Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Tuesday 29 October 2013

Saat Ku Cinta 6


ZHARIF menjeling jam di tangan. Hayunan langkahnya pantas menghala ke arah lif yang berada di tengah-tengah ruang bangunan yang cantik itu. Dia mahu ke pejabatnya yang berada di tingkat 15.

Ketika berada di depan lif pun Zharif tidak mempedulikan mata-mata gadis yang memandangnya. Dia dah biasa dengan gelagat mereka. Dia dah tak rasa apalah. Hari ini dia masuk lambat sedikit ke pejabatnya.

Ting!!!

Pintu lif terbuka dan Zharif memberi laluan kepada kaum wanita untuk meloloskan diri terlebih dahulu. Kemudiannya barulah dia menyelit sama. Saat pintu lif hendak tertutup, ada pula jemari halus yang menahannya dan pintu lif itu terbuka kembali.

Sorry, thanks.”

Zharif masih lagi menatap telefon bimbitnya. Langsung tidak pedulikan ucapan gadis itu. Namun hidungnya terhidu bau harum semerbak dari seorang perempuan di sebelahnya. Macam pernah hidu bau itu. Tetapi di mana? Dia terus mengangkat wajahnya mencari empunya diri yang keharumannya benar-benar menarik perhatiannya. Dia amat tertarik dengan wangian wanita itu walaupun dia tidaklah arif sangat dengan wangian wanita. Naluri lelakinya entah mengapa tiba-tiba sahaja berkocak dan dia yakin gadis itu cantik jelita.

Perempuan di sebelahnya langsung tidak menunjukkan muka. Lagipun wajahnya terlindung dengan tudung. Kalau di lihat dari penampilannya, perempuan ini boleh tahan juga. Tapi dia tidak nampak dengan jelas wajah perempuan itu. Malaslah dia pedulikan. Namun timbul pula rasa nakalnya. Bagaimana dia mahu melihat wajah gadis yang terselindung dengan tudungnya itu?

Ketika pintu lif terbuka di tingkat 15, Zharif mahu keluar. Sengaja dia melanggar tubuh wanita itu dan segala fail yang berada di tangan wanita itu gugur. Kertas putih bersepah di dalam ruang lif itu!

Sorry..” ujar Zharif sambil menunduk. Gadis itu yang terkejut juga terduduk mengutip kertas di dalam ruangan lif itu.

“Tak apa.. Bukan salah encik pun!” jawab si gadis itu selamba.

Zharif mencuri pandang ke wajah misteri itu. Sesaat kemudian dia juga terpana dan terpaku. Dadanya bagaikan melantun deras dan nafasnya bagaikan tersekat-sekat saat pandangan gadis itu bertaut dengannya.

You???” ujar Zarra perlahan. Dia tidak menyangka akan bertemu dengan lelaki itu di situ.

You??” balas lelaki itu lagi. Nampaknya kedua-dua mereka terkejut. ‘Mr Coffee? Dia buat apa kat sini?’ bisik Zarra dalam hati. Ketika dia masuk lif tadi dia langsung tak perasan dengan lelaki yang berdiri di sebelahnya tadi.

‘Argh!! Gadis ini lagi?’ bisik Zharif sendirian.

Sorry.. I tak sengaja.” ujar Zharif lagi.

“Tak apa..” balas Zarra sambil tersenyum. Dia tidak menyangka sudah berapa kali dia terserempak dengan lelaki itu dengan tidak sengaja.

“You kerja kat sini ke? Selama ini I tak pernah nampak you pun?” soal Zharif lagi. Hairan kenapalah pula tiba-tiba pagi ini dia boleh terserempak dengan gadis itu setelah beberapa kali mereka terserempak di luar.

“Tak.. I just send document ke kat area sini..” jawab si gadis itu.

“Owhh!! Dah banyak kali kita terserempak, tapi I still tak sempat nak tanya nama you..” ujar Zharif lagi. Wajarlah untuk pertama kali berkenalan, dia sepatutnya menunjukkan skil yang dia ada.

“Banyak kali? Seingat I, sekali je, masa tu I tertumpah coffee atau you..” balas si gadis itu dengan cepat. Namun cepat tangannya mengutip dokumen yang bertaburan tadi. Malas dia mahu melayan ayat dari lelaki yang berada di depannya itu. ‘Sorrylah I ni tunang orang!’ gerutu Zarra dalam hati.

I think you dah hilang ingatan kot. Before tu pun I pernah terlanggar you!!” kali ini giliran Zharif pula berterus terang.

‘Hilang ingatan? Berani sungguh lelaki ini mengatakan dia hilang ingatan. Adakah ini taktik lelaki zaman sekarang nak mengorat? Kalau dengan perempuan lain boleh makanlah lakonan itu. Tapi bukan dengan aku ni Nur Izarra!’ marah Zarra dalam hati.

Tiba-tiba sahaja pintu lif terbuka di tingkat 18.

Sorry excuse me.. But thanks..” Zarra cepat-cepat melangkah keluar. Sambil itu dia sempat lagi berbalas senyum dan mengucapkan terima kasih kepada lelaki itu.

Zharif mengeluh kecewa. Kali ini dia masih gagal untuk mengetahui nama gadis itu. Nampaknya gadis itu sengaja mempermainkannya. Tak apa, tidak lari gunung di kejar! Dia menekan nombor 15 kembali. Dia turun ke bawah semula.

Zharif terus menuju ke bilik pejabatnya. Dia duduk di kerusinya sambil memejamkan matanya. Terbayang wajah gadis yang di temuinya tadi. Bagaikan mereka ada jodoh.

MALAM ini, Amylia bersiap cantik. Dia sudah berjanji untuk keluar bertemu dengan Datuk Maarof. Dia gembira kerana Datuk Maarof tiba-tiba menghubunginya bila lelaki itu senyap seketika. Ingatkan lelaki itu sudah melupakan dia. Kalau dia nak keluar dengan Zharif pastinya ada saja alasan lelaki itu kepadanya.

“Hai Amy.. rindu I kat you tau!” ujar Datuk Maarof. Dia jadi tidak sabar untuk bertemu dengan Amylia. Rindunya pada perempuan itu bagaikan menyesakkan jiwanya. Dia terus sahaja menelefon Amylia sebaik sahaja kakinya menjejak tanah air. Pada mulanya dia merancang mahu menyambut harilahir wanita itu. Namun atas tuntutan kerja dia terpksa menangguhkan hasratnya itu.

“Hai.. macam mana dengan kerja you?” soal Amylia lembut. Lelaki ini memang tidak pernah berputus asa mahu mendapatkan cintanya. Namun perasaannya bukan untuk lelaki itu. Sekali sekala dia meluangkan masa bersama apalah salahnya. Dapat juga dia mengubat perasaan sakit hati di atas kedinginan Zharif.

“Macam biasa. You tau tak I sangat rindukan you. I minta maaf sebab tak dapat jumpa you di hari lahir you..” terang Datuk Maarof lagi. Dia tidak mahu Amylia menyangkakan dia yang bukan-bukan.

“Tak mengapalah.. Sekurang-kurangnya I tak celebrate sorang-sorang..” jawab Amylia jujur.

“Iye ke? You celebrate dengan siapa?” soal Datuk Maarof dengan nada tidak senangnya. Namun dia harus sedar, bahawa dia saja yang menunjukkan perasaan suka kepada wanita itu sedangkan wanita itu tidak menganggapnya lebih dari seorang teman.

“Tak payahlah nak cemburu. I keluar dengan Zharif je.. Bukan siapa-siapa pun..” terang Amylia. Dia tidak mahu Datuk Maarof syak yang bukan-bukan terhadapnya.

Really??” soal Datuk Maarof lagi. Dia mahukan kepastian. Amylia mengangguk! Datuk Maarof tersenyum lega. Jawapan Amylia itu seolah-olah memberikannya harapan bahawa wanita itu mula menyukainya.

Mereka berdua makanan yang mereka pesan tadi itu sampai. Bila makanan itu sampai mereka berdua terus menjamu selera.

“Lepas ni kita nak pergi mana?”

That’s up to you. I ikut je, kemana you nak pergi.” Amylia menjawab sambil mengelap bibirnya yang kotor ketika dia makan tadi. Datuk Maarof ketawa kecil.

ELOK saja Zarra duduk menonton tv selepas makan malam tiba-tiba mereka terdengar bunyi kereta berhenti di depan rumah. Ayahnya segera bangun untk melihat siapakah gerangannya yang datang pada waktu ini. Kedengaran orang memberi salam. Pak Harun menjawabnya.

“Zarra, pergi buka pintu pagar tu..” ujar Pak Harun lagi.

“Siapa datang ayah?”

“Ashraf”

“Ash?” soal Zarra kehairanan. Dua hari lelaki itu tidak menghubunginya tiba-tiba sekarang ada di depan rumah? Mestilah dia hairan. Macam biskut chipmore.

“La.. Kenapa pula ni? Pergilah buka pintu pagar tu..” tegur Pak Harun lagi. Tahu sangat dia dengan perangai Zarra yang tidak suka dengan kehadiran Ashraf waktu ini.

“Baiklah ayah..” jawab Zarra sambil tergesa-gesa mengambil kunci untuk membuka mangga yang tergantung di pintu pagar. Dalam hati dia menrungut sendirian. Dia melihat Ashraf tersenyum manis padanya. Namun dia balas dengan perasaan tidak sukanya.

“Kenapa datang sini?” soal Zarra sebaik sahaja dia berdiri didepan Ashraf untuk membuka pintu pagar itu.

“Ash nak ajak Zarra keluar.”

“Keluar malam begini?” soal Zarra lagi.

“Yelah. Kenapa? Zarra tak suka?” soal Ashraf sedikit kecewa dengan sikap dingin Zarra. Soalan itu langsung tidak di jawab oleh Zarra. Tanpa sedar mereka sudah sampai di ruang tamu. Pak Harun menjemput Ashraf duduk bersamanya di ruang tamu. Sebelum itu, Ashraf menyalami tangan bakal bapa mertuanya.

“Kenapa Ashraf datang ke sini malam-malam begini?” soal Pak Harun lagi. Ashraf tersenyum. Dua hari dia tidak nampak wajah Zarra dia bagaikan orang angau. Tidak sabar rasanya dia balik cepat untuk bertemu dengan tunangnya itu. Sebab itulah sebaik sahaja dia sampai di KL dia terus menuju ke sini.

“Sebenarnya, Ash nak ajak Zarra keluar. Tak lama sekejap pun jadilah..” Ashraf berterus terang.

“Zarra.. Tak dengar ke apa yang Ashraf cakapkan tu?” soal Pak Harun kepada anak perempuannya itu. Zarra sekadar menjeling. Dia faham dengan apa yang di cakapkan oleh ayahnya.

ZARRA bangun dari tempat duduknya. Kalau di ikutkan memang malas dia mahu keluar waktu begini. Namun di atas desakan Ashraf dia menurut sahaja. Lagi pun dia sudah datang kerumah untuk menjemputnya.

“Tunggu kejap, Zarra nak tukar pakaian..” ujarnya kepada Ashraf. Ashraf hanya mengangguk!

“Maaflah Pakcik sebab bawa Zarra keluar waktu begini. Tapi saya betul-betul sibuk dengan kerja. Jadi nak luangkan masa bersamanya pun tak sempat. Ni pun saya baru sampai dari Penang. Ada urusan kerja kat sana selama dua hari” Ashraf menerangkan perkara yang sebenarnya. Bukannya dia sengaja nak bawa Zarra keluar waktu begini, namun masa begini sajalah yang dia ada untuk bertemu dengan tunangnya itu.

“Tak apalah Pakcik faham. Orang macam kamu ni memang sibuk dengan kerja. Pakcik pun pernah juga merasanya dahulu. Apa salahnya Ashraf bawa Zarra keluar, lagi pun kamu dah nak kahwin tak lama lagi. Mesti ada banyak yang perlu kamu bual dan bincangkan.”

“Terima kasih kerana memahami keadaan Ash..” Ashraf berterima kasih kepada Pak Husin.

“Yelah Ashraf, majlis kamu tak lama lagi. Mesti banyak yang perlu kamu bincangkan..” sampuk Makcik Saleha sambil menghidangkan air the untuk tetamu mereka malam itu. Makcik Saleha meletakkan cawan dan piring di atas meja. Air teh itu dituang kedalam cawan dan kemudian dia menjemput Ashraf dan suaminya minum.

MANAKALA di dalam bilik Zarra tidak habis-habis merungut. Dia penat sangat hari ini. Ingatkan dia dapat tidur awal. Sebalik pula yang berlaku.

Akhirnya dia sudah bersiap dia tidaklah memakai liptik tebal. Cukuplah memakai lip gloss sahaja. Wajahnya pula tidak juga di tempekkan dengan bedak tebal cukuplah hanya sapukan nipis sahaja. Tudungnya pula dia buat biasa sahaja yang penting menutup rambutnya. Dia segera keluar dari biliknya menuju ke ruang tamu.

“Jom” ujarnya kepada Ashraf. Ashraf memandangnya lama. Cepat juga Zarra bersiap! Walaupun dia cepat bersiap, dia tetap kelihatan cantik di matanya.

“Jom kira gerak!”

Dia terus bangun dari tempat duduknya dan menyalami tangan Pak Harun.

“Ayah kami pergi dulu..” kini giliran Zarra pula yang menyalami tangan ayahnya.

“Hati-hati kat jalan tu ya..” pesan Pak Harun.

“Baik pakcik.. Nanti saya hantar Zarra pulang..” janji Ashraf lagi.

Mereka berdua terus menuju ke kereta milik Ashraf. Ashraf membukakan pintu kereta untuk Zarra. Perbuatannya itu di lihat oleh Makcik Saleha.

“Hish!! Mengada-ngada!! Pintu kereta pun nak juga orang tolong bukakan!” gumamnya.

“Apa yang kau membebel tu?” soal Pak Harun.

“Tak ada apalah bang. Leha cakap,. Mereka berdua tu memang sepadan..” jawab Makcik Saleha dengan cepat. Nasib baik suaminya tidak mendengar dia mengutuk Zarra. Bukannya dia tidak tahu yang suaminya itu lebih sayangkan Zarra kerana Zarra itulah satu-satunya anak perempuannya.

MEREKA masing-masing mendiamkan diri. Namun Ashraf meneruskan pemanduannya. Sementara itu, Zarra pula asyik membelek telefon bimbitnya.

“Tak nak cakap dengan Ash lagi ke?” tiba-tiba Ashraf bersuara. Dia rindu benar ingin mendengar suara Zarra. Namun tunangnya itu tetap mendiamkan diri.

“Ash ada buat salah ke?” soal Ashraf masih tidak berputus asa untuk mendengar jawapan dari mulut Zarra. Terdengar keluhan dari bibir Zarra.

“Tak adalah.. Kita nak kemana ni?”

“Pergi makan..”

“Zarra kenyang lagi..”

“Ash tahu, tapi Ash lapar sangat. Tak sempat makan sebab teringatkan Zarra!” tanpa malunya Ashraf meluahkan apa yang di rasa.

‘Kesian juga tunang aku ni. Sanggup dia menahan lapar semata-mata mahu bertemu dengan aku ni!! dia ni buat aku rasa terharulah!’ bisik hati Zarra.

“Okeylah.. Tapi kita keluar jangan lama sangat tau! Zarra penatlah hari ni..” balas Zarra yang tidak sampai hati untuk mengecewakan Ashraf.

I promise!!” Ashraf tersenyum gembira.

Ashraf membawa Zarra ke kedai makan. Dia berasa sangat lapar. Namun di tahannya dahulu kerana dia tidak sabar untuk berjumpa dengan Zarra.

Zarra sekadar duduk dan memesan minuman sahaja. Untuk makan dia masih kenyang lagi. Berselera sungguh Ashraf makan. ‘Mungkin dia benar-benar lapar kot! Kesiannya. Aku ni pun kejam jugakan?’ getus Zarra dalam hati. Dia memandang wajah Ashraf yang asyik menikmati makanannya.

“Kenapa pandang Ash macam tu?” soal Ashraf yang perasan dirinya di pandang oleh Zarra.

“Tak ada apalah. Just pandang je tak boleh ke?” soal Zarra menutup malu. ‘Ada pulak dia perasan aku pandang dia. Buat malu aku jer!’ marah Zarra dalam hati.

“Tapi, Ash sukalah kalau Zarra pandang Ash macam tu. Mungkin Zarra rindukan Ash! Yelah kat mulut cakap tak rindu, tapi dalam hati ada taman..” usik Ashraf lagi.

“Rindu?? Oh Pleaselah..” balas Zarra dengan gelaknya. Terasa lucu dengan ayat-ayat Ashraf. Mungkin selama ini dia tidak memberi ruang dan peluang kepada Ashraf untuk bercakap panjang dengannya. Ashraf terpana. Inilah kali pertama dia melihat Zarra gelak begitu dengannya. Selalunya wajahnya masam sahaja.

“Bukan Ash yang rindukan Zarra?”

“Dua-dualah..” Ashraf menjawab cepat. Mereka ketawa lagi. Lucunya, dalam masa dua hari keadaan sudah bertukar. Namun Ashraf bersyukur sangat bila melihat perubahan sikap Zarra terhadapnya. Tidak sedingin salju lagi. Sekurang-kurangnya itu sudah ada perubahan!

Malam itu, mereka berbual panjang. Ashraf rasa gembira sangat. Dia tidak menyangka pemergiannya kali ini boleh membuatkan sikap Zarra berubah.

Selepas puas bersembang, Ashraf menghantar Zarra balik kerumah. Lagi pun dia rasa penat hari ini. Mungkin esok dia tidak akan masuk pejabat.

ASHRAF balik sedikit lewat malam itu. Walaupun sebenarnya dia rasa penat namun dia terasa berbaloi juga kerana dia dapat keluar bersama Zarra. Sebaik sahaja pintu utama di buka, dia terkejut bila mamanya tengah menunggu di ruang tamu rumah.

“Ash”

“Mama? Kenapa mama belum tidur lagi?”

“Sepatutnya mama yang soal Ash. Kenapa Ash balik lambat?” soal Datin Melissa lagi.

“Oh, Ash keluar dengan Zarra tadi. Kenapa mama? Ada benda yang tak kena ke?” soal Ashraf yang kenal sangat dengan perangai mamanya jika dia sudah di soal siasat.

“Tak adalah. Ash lebih pentingkan tunang Ash dari mamakan?” soal Datin Melissa. Dia seakan-akan merajuk. Mana dia tidak merajuk, Ashraf sudah berjanji akan pulang lebih awal seperti yang di janjikan namun terjadi sebaliknya pula.

“Ash minta maaflah mama.. Ash betul-betul lupa. Tapi itu hanya makan malam sajakan?”

“Tapi kita dah janji dengan parent Tasha. Ash buat mama dengan papa rasa malu jer!” balas Datin Melissa tidak puas hati.

“Sorrylah mama, Ash tak berniat pun! Lain kali sajalah kita makan bersama..” janji Ashraf lagi.

“Okey, itu janji Ash!”

“Ash janji mama. Ash nak naik ke atas dululah ya.. Penat!”

“Baiklah. Mama pun nak masuk tidur juga.” Mereka masing-masing menuju ke bilik tidur.

2 comments: