Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Friday 3 February 2012

Hanya Kau Milikku 4





Dato Ismail sedang meneliti kertas laporannya. Kedengaran pintu di ketuk dari luar.

“Masuk..” dia memberi arahan.

Dia mengangkat mukanya. Kelihatan penyiasat upahannya berdiri di depannya.

“Selamat pagi Dato..”

“Selamat pagi. Awak dah jumpa dengan pewaris arwah Megat?” soal Dato Ismail. Semenjak kematian sahabatnya dia sedaya upaya mencari pewarisnya. Namun hingga ke hari ini mereka masih belum menjumpainya. Apa yang dia tahu hanya sahabatnya itu mempunyai seorang anak perempuan.

“Belum lagi Dato. Kami sedang berusaha nak cari dia.”

“Baguslah. Jalankan siasatan secepat mungkin sebelum ada orang lain tahu hal ini.”

“Baik Dato..”

Penyiasat persendirian itu pun terus keluar. Dato Ismail bangun dari kerusinya.

“Susahnya nak cari anak kau Megat.. Tapi tak apa, aku akan cari dia sampai dapat. Aku percaya kemalangan yang berlaku ke atas kamu berdua bukan kemalangan biasa tetapi angkara khianat. Cuma kita belum tahu siapa dalangnya.”

Dato Ismail berdiri di hadapan cermin sambil memandang ke luar. Jauh betul dia termenung. Mengingatkan kembali pada sahabatnya dia menjadi sedih. Entah dimana anak sahabatnya sampai sekarang tidak di temui. Kalaulah dia sempat berjumpa dengan anak sahabatnya itu sekurang-kurangnya dia dapat menjaga kebajikannya . Sekiranya sahabatnya itu masih hidup, mungkin juga dia akan menjodohkan anaknya dengan Iqbal. Mereka mungkin juga berbesan. Namun segalanya sudah di takdirkan. Dia cuma ada photo kecil sahaja yang kebetulan dia jumpa dalam pejabatnya sebelum kemalangan itu berlaku. Photo kecil itu di simpan dalam frame gambarnya. Setakat ini masih tiada orang bertanya tentang gambar kecil itu.

.......................................................

Petang semalam dia menerima panggilan dari sebuah syarikat memberitahu bahawa dia di jemput untuk temuduga jawatan kosong itu.

“Wani.. Aku dapat interview kat Syarikat Jaya Holding.”

“Syarikat mana?”

“Syarikat yang aku hantar resume minggu lepas. Tak sangka pulak terus dapat panggilan dari mereka.”

“Tahniah.. mudah-mudahan kau akan dapat jawat jawatan itu nanti.”

“Berdoa sajalah. Bukan saya seorang yang akan di temuduga nanti..” Mira Syafika tersenyum. Gembiranya dia tak terkata. Tidak kisahlah kalau sekadar dapat pergi temuduga. Gagal atau lulus itu kemudian. Yang penting inilah pengalaman pertama beliau pergi temuduga untuk jawatan dalam pejabat.

Malam itu, Mira Syafika sudah menyediakan pakaiannya iaitu baju kurung dengan tudung yang sama warna di gunakan masa temuduga nanti. Petang esok tidaklah dia kelam kabut lagi. Rasa berdebar-debar pula menantikan hari esok. Maklumlah inilah kali pertama dia akan di temuduga untuk jawatan yang sesuai dengan bidang yang di ambilnya dulu.

Pada masa yang di tetapkan, Mira Syafika menuju ke bilik hotel yang telah di beritahu. Dia menyuruh Wani menunggunya di lobi. Dalam perjalanan menuju ke bilik hotel, dia juga tertanya-tanya adakah orang pergi temuduga dekat bilik hotel yang serba mewah ini. Namun dia bertekad dia mahu mendapatkan pekerjaan yang lebih baik dari sekarang. Namun tiada calon lain pun yang kelihatan di tempat itu. Berdebar-debar juga dadanya ketika mendekati pintu bilik hotel itu.

Kedengaran sayup-sayup lagu kenangan terindah dari Samson. Nombor yang tidak dikenali tertera di skrin. Teragak-agak Mira mahu menjawab.

“Assalamualaikum.” Mira memberi salam.

“Waalaikummusalam. Cik Mira Syafika ke?” soal pemanggil. Suara perempuan. 

“Saya bercakap. Siapa di sana?” soalnya dengan wajah bingung.

“Saya Liza. Salah seorang setiausaha di Jaya Holdings. Cik Mira Syafika dah sampai ke tempat temuduga ke sekarang?”

Aku cuba memproses apa yang dikata pemanggil.

“Ya dah sampai. Kenapa? Ada hal apa? Temuduga tak jadi ker?” Aku bersuara ingin tahu. Gelisah mula menguasai diri.

“Jadi. Cuma bos saya nak pastikan awak betul-betul datang. Cik masih ingat tak nombor bilik tu?” Liza bersuara lembut. Itu yang dipesan Iqbal Iskandar ketika menyuruhnya menelefon gadis itu.

“Bilik 505kan?”

“Ha..hah.. Betullah tu. Cik masuk je, Pintunya sedikit terbukakan?

“Ya..ya.. Terima kasih.. Cik Sapa ya..?”

“Cik Liza...”

“Terima kasih.. Saya nak masuk dulu..”

“Okey.. semoga awak berjaya..”


Pintu bilik itu di ketuk. Namun tiada siapa yang membukanya. Pintu itu di ketuk lagi. Kedengaran bunyi pintu di buka dari dalam dan mendengar arahan supaya dia masuk. Mira hanya dapat melihat belakang lelaki itu. Namun wajahnya dia gagal untuk melihatnya.

“Masuklah. Tunggu sekejap ya..” Lelaki itu sempat menghantar sms kepada kawannya.

Mira membuka luas pintu itu dengan perlahan dan dia melangkah masuk. Kemana pula gerangan si punya suara itu. Mira menuju ke sebuah sofa yang di sediakan didalam bilik itu. Matanya meliar mencari. Kemudian dia bangun menuju ke arah berenda itu. Dari situ dia dapat melihat pemandangan kotaraya Kuala Lumpur.

Tiba-tiba dia merasakan ada lingkaran tangan sedang melilit di pinggangnya. Apa kena dengan tangan itu? Suka hati dia je nak sentuh aku!

“Hai sayang.. Lama kita tak jumpakan? Takkan dah lupakan wajah kacak dan tampan ni?” suara itu mengejutkan dia. Macam pernah didengarnya suara itu.

Mira Syafika menoleh. Betapa terkejutnya bila wajah itu yang sekian lama lenyap dari kotak fikirannya kini muncul semula. Apa dia buat kat sini? Bukankah dia sepatutnya menghadiri temuduga? Pelbagai persoalan yang timbul di kepalanya kini.

“Kau.. Iqbal..Iqbal Iskandar.. jahanam kau. Lelaki jahanam. Kau buat apa kat sini?” menyinga wajah Mira. Tidak menyangka dia akan bertemu lagi dengan lelaki di hadapannya ini. Dia berkira-kira ingin melarikan diri. Matanya meliar menuju ke arah pintu.

“Ingat pun sayang.. Iqbal ingat sayang dah lupakan wajah ni” jawab Iqbal sambil tersenyum-senyum.

“Kau buat apa kat sini? Bukan ke sini tempat untuk temuduga?” Iqbal tersenyum mendengar kata Mira. Memang pun situ tempat untuk temuduga. Tetapi calon terakhirnya ialah Mira.

Pintu utama itu agak jauh dari tempat dia berdiri. Macam mana ni. Mampuslah kali ini. Terkena lagi dengan sang buaya durjana ini. Iqbal Iskandar dengan selamba sahaja memandang kearah muka Mira. Di lihatnya dari atas ke bawah. Dari bawah ke atas.

Dengan senyuman yang nakal dia cuba mengungkit peristiwa empat tahun yang lalu. Dia terpaksa berlakon dengan menyakiti hati Mira Syafika.

“Ala.. jangan marahlah. Ingat tak empat tahun yang lalu tu, dekat bilik inilah saya..” Mira cuba melepaskan genggaman tangan itu dari pelukannya.

“Tak nak ingat..”  tiba-tiba sahaja ingatan kembali pada peristiwa hitam empat tahun yang lalu.  Lelaki itulah yang memperkosanya. Lelaki itulah yang menghancurkan masa depannya. Pada masa itu dia hampir putus asa kerana kesucian diri telah di nodai.

Dengan sekuat hati Mira meronta akhirnya dia dapat melepaskan diri dari pelukan Iqbal.

“Jangan datang dekat.” Kata Mira hampir menangis. Dia takut dan bimbang seandainya Iqbal Iskandar mengulangi perkara yang terjadi empat tahun yang lalu.

Iqbal Iskandar ketawa melihat gelagat Mira. Dalam diam dia begitu teruja ingin menikmati saat indah bersama Mira sekali lagi. Wajah yang sekian lama di rinduinya sudah ada di depan mata.

“Kau takkan dapat lari lagi Mira. Kau tak akan dapat lari jauh di aku. Walau seceruk manapun engkau bersembunyi aku masih dapat cari engkau..” Iqbal ketawa dengan kuat. Puas hatinya dapat mengenakan gadis yang berdiri di hadapannya kini. Segala rindu dendamnya sudah terurai walaupun dia sebenarnya tidak berniat untuk mempermainkan perasaan Mira. Namun dia tiada jalan lain.

Suara itu betul-betul menakutkan Mira. Dia tahu tiada jalan lain untuk melepaskan diri kecuali menuju ke pintu bilik itu. Baru sahaja dia ingin melangkah, tiba–tiba tangan Iqbal menyambar untuk sekali lagi.

“Lepaskan aku.! Sakitlah..” bercucuran air mata Mira di pipi. Namun Iqbal tidak peduli dengan rayuan itu. Dengan perlahan dia berbisik ke telinga Mira.

“Sayang.. Jangan macam tu. Iqbal rindu sangat dengan sayang. Sudah empat tahun Iqbal tak jumpa sayang. Makin hari semakin cantik pula Iqbal tengok” dia tetap memeluk Mira. Dia tidak peduli dengan airmata Mira yang jatuh di pipi. Dia harus menguatkan hatinya agar tidak kalah dengan senjata gadis itu.

Iqbal memujuk Mira agar menurut kehendaknya. Dia membawa Mira duduk di atas sofa yang sedia ada. Dia tahu Mira memang dalam keadaan ketakutan namun dia tidak boleh mengalah kepada Mira kerana ini sajalah peluang yang dia ada untuk memiliki Mira. Jika dia tak dapat memujuk Mira sia-sialah rancangannya dengan Amirul.

“Sebenarnya, saya ada benda nak cakap.”

Mira mengangkat mukanya. Memandang ke arah Iqbal. Entah kenapa mamat ini tiba-tiba pula jadi baik. Sedangkan sebentar tadi garang macam singa saja. Perasaan gementarnya masih terasa.

“Apa yang awak nak cakap? Bukan ke saya di panggil untuk temuduga hari ini. Kalau saya tahu begini jadinya.. Sumpah mati pun saya tak akan datang ke sini..” jawab Mira dengan berani. Iqbal Iskandar cuma tersenyum. Kelakar mendengar bebelan Mira.

‘Hish lambatnya Amirul.. Nanti tak pasal-pasal gagal pula rancangan mereka berdua.’

“Sebenarnya...” masih tergantung ayat di situ.

Tiba-tiba mereka mendengar pintu bilik hotel di ketuk. Kedua-dua mereka berpaling kearah bunyi ketukan itu.

“Sebentar ya mungkin pekerja hotel hantarkan makanan agaknya” kata Iqbal berbasa basi. Dia bingkas bangun menuju kearah pintu utama. Mira Syafika dari tadi duduk di kerusi itu diam tidak berkutik. Pintu utama di buka. Beberapa orang lelaki berpakaian lengkap dan berkopiah putih berdiri di muka pintu.

"Apa yang sedang berlaku disini?" Iqbal terkejut dengan jerkahan itu. Dia terkaku seketika.

 "Err... takde apa-apa encik. Biasalah masalah rumahtangga sikit!" jelas Iqbal Iskandar dengan tenang.

'Hrmm.. Tenang Iqy jangan tak tenang. Kau boleh tu Iqy!' bisik hati Iqbal Iskandar.

 "Kami tak percaya! Tadi kami ada mendapat laporan ada berlaku kegiatan maksiat di sini" suara tegas itu menyanggah.

Mira menoleh kearah pintu bila mendengar suara agak garang kedengaran. Apa? Kegiatan maksiat? Siapa yang bagi laporan palsu ni? Tapi siapa mereka ni? Dia tercongak-congak dengan kata-katanya sendiri. Lantas satu gelaran sudah menari-nari di ruangan mindanya. Pencegah maksiat!!! Benarkah??? Sungguh! Gelaran itu bagaikan penjenayah yang amat menakutkannya saat ini. Dia sudah benar-benar kecut perut. Darah sudah berlumba-lumba memenuhi setiap inci salur darah di mukanya. Dia mula berpeluh-peluh walau pun air cond dalam bilik hotel itu sudah cukup menyejukkan. Betapa malunya dia rasakan saat ini. 'Ditangkap khalwat'. Perkataan itu sudah terngiang-ngiang di telinganya..

Ya Allah! Kenapa sampai begini sekali nasibku ya Allah. Apakah yang harus aku lakukan ya Allah! Dia mula menangis teresak. Mira sangat takut memikirkan akibatnya kelak. Hidupnya bakal hancur sekali lagi. Apatah lagi jika dipaksa menjadi isteri kepada lelaki yang pernah menghancurkan masa depannya. Ya Allah! bantulah hambamu ini.

Permudahkanlah masalah hambamu ini Ya Allah! Berikankanlah aku kekuatan untuk menghadapi masalah ini! Sempat aku panjatkan doa kepada-NYA memohon agar diperkukuhkan imanku. Dipermudahkan urusanku. Semoga ada hikmah di sebalik semua kejadian ini. Pegawai-pegawai dari jabatan pencegah maksiat tadi menapak masuk. Tanpa sedar airmatanya menitik laju.

 "Tak guna awak menangis sekarang! Percuma! Memang begini perangai perempuan zaman sekarang. Murah sangat maruah diri!" tengking suara lain. Bukan sekali ini dia berjumpa dengan perkara seperti ini. Tetapi setiap kali mereka berdepan dengan kejadian seperti ini mesti si gadis akan menagis. Kononnya mereka tidak sengaja. Dan pelbagai alasan yang akan mereka dengar. Tetapi mereka sudah biasa.

 Mira jadi bertambah sebak bila dikatakan perempuan tak bermaruah. Air mata semakin deras mengalir keluar dari kelopak mata. Kalaulah mereka tahu dia bukanlah gadis sepincang itu. Mahu saja dia jeritkan bahawa dakwaan mereka salah sama sekali. Namun takut pula dia bersuara. Mira takut lebih banyak hinaan akan dilemparkan padanya nanti.      

"Syyy... jangan nangis sayang! Saya ada disini. Saya janji akan bertanggungjawab dan akan melindungimu sayang!" bisik Iqbal Iskandar sebak ke telinga Mira Syafika. Entah bila masa pula dia berada di sebelahnya. Mira Syafika menjeling tajam.

“Siapa sayang awak?” soalnya kepada Iqbal Iskandar. Bertambah sakit hatinya mendengar Iqbal  memanggilnya begitu. Sesenang itu saja Iqbal memanggilnya sayang.

“Sayang jangan cakap macam itu. Saya akan bertanggungjawab keatas apa yang berlaku.”

“Semudah itu je?”

“Dan saya sanggup berkahwin dengan sayang” ujarnya perlahan. Semakin bencilah gadis itu kepadanya. Mencerlung pandangan Mira kepadanya. Paling Mira geli dengar bila Iqbal memanggilnya sayang. Entah apa mimpi dia memanggil dirinya begitu.

“Siapa yang nak kahwin dengan awak? Saya tak nak kahwin dengan awaklah.. Biarlah perkara ini selesai macam tu saja. Aku tak kisah kalau awak tak nak bertanggung jawab pun”jawab Mira separuh sakit hati.

“Tapi aku kisah. Sayang jangan berdegillah okey. Awak ingat masalah ni boleh selesai macam tu saja.”geram juga hatinya mendengar kedegilan Mira yang masih membantah keputusan itu.

“Sudah!! Sudah!! Kenapa awak berdua bertengkar pulak? Tadi yang perempuan menangis. Sekarang bertengkar pulak. Apa nak jadi dengan korang berdua ni?” kedengaran salah seorang pegawai itu menegur mereka. Mereka bertengkar tanpa menyedari ada mata-mata yang menyaksikannya.

Memandangkan jelingan mata yang tajam dari Mira Syafika dia sedar hati gadis itu tergores dengan hinaan yang dilemparkan oleh pencegah maksiat tersebut. Dia tidak rela mendengar tangisan dari wanita kesayangannya. Hatinya turut sama sedih bila gadis kesayangannya sedih. Bagaikan ada perkongsian perasaan diantara mereka.

'Ahh!! salahku semuanya!' desis hatinya. 

 "Err.. Saya rasa encik semua sudah tersalah bilik!" ujar Iqbal Iskandar.

"Kamu jangan nak bohonglah! Baik... Kalau benar laporan itu palsu encik perlu buktikan bahawa kamu tidak bersalah. Sekarang, tunjukkan kad nikah kamu!" sahut suara lain dengan lantangnya. Geram juga mereka apabila mendengar Iqbal berkata demikian.

"Err..ermm....saya terlupa bawa encik. Kad nikah tu ada di rumah keluarga saya" terang Iqbal Iskandar dengan sedikit gagap. Siapa tidak cuak bila ditangkap khalwat walaupun semuanya itu adalah rancangan spontannya. Namun, rasa gembiranya masih disitu.

 "Selain dari kamu berdua, ada sesiapa lagi yang menyorok dalam bilik ini?" tanya suara itu dengan sinis.

"Maaf encik! Hanya kami berdua dalam bilik ini. Tidak ada orang lain! Sebenarnya tadi memang ada sessi temuduga calon. Tetapi kawan saya sudah balik. Manalah saya tahu ada calon terakhir lagi" lancar saja Iqbal Iskandar  menjawab. Namun jantungnya sudah berdetup-detap. Mana tahu kalau gadis itu mengamuk dengannya. Tak jadilah rancangan dia dan Amirul.

Mira mengigit bibirnya menahan geram. Kata-kata Iqbal sebentar tadi seolah-olah menyalahkan diri yang datang lambat untuk temuduga itu.

"Baiklah.. Kalau macam tu sila ikut kami ke balai sekarang juga!!!"

“Encik.. Tolonglah.. Saya tak nak kahwin dengan dia ni. Saya ke sini untuk temuduga bukan untuk jumpa dia ni.” ujar Mira. Merayu kepada salah seorang pegawai di hadapannya itu.

“Sayang kenapa ni? Kita berduakan saling kenal. Jadi tak ada masalahkan? Takkan sayang tak nak kahwin dengan saya ni?” soal Iqbal. Dia cuba menarik perhatian daripada pegawai tersebut.

“Siapa yang nak kahwin dengan awak?” jawab Mira berani. Matanya berlawan dengan mata Iqbal. Rasa nak meletup saja dirinya menahan amarah.

“Sayanglah. Siapa cakap sayang boleh pilih nak kahwin atau tidak. Boleh tak boleh... mesti kahwin.. “selamba saja Iqbal menjawabnya.

Mira melihat Iqbal merenungnya tajam. Sukar rasanya mahu menggambarkan perasaannya sekarang. Memang dia sangat-sangat marah dan geram.

“Amboi senangnya awak bercakap. Awak ingat saya ni anak patung. Sesuka hati awak je buat keputusan.”ujar Mira tidak puas hati.

“Dah jangan bergaduh lagi. Elok kita pergi ke balai sekarang.” Salah seorang pegawai cuba meleraikan pergaduhan mereka berdua.

"Baik encik. Tapi boleh tak encik semua tunggu di luar sekejap. Tak elok rasanya membiarkan saya berpakaian sebegini. Saya nak tukarkan pakaian saya sekejap!" pinta Iqbal Iskandar dengan lembut.

"Ok.. saya bagi kamu 10 minit untuk berkemas. Kami tunggu diluar!" akur salah satu lagi pegawai pencegah yang sedari tadi senyap sebelum mereka keluar meninggalkan bilik itu.

"Baik encik. Terima kasih kerana berikan kerjasama!" balas Iqbal Iskandar tona suara yang masih sama.. Namun dalam hatinya gembiranya sudah bukan main kepalang. Namun terbit rasa bersalahnya kepada Mira. Tak semena-mena gadis itu sudah terlibat dalam masalah hidupnya. Ya Allah! ampunkan dosaku. Aku tidak punya pilihan lain. Aku terpaksa lakukan ini semua. Iqbal Iskandar sudah bemonolog dalam hati. Keinginan yang sudah tak terbendung membuatkan dia merancang satu cara untuk memiliki Mira Syafika.

Sungguh! Dia sudah tidak punya banyak masa. Kes darurat sangat. Dia didesak oleh mamanya untuk mengahwini Rozie anak Tan Sri Ruslan. Dia benci pada gadis itu. Dia sudah penat memujuk mamanya untuk membatalkan rancangan perkahwinan mereka.

Mira sudah makin tidak keruan bila dia kena datang ke balai. Apakah yang sudah berlaku disini sebentar? Mengapa mesti dia yang terlibat dalam masalah sebegini? Entah kenapa tiba-tiba hatinya merasa sangat sebak.  Air mata sudah mengalir membasahi pipinya walaupun tanpa esakan. Mira baru saja ingin melangkah keluar namun tangannya sempat di rentap oleh Iqbal Iskandar. Membuatkan Mira terpeluk lagi dalam pelukan Iqbal Iskandar.

Tiba-tiba Iqbal Iskandar tersenyum lebar pada Mira. Kemudian jemari kasarnya mengesat airmata Mira perlahan-lahan.

 “Maafkan saya kerana membuatkan sayang menangis. Saya tak bermaksud untuk melukakan hati sayang. Tapi percayalah apa yang berlaku ini adalah kehendak tuhan. Saya tak kisah untuk bertanggungjawab jika itu yang boleh membuatkan saya untuk memiliki awak Mira!" luah Iqbal Iskandar dengan lembut. Mira hanya mendiamkan diri. Entah betul ke tidak kata mamat ni.. Yang pasti hatinya sukar untuk mempercayai kata-kata yang baru kedengaran di telinganya tadi. Mungkin itu hanya lakonan semata-mata.

 "Sekarang saya nak ganti pakaian yang sesuai dulu ya... kita kena pergi ke balai kejap lagi. Jangan lupa beritahu orang tua sayang yang kita ditahan di balai. Untuk kali ini saja saya harap Mira tidak membantah cakap saya!" rayu Iqbal Iskandar lembut sebelum meleraikan pelukannya.

Mira terdiam dengan kata-katanya. Dia bagaikan terpujuk dengan rayuannya. Sekarang, mana dia kata janjimu. Dasar hipokrit!!! Ahh! Entah kenapa cepat sahaja pendiriannya berubah. Mungkin kerana kata-katanya yang begitu tulus dan suci dipendengaranku. Tapi bolehkah dia percaya kata lelaki itu. Namun sekarang dia buntu dengan semua ini. Apa maksudnya mahu memilikiku? Ahh! Susahnya otaknya memikirkan perkara itu. Bukankah dulu dia juga yang...? Arghh..!!!!!!!!!

Tiba-tiba terlintas di fikiranku satu mainan perkataan yang begitu keramat. Mungkinkah dia? Mungkinkah dia sengaja ingin membalas dendam yang masih ada terhadapku? Tapi besar sangatkah salahku sampaikan ke hari ini Iqbal Iskandar masih mendendamiku. Mungkinkah? Tak mustahilkan? Ah! Mengarut! Seumur hidupku, aku tidak pernah mempercayai cinta. Seringkali kawan-kawanku mengatakan aku kolot. Ah! lantaklah.

Biarlah aku begini hidup sendirian. Lebih bahagia. Benarkah??? Oh kenapa semua ini harus berlaku kepadaku? Adilkah tuhan memperlakukan aku sebegini? Mengapa aku harus diuji begini? Pernahkah aku berbuat salah sebesar ini sehingga tuhan mengujiku sebesar ini? Ya! Mungkin juga sebab aku mendendami lelaki yang berada di depanku ini. Mungkinkah ini balasan yang ku terima atas perbuatanku? Astaghfirullahalazim...' Ya Allah aku hanya mampu berserah kepadamu. Redhailah hidupku. Walau apapun yang akan berlaku selepas ini, redhailah keputusanku. Semoga ianya memberi hikmah yang besar kepada hidupku kelak. 'Mungkin ini sudah takdir hidupku!' bisikku sendirian.

Air matanya tetap membasahi pipinya. Penyesalan yang tiada gunanya. Penyesalan yang tiada kesudahan dalam jiwanya. Kerana dia alpa, dia di bebani dengan dugaan yang sebegini besar. Dimana dia nak sorokkan mukanya. Apa yang harus dia jawab kepada insan yang menyayanginya. Apakah alasan yang boleh membuatkan mereka agar percaya dengan kata-katanya. Untuk berkahwin dengan lelaki itu bukanlah kemahuannya. Namun apa yang boleh dia buat untuk mempertahankan dirinya. Dulu pun dia pernah tewas sekali dalam tangan lelaki durjana itu. Apa lagi situasi sekarang membuatkan orang menuding jari ke arahnya.



No comments:

Post a Comment