Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Monday 30 July 2012

Kau Rantai Hatiku 6



DARI jauh dia melihat Arin sedang menunggunya di luar pintu kedainya. Cepat-cepat kakinya melangkah ke arah Arin.
“Ira cepatlah sikit. Punyalah lama aku tunggu kau!!” Humaira cepat-cepat membuka kunci sambil menoleh-noleh. Mana tahu lelaki pelik tu datang lagi nak mengacaunya. Sememangnya dia sedikit takut.
“Kau ni kenapa, macam nampak hantu je?” soal Arin. Dia baru menyedari Humaira asyik menoleh kiri dan kanan.
“Aaaa memang nampak hantu yang berambut hitam..” jawab Humaira selamba.
“Kau biar betul.. Meremang bulu tengkuk aku dengar..” balas Arin. Tidak pernah pun dia dengar cerita hantu di waktu pagi macam ni. Dan inilah kali pertama dia mendengar perkataan itu keluar dari mulut Humaira.
“Dah cepat.. Nanti lambat pula kedai kita beroperasi..” ujar Humaira.
Mereka berdua bergegas menjalankan tugas masing-masing. Tengah hari itu mereka berehat sekejap.
“Kau tau tak Arin, semalam aku kena peluk dengan lelaki pelik tu..”
“Aku silap dengar ke?” Arin bertanya sambil tangannya menyelak baju di depannya.
“Silap apanya.. Memang dia lelaki pelik!!” balas Humaira. Dia membayangkan peristiwa semalam. Malu betul. Dia kena peluk di khalayak ramai.
Handsome tak dia? Dan dia mesti orang kayakan? Atau orang berpangkat?” soal Arin. Dia sedikit terkejut bila mana lelaki yang berada di belakang Humaira menunjukkan jari ke mulut agar kehadirannya tidak di ketahui Humaira.
“Entahlah handsome ke tak dia? Kaya ke tak dia? Cuma apa yang boleh saya katakan dia memang lelaki yang gila..” jawab Humaira. Arin membelek jam di tangan. Sudah waktu makan tengah hari. Lagi pula perutnya berasa lapar.
“Kenapa kau cakap macam tu?” soal Arin. Dia juga mahu mendengar cerita lanjut dari Humaira.
“Sebab dia memang pelik. Tetiba je peluk aku di tengah orang ramai. Malulah aku beb! Dia cakap dia ingat aku ni isteri dia..” jawab Huamira lagi.
“Oh... Ira, aku nak keluar makan dulu. Awak nak pesan apa-apa tak? Perut aku ni lapar sangat” ujar Arin. Dia mahu melarikan diri sebelum Ira memarahinya.
“ Ya..belikan saya nasi ayam.. Dah lama Ira tak makan”
“Okey..” ujar Arin. Dia tahu benar makanan kegemaran Ira. Dan selama persahabatan mereka dia sudah tahu apa yang sahabatnya suka dan tidak suka. Dia senang bergaul dengan Humaira kerana sikapnya yang baik. Sebab itu mereka boleh jadi rakan kongsi untuk perniagaan mereka. Dengan bantuan ayahnya dia dan Humaira membuka butik di Time Square ini.
ARIN terus pergi keluar untuk makan tengah hari. Sementara itu Humaira sedang sibuk menyambungkan semula kerjayanya yang terbengkalai sebentar tadi.
“Cik berapa harga baju ni?”
Humaira menoleh. Namun dia tidak nampak wajah pelanggan itu. Dia cuba untuk melihat wajah itu namun lelaki itu tetap menutup wajahnya dengan baju yang ada ditangannya.
“Bawalah sini saya tengok..” ujar Humaira.
Namun lelaki itu tetap juga tidak mahu memberikan baju itu. Humaira sedikit cuak. Kalau dia bukan pelanggan memang sudah kena lelaki itu. Namun dalam situasi begini dia harus bersabar.
“Encik.. kalau nak tahu harga baju tu encik kena bagi kat saya dulu. Saya boleh carikan harga pada baju tu..” bunyi sudah sedikit geram.
“Hei.. macam ni ke caranya nak layan pelanggan.. Patutlah pelanggan takut nak datang kedai ni” kini giliran lelaki itu pula menempelaknya.
“Awak??? Awak buat apa kat sini?” terjerit Humaira apabila lelaki yang sama datang mengusiknya.
“Saya nak beli baju inilah Cik Ira.”
“Saya tak jual pada awak..” cepat saja Ira menjawabnya. Dia tidak sangka yang lelaki itu akan mencarinya kemana saja. Sudah berpuluh kali dia memberitahu yang dia bukan isteri kepada lelaki itu namun, lelaki itu tetap juga mengekorinya.
“Kenapa pula? Sayakan pelanggan juga..” balasnya tak puas hati.
“Memang. Memandangkan awak kacau saya buat kerja.. Saya tak akan jual baju tu pada awak!!” jawab Humaira.
“Garangnya dia.. Tadi bukan main sedap dia kutuk saya kat belakang..” lelaki itu membalas katanya sambil tersenyum.
‘Dia dengar ke apa yang aku cakapkan kepada Arin tadi?’
“Saya cakap apa?” Ira berpura-pura tidak tahu. Sedangkan didalam hatinya tuhan saja yang tahu.
“Amboi dah sedap-sedap mengutuk kita ni orang pelik boleh pula dia buat-buat tak tahu pulak..”
“Dah memang awak ni gila. Saya nak cakap macam mana lagi.. Sudahlah.. Baik awak pergi dari sini. Kebenarannya, saya bukan isteri awak!!”
“Tak kan awak tak suka saya yang handsome ni?” soalan bodoh pula yang di tanya lelaki pelik itu.
“Eii jangan perasan boleh tak?” Ira geram. Entah kenapa lelaki di depannya ini langsung tak makan saman. Berpuluh-puluh kali dia menyatakan dirinya bukanlah orang yang di cari lelaki itu, namun semuanya hampa. Makin menyaitkan hatinya adalah.
“Habis.. tu gambar siapa yang awak nak lukis tu?”
“Err.. itu gambar lakaran fesyen baju. Bukannya nak lukis gambar awak!” jawab Humaira lagi.
Aduh.. kenapalah dia cuai sangat. Memang betul dia cuma melakar fashion terbaru. Tetapi wajahnya itu dia belum selesaikannya. Lelaki itu tersenyum sumbing.
Perfect!!! Cuma wajahnya belum siap!”
Betapa malunya Humaira apabila lelaki itu boleh meneka apa yang ingin di lukiskannya.
“Awak nikan.. Kenapalah sibukkan hal saya ni..? Awak dah tak ade kerja lain ke selain dari menganggu orang lain?” soalnya geram.
“Suka hati sayalah. Saya bukannya nak ganggu orang lain. Saya cuma nak ganggu awak saja. Sebenarnya saya nak ajak awak keluar makan. Awak sudi tak?”
“Sorrylah.. Saya sibuk dan saya sudah pesan makanan dengan kawan saya tadi..”
“Awak pasti ke?” soal lelaki itu lagi.
“Memanglah” jawab Humaira angkuh. Mana dia berani keluar makan dengan lelaki yang baru di kenalinya. Kalau dengan Azwan tu lainlah. Mak Teh dan Pak Teh kenal dia. Lelaki ini.. Aduh leceh betullah!!
KELIHATAN Arin sudah sampai. Tapi tangannya kosong. Tak nampak pun bungkusan nasi ayam yang di pesan oleh Ira tadi.
“Arin.. Mana nasi ayam saya?” Ira terus bertanya sebaik saja Arin memasuki kedai.
“Alamak... Sorry.. Arin lupa” Arin menepuk dahinya.
“Patutlah Arin rasa semacam je dari tadi.. Rupa-rupanya Arin lupa nak beli nasi ayam awak.. Sorry ya..”
“Kan saya dah cakap, hari ini awak kena keluar makan dengan saya..” Tengku Elman Qaufar tetap tidak berputus asa. Hari ini dia akan membawa gadis itu keluar makan bersamanya. Jika tak dapat esok masih ada.
“Saya tak nak keluar dengan lelaki yang saya tak kenali.. Tolonglah jangan ganggu saya” rayu Humaira lagi.
“Ira.. Awak pergilah keluar makan. Nanti kalau awak lapar kena gastric pula..” ujar Arin memberi cadangan. Dia memang tahu kawannya itu tidak pernah mengabaikan pasal makan. Ira pantang benar keluar dengan lelaki yang tidak di kenalinya. Rasanya inilah peluang Ira belajar mengenali lelaki lain. Bukannya dengan Azwan saja.
Tengku Elman Qaufar dengan pantas menarik tangan Ira. Dia tidak mempedulikan sama ada Ira akan marahkan dirinya. Memang benar apa yang di jangka. Gadis itu meronta-ronta minta di lepaskan. Tetapi dia tetap memegang kemas tangan itu agar tidak terlepas darinya. Sampai ke kedai makan nasi ayam barulah dia melepaskan tangan Ira.
“Duduk.. kita pesan makanan.”
Humaira hanya duduk sambil membisu. Lagi pula suka hati saja lelaki itu menyentuhnya. Apa dia ingat aku ni anak patung agaknya. Sebab itu suka hati di seretnya dia itu. Mereka makan apabila pesanan mereka sudah sampai. Ira menyuapkan perlahan-lahan sudu ke mulutnya.
Namun Tengku Elman Qaufar tidak pernah melarikan matanya menjamu wajah yang berada di hadapannya itu. Terasa dekat sahaja dia dengan arwah Ariana. Entah kenapa gadis di hadapannya itu seratus peratus mirip arwah isterinya. Namun bila di tanya mengenai sesuatu gadis itu langsung tidak tahu apa-apa.
“Kenapa awak pandang saya macam tu?”
“Tak ada apa. Sekadar menikmati keindahan anugerah tuhan. Salah ke?” ujarnya sambil tersenyum.
“Awak terkenangkan sidia ke?” terpacul soalan bonus dari mulut Ira.
Tengku Elman Qaufar tersenyum. ‘Awak memang bijak!’ bisiknya dalam hati.
Telefon bimbit Tengku Elman berbunyi. Namun Tengku Elman tidak peduli. Sipemanggil pun berdegil. Di dailnya lagi nombor itu.
“Jawablah. Bising tau! Ingat sini tempat jual handphone ke?” ujar Humaira lembut tapi masih kedengaran di telinga Tengku Elman. Dia tidak senang hati apabila pengunjung sekeliling asyik membuang pandang ke arah mereka. Dia jadi rimas.
Mahu tidak mahu Tengku Elman Qaufar terpaksa juga mengangkat telefon itu.
“Hello..”
“Hello.. Sayang you kat mana tu?” soal si pemanggil siapa lagi kalau bukan si Isabella.
“I makan. Ada apa hal call I ni?” soal Tengku Elman Qaufar.
“Tak ada apa. I ingat you belum keluar makan tadi. Jadi I ingat nak ajak you keluar makan sekali” balas Isabella.
Sorry I dah dekat luar ni makan dengan seseorang!” jawabnya selamba.
“Seseorang? Siapa tu? I kenal ke?” soal Isabella bertubi-tubi. Hatinya mula tidak senang. Takkanlah dalam masa dua hari ini Tengku Elman Qaufar sudah berjumpa dengan seseorang. Terutamanya yang perempuan. Setahu dia selepas kematian arwah Ariana, Tengku Elman memang susah untuk di dekati. Lelaki itu seperti orang yang tiada perasaan. Membeku setiap masa. Tetiba sekarang dia cakap dia jumpa seseorang.
“You tak kenallah. Nantilah ada masa I akan kenalkan dengan you” selamba saja dia menjawab. Dia tidak sengaja untuk menyakitkan hati Isabella. Tetapi kekadang dia rimas dengan cara Isabella yang suka mengongkong dirinya.
“Okeylah.. Bye” Isabella mematikan talian. Hatinya mula resah. Dia pun tak tahu kenapa hatinya menjadi risau.
Girlfriend awak ke?” soal Humaira. Dari segi perbualannya dia tahu si pemanggil itu perempuan.
“Kawan je..” jawab Tengku Elman Qaufar pendek. Malas dia mahu bercerita panjang tentang Isabella. Lebih baik dia meluangkan masa dengan gadis yang berada di depannya ini.
“Awak dah kahwin?” soal Tengku Elman Qaufar.
“Itu soalan cepumas ke?” Humaira soal balik.
“Tak.. Takut awak sudah kahwin. Kan naya saya keluar dengan isteri orang” jawab Tengku Elman.
“Belum. Kenapa?” jawab Humaira.
“Buah hati?”
“Tak adalah siapalah yang nak orang macam saya ni?” jawab Humaira dalam ketawanya. Lucu pula dia mendengar lelaki di hadapannya bertanyakan soalan sebegitu. Terpegun seketika Tengku Elman melihat Humaira ketawa. Sungguh cantik. Menampakkan lesung pipit di kedua belah pipinya. Semuanya mirip Ariana dia! Namun dia mula tersedar di alam nyata.
“Tak percayalah. Orang secantik awak ni tak ada buah hati” usiknya. Dia memang tak percaya.
“Oh.. Jadi orang cantik tak boleh tak ada buah hati? Gitu?” balas Humaira. Sambil matanya merenung wajah yang berada di depannya itu.
“Taklah. Saya tak percaya yang awak belum ada yang special. Rupa pun cantik. Sopan santun.”
“Kalau tuhan dah tentukan jodoh Ira tak ada nak buat macam mana?”
“Awak tu memilih sangat kot?” ejek Tengku Elman Qaufar lagi.
“Itulah tanggapan orang lelaki. Bila seseorang perempuan tak kahwin di katakan memilih. Sedangkan setakat ini tak ada pun yang masuk meminang. Macam mana saya nak pilih” jawab Humaira panjang lebar.
Akhirnya Humaira ketawa dengan kata-katanya sendiri. Tengku Elman Qaufar tersenyum. Dadanya berdebar-debar. Kali pertama dia melihat Humaira tergelak. Humaira secantik bidadari. Bibirnya sedikit terbuka bila ketawa. Matanya sedikit sepet dan pipinya bertambah merah dan gebu. Semuanya itu mengingatkan dia pada Ariana.
“Sebenarnya, mak saya tak suka saya berkawan rapat dengan mana-mana lelaki pun. Cuma seorang je lelaki yang rapat dengan Ira” ujar Humaira perlahan.
“Kenapa?” soal Tengku Elman. Hairan. Pada hal gadis ini sangat sempurna. Patutlah tak ada buah hati sebab Humaira tidak berani bergaul dengan orang luar pun.
“Entahlah. Saya sendiri pun tak faham dengan perangai mereka. Sebab itulah saya malas nak fikir soal lelaki.”
Tengku Elman Qaufar tersenyum. Kalau macam ini dia ada peluang untuk memikat hati gadis yang berada di depannya ini. Dan kalau boleh dia mengelak nak berkahwin dengan Isabella.
HUMAIRA menuju ke kedainya selepas makan tengah hari. Entah kenapa dia berasa senang berada dengan lelaki yang pertama kali dia jumpa hari tu.
“Amboi.. tersenyum gembira nampak?” ujar Arin bila Tengku Elman Qaufar pergi dari situ.
“Tak adalah.” Humaira menyembunyikan senyumannya.
“Ala.. jangan nak tipu Arinlah. Arin tau tengok muka kau berseri-seri. Awak dah jatuh cinta kat dia ke?” Arin masih juga mahu mengusik sahabatnya itu.
“Apa jatuh cinta? Janganlah nanti membebel Mak Teh dengan Pak Teh nanti.”
“Awak tahu ke kenapa mereka melarang awak rapat dengan lelaki ni?” soal Arin. Dari dulu lagi dia selalu dengar Humaira bercakap begitu. Asal ada saja lelaki yang mahu berkenalan dengannya pastinya dia akan memberikan alasan yang begitu, tapi sampai bila? Mungkin keluarga Pak Teh ada rahsia yang di simpan tanpa pengetahuan Humaira.
“Entahlah. Sudah banyak kali Ira tanya tapi mereka still tak nak cakap” ujar Humaira lagi. dia sendiri pun tidak tahu apa yang harus dia katakan.
“Yelah lupakan pasal tu.. Aku nak siapkan keja aku tu dulu.”
Mereka berdua meneruskan kerja yang terbengkalai. Waktu makan tengah hari pun dah habis. Walau pun mereka bekerja sendiri namun mereka tetap mengikut waktu kerja lain.




 

2 comments:

  1. best nyer ... next ... hehe .. sape agak nya humaira ek .. mesti ariana.. hilang ingatan kot ..

    Cik Do

    ReplyDelete