapa minggu lagi..” jawab Datuk Majid sambil mengeluh. Mungkin juga anaknya itu tertekan kerana banyak kerja yang perlu dia lakukan. Dan di atas permintaan anaknya itu, dia akan menyerahkan tugasan itu kepada orang lain.

Thank you papa..” sejurus itu, Ashraf terus keluar dari bilik pejabat papanya. Datuk Majid hanya mampu memandang tubuh anak lelakinya itu keluar dari biliknya.

 

 

No comments:

Post a Comment