Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Wednesday 10 July 2013

Kau Rantai Hatiku (Teaser 1)


Kira-kira pukul sepuluh, Tengku Elman keluar dari biliknya. Kebetulan pada masa itu, dia terserempak dengan Isabella. Sebentar tadi dia tidak melihat kelibat Humaira pun di meja kerjanya.

“Bella, I nak kidnap Ira. Boleh ke?” soalnya selamba.

“You nak kidnap Ira? For what?” soal Bella kehairanan. Sejak bila pula Tengku Elman pandai meminta izin nak culik Humaira.

This is my own business.”

I know, but what the reason? Ini waktu kerja bukannya waktu di luar pejabat!” ujar Bella dengan geram!

“That why I tell you it is my own business. And I already ask for permission! Understand!!” jawab Tengku Elman dengan geram! Tengku Elman menunggu Humaira di luar pintu pejabat.

“Ira, Tengku Elman nak bawa you keluar.” Jerit Bella bila melihat Humaira yang baru balik dari tandas.

For what?

“Entahlah. Tanya kat dia sendiri!” balas Bella dengan kasar.

“Okeylah saya keluar dulu..” terus sahaja Humaira mengambil beg tangannya. Kalau lama-lama di situ pasti akan terjadi perang.

Di dalam lif, Humaira masih membisu. Dia masih terbayang-bayang wajah Bella yang tidak sukakan dia keluar dengan Tengku Elman. Yang menjadi persoalan, kemana Tengku Elman nak bawa dia pergi?

“Kita nak pergi mana?” soal Humaira memecah kesunyian di dalam lif itu. Masih lama lagi untuk sampai ke tingkat bawah.

“Abang nak bawa Ira jalan-jalan” balas Tengku Elman sambil menggenggam tangan Humaira. Rasa rindu pula untuk menatap wajah Humaira. Matanya memang statik melihat wajah itu.

“Abang, ini bukan lawak tau! Ira tanya betul-betul!” geram juga Humaira dengan perangai lelaki itu.

“Okey sayang, kita nak pergi ke suatu tempat. Tapi abang tak boleh bagitau sekarang..”

“Abang tak takut ke kalau ada orang nampak abang pengang tangan Ira?” soal Humaira seperti orang bodoh.

“Nak takut apa? Irakan isteri abang. Halal apa? Mereka boleh buat apa?”

“Kalau orang tak nampak. Guard yang jaga itu nampak” sambil itu Humaira menunjukkan ke arah cctvnya. Tengku Elman hanya tersenyum. Dia tahu itu salah satu helah isterinya.

“Sekarang, isteri abang makin bijak tau! Ni yang buat abang naik geram!” ujar Tengku Elman menarik hidung Humaira. Kebetulan pintu lif terbuka. Humaira cepat-cepat menampar tangan Tengku Elman. Dia tidak mahu ada timbul gossip mereka bermesra di dalam lif.

“Selamat pagi Tengku!” ucap Epy. Dia mahu masuk kedalam lif untuk turun ke bawah.

Ketika lif sampai di tingkat bawah, cepat-cepat Humaira melangkah keluar. Cepat-cepat Tengku Elman mengejarnya dari belakang.

Tengku Elman memandu menuju ke hospital. Segala urusan dia serahkan kepada Encik Johan. Dan hari ini adalah hari pertama untuk temujanji dengan doctor pakar.

Biar pun Humaira agak hairan apakah tujuan Tengku Elman membawanya ke sana, tetapi dia tetap mengikut juga langkah Tengku Elman.

Bila Humaira masuk ke sebuah bilik itu, matanya sempat menangkap tanda nama yang ada di muka pintu bilik itu. DR Safrul menyambut merka dengan senyuman. Kedatangan mereka sudah di maklumkan oleh Encik Johan kepadanya.

Tengku Elman bersalaman dengan Doktor Safrul. Humaira hanya menjadi pendengar dan sekadar memerhati. Selesai berbincang dan menjalani beberapa rawatan, Tengku Elman terus membawa Humaira balik. Namun dia sempat singgah ke kedai makan dahulu.

Kebetulan pada masa itu, Dato Farid juga ada di sana. Lalu Tengku Elman mempelawa Dato Farid bersama. Selepas makan barulah Tengku Elman membawa Humaira masuk ke pejabat semula.

Mereka masuk ke dalam bangunan bersama. Nasib baik mereka tidak perlu tunggu lama untuk lif terbuka. Sebaik saja lif terbuka, kelihatan Yusof keluar dari lif. Lelaki itu agak terkejut melihat Humaira dan Tengku Elman bersama.

“Hai Ira....lambat masuk hari ni” tegur Yusof sambil memandang wajah Humaira.

“Kami baru balik jumpa client....you ada masalah ke kalau kami masuk lambat?” Tengku Elman bersuara. Dia tak suka cara Yusof memandang wajah Humaira. Dia rasa cemburu.

“T...tak.....sorry, Tengku....saya tak tahu yang Humaira ni keluar dengan Tengku” cepat-cepat Yusof  beredar tanpa menoleh ke belakang.

Humaira mengerling ke arah Tengku Elman yang nampak agak serius. Tanpa menghiraukan perasaan Tengku Elman, Humaira terus masuk diikuti oleh Tengku Elman. Terus tangannya menekan angka 15.

“Abang tahu yang si mamat tu dah lama sukakan Ira, I don't like it!” tiba-tiba Tengku Elman bersuara tanpa memandang wajah Humaira. Humaira mula gusar, tambah pula hanya mereka berdua dalam lif ketika ini.

“Itu hak dia...saya tak ada kuasa nak menghalang dan saya tak pernah melayan dia lebih dari kawan sekerja” balasHumaira. Risau juga kalau Tengku Elman mengambil apa-apa tindakan terhadap Yusof. Lelaki itu tidak bersalah dan dia seorang pekerja yang baik yang banyak menolongnya berkaitan dengan kerja dan jawatan yang sedang di pegangnya.

Sampai di tingkat 10, pintu lif terbuka. Masuk seorang gadis yang mengenakan skirt berwarna hitam dengan dipadankan dengan jaket merah. Gadis itu segera mengukir senyum sebaik saja melihat wajah Tengku Elman di dalam lif. Sengaja dia mendekatkan diri pada lelaki itu. Humaira menjarakkan diri, tidak mahu dekat dengan gadis itu.

“Selamat petang, Tengku” tegur gadis itu bila senyumannya tidak dibalas oleh Tengku Elman. Sempat lagi mengerling tajam pada Humaira. Cemburu bila melihat Humaira bersama Tengku Elman berdua di dalam lif.

“Selamat petang, Aya. Cantik you hari ni” balas Tengku Elman. Sengaja memuji gadis itu semata-mata mahu mengelak cerita yang bakal disebarkan oleh gadis itu terhadap Humaira. Lagi pun semua orang tahu bahawa Tengku Elman itu tunang Isabella!

“Terima kasih” tersipu-sipu malu Aya bila di puji. Setelah Aya keluar di tingkat 10, Tengku Elman memandang Humaira.

“Ingat kalau mereka ada tanya apa-apa, jangan cakap apa-apa. Cakap jumpa klien saja. Faham!” pesan Tengku Elman kepada Humaira.

“Ira faham.. Ini rahsia kita..” usik Humaira lagi. Kedua mereka ketawa. Memandangkan tiada orang yang masuk ke dalam lif bersama mereka, kesempatan itu di gunakan oleh Tengku Elman menggengam jari jemari Humaira. Hati Humaira terasa tenang melihat Tengku Elman ketawa bersamanya. Risau juga kalau lelaki itu berterusan bermasam mukanya.

Tengku Elman sengaja mendekati Humaira, tangan isterinya itu di capai dan digenggam seketika. Semakin Humaira cuba menarik tangannya, semakin kuat pula Tengku Elman mengenggam tangannya. Akhirnya dia terpaksa merelakan tangannya terus digenggam oleh Tengku Elman. Bibir lelaki itu tersenyum dan kalau boleh dia ingin terus mengenggam tangan itu. Pintu lif terbuka di tingkat 15 dan Humaira cepat-cepat menarik tangannya. Tengku Elman terpaksa melepaskan tangan Humaira kerana saat itu juga Badrul yang memegang jawatan sebagai dispatch sedang berdiri di pintu lif sambil merenung tajam ke arah mereka berdua. Mungkinkah dia melihat apa yang berlaku di dalam lif itu?

9 comments:

  1. ct nie best sgt.bla bleh bli nvel nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahulah mereka terima ke tak manuskrip ni.. Saya pun tengah menunggu jawapan dari pihak penerbit.

      Delete
  2. assalamulaikum. cerita ini best sangat dah lama saya ikuti. dah dibukukan ke belum. kalau belum tolong sambung kat blog ya rindu sangat dengan humairah dan Tengku Elman

    ReplyDelete
  3. rasanya I akan sambung kat sini je.. tak ada rezekilah nak di bukukan.terima kasih kepada kalian semua yang masih sudi menjenguk blog yang tak seberapa ini..tq so much..

    ReplyDelete
  4. Assalamulaikum. Jangan mudah putus asa insyallah pasti akan ada peluang. bila nak sambungnya

    ReplyDelete
  5. Teruskan usaha writer... jln cita ni best n membuatkn readers tertanya2 what gonna happen next.

    ReplyDelete
  6. Bestttt...klu diterbitkan gitau eh

    -alaina-

    ReplyDelete