Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Friday 20 September 2013

Ada Dia Di Hati 29


Pagi ini, Zafran datang ke pejabat Alisha. Semenjak dia tahu Alisha bekerja di syarikat itu, dia telah membuat pelbagai persiapan untuk dirinya sendiri. Kali ini dia tidak mahu Alisha menjauhkan diri darinya. Penantiannya selama lima tahun itu bakal berakhir. Tapi semudah itukah? Pelbagai kemungkinan boleh berlaku.

Ketika dia masuk ke syarikat itu, sememangnya dia kagum. Besar juga syarikat ini. Pekerjanya pun nampak sibuk. Lalu dia menuju ke kaunter pertanyaan. Kedatangannya ke sini ada dua tujuan.

“Selamat pagi encik..” sapa Suzana.

“Selamat pagi. Di mana saya boleh jumpa Cik Alisha?” soal Zafran lagi.

“Oh! Cik Alisha.. Mari saya tunjukkan tempatnya..” Zafran terus mengikuti belakang si gadis itu. Hatinya rasa berdebar-debar. Dia risau, macam mana penerimaan Alisha terhadapnya. Mungkin baik atau buruk!

“Sekejap ya..” ujar si gadis itu. Dia mengetuk pintu bilik Alisha.

“Kak ada orang nak jumpa..”

“Siapa?”

“Entah.”

“Suruh dia masuk..”

“Baik kak.”

Si gadis itu terus menjemput lelaki itu masuk ke bilik Alisha. Alisha masih lagi menatap kerja di depannya. Langsung tidak memangdang tetamunya itu.

“Assallamuailikum..”

“Waalikum sallam..” namun Alisha diam bila melihat wajah itu. Dia tidak menyangka akan menerima lelaki itu sebagai tetamu pagi ini.

Suasana sepi. Masing-masing diam membisu. Zafran Haicarl mahu pun Alisha tidak mahu mengalah. Alisha tetap membelek fail kerja di hadapannya. Walaupun fikirannya sedikit kacau dengan kehadiran lelaki di hadapannya itu namun dia harus kuat. Sengaja dia membiarkan Zafran dengan renungannya. Dia sengaja berbuat begitu agar lelaki itu faham bahawa dia benar-benar sibuk waktu ini.

“Isha apa khabar?” akhirnya Zafran megalah dengan kebisuan Alisha yang ternyata dingin bagai ais batu. Dari penglihatanya Alisha sudah banyak berubah. Dari segi gaya, pertuturannya dan kedinginan gadis itu terhadap dirinya.

“Isha sihat?” sekali lagi Zafran bertanya. Namun pertanyaan Zafran itu di biarkan sepi oleh Alisha.

“Isha, abang tanya ni. Kenapa diam?” Zafran Haicarl masih tidak berputus asa bertanya khabar. Kesabarannya benar-benar teruji sekarang.

Namun Alisha masih membisu. Melihat kedinginan Alisha itu, lantas Zafran merampas fail yang berada di tangan Alisha.

What??” soal Alisha sepatah. Zafran rasa dia benar-benar tercabar dengan sepatah perkataan itu. Ternyata Alisha langsung tidak mempedulikan kehadirannya pada masa itu. Dia bagaikan orang asing yang tidak wujud di hadapan wanita itu.

“Isha sihat?” Zafran masih menagih jawapan.

What you can see?” jawab Alisha dengan selamba. Malas dia mahu menjawab soalan yang ternyata biasa jawapannya.

“Isha menghilang kemana selama ini?” soal Zafran lagi. Kalau boleh hari ini juga dia mahu jawapan dari mulut Alisha. Namun untuk bertanya khabar pun begitu susah dia mahu mendengar jawapan dari mulut Alisha. Inikan untuk menceritakan apa yang berlaku selama beberapa tahun ini.

“Itu masalah I. Buat apa you nak tau?” soal Alisha dengan nada geram. ‘Sibuk je nak tahu hal aku sekarang buat apa?’ bisik hatinya. Setelah lima tahun berlalu, baru hari ini lelaki itu datang berjumpa dengannya.

Zafran tersenyum mendengar jawapan Alisha. Nampaknya dia masih marah, desis hatinya. Namun dia akan cuba mengambil hati Alisha. Tidak kira macam mana pun dia harus bijak menambat hati Alisha.

Of course abang nak ambil tahu sebab Isha tu isteri abang. You are my wife Isha. Jangan cuba nak menafikannya” tungkas Zafran lagi. Biar Alisha sedar sikit. Bahawa dia itu masih isterinya lagi. Tiada lagi pangggilan ‘abang dan Isha’ kedengaran di telinganya. Jelas-jelas Alisha mahu membina tembok di antara mereka. Tembok yang di bina itu amat sukar untuk di tembusi olehnya. Dia sedar Alisha sekarang bukannya Alisha yang dia kenal lima tahun yang lalu.

“Do I know you Mr Haicarl?” pandangan yang tajam dari Alisha benar-benar menusuk ke dalam jantung Zafran. Pertanyaan itu jelas menunjukkan Alisha mahu membuatkan dia sakit hati. Tetapi kenyataannya, dia memang terasa dengan soalan Alisha itu.

I’am Zafran Haicarl! Your husband! And you still my wife.. Isha dah lupa ke?” soal Zafran dengan rasa sakit hati. Kata-kata Alisha itu benar-benar menyucuk hatinya.

Do I care?” sekali lagi pertanyaan Alisha itu membuatkan Zafran Haicarl tersentak!

I care.. Abang tahu, Isha masih marahkan abangkan?” Zafran Haicarl sengaja menduga walaupun dalam hati dia menunggu jawapan dengan penuh debar. Wajah Alisha yang dingin dan tiada perasaan itu di pandang. Mahu mencari kemana riak yang dulu selalu sahaja menemaninya siang dan malam. Suasana yang selalu menggembirakan hatinya. Selalu membuatkannya bahagia dan tersenyum girang.

Tetapi dia hampa. Alisha tetap bersikap dingin terhadapnya. Seolah-olah dia sudah menjadi musuh kepada wanita itu. Kebisuan wanita itu benar-benar mendera perasaannya.

“You datang ke sini atas urusan kerja atau urusan peribadi?” soal Alisha lagi. Zafran Haicarl tersenyum mendengar soalan Alisha itu. Tiba-tiba timbul akal jahatnya.

“Abang datang atas urusan kerja..” Alisha mendongak. Dia melihat Zafran Haicarl tersenyum sinis terhadapnya. Makin bertambahlah rasa sakit hatinya.

“Dah la Encik Haicarl. Kalau you datang atas urusan kerja, you tak sepatutnya masuk bilik I. You kena berurusan dengan Encik Amri.” Alisha cuba menyembuyikan perasaan gemuruhnya. Kalau dia ada urusan kerja kenapa masuk ke bilik aku? Sepatutnya dia pergi jumpa abang Amri.

“Tapi bukankah Isha yang datang jumpa abang hari tu?” soal Zafran kehairanan. Mana tidaknya sekarang wanita di hadapannya meminta dia berurusan dengan Encik Amri. Baru Alisha teringat. Memang betul pun apa yang Zafran cakapkan.

“Itu I hanya gantikan tempat dia. Itu pun atas desakan dia.” Alisha mula rasa tidak selesa dengan kelakuan Zafran.

“Kalau tak ada apa-apa lagi, sila keluar dari bilik I. Lagi pun sekarang waktu kerja. I ada banyak kerja lagi ni..” selamba sahaja Alisha memberi arahan.

Zafran Haicarl mengambil tempat duduk berhadapan dengan Alisha tanpa mempedulikan arahan Alisha. Di amatinya wajah Alisha dengan lebih dekat. Kalau di ikutkan hatinya mahu saja dia memeluk tubuh Alisha. Rindunya pada Alisha hanya tuhan saja yang tahu.

Alisha bangun mengejut membuatkan Zafran terkejut. Dia dapat melihat wajah Alisha yang merah padam menuju ke arah pintu. Namun belum sempat tangan Alisha mencecah ke tombol pintu, Zafran menarik lengan Alisha dengan kuat. Tarikan yang kuat itu menyebabkan muka Alisha tersembam ke dada Zafran. Lantas tangan Zafran merangkul erat tubuh Alisha yang ramping itu. Kali ini dia tidak peduli. Walau pun dia sedar dia sudah melampaui batas. Namun rasa rindunya pada wanita itu tidak tertanggung!

“Apa ni Encik Haicarl?” Alisha meronta-ronta untuk di lepaskan. Tangan kasar Zafran merangkul kemas di pinggang Alsiha, malah dia mengeratkan lagi pelukannya ke tubuh itu yang semakin kuat meronta. Namun sekuat mana rontaan Alisha masih tidak dapat melawan tubuh Zafran yang sasa dan tenaga lelaki Zafran.

“Lepaskan..”  ujar Alisha separuh menjerit. Takkan dia nak menjerit sekuat hati. Nanti pasti pekerja di luar sana salah faham dengan dirinya. Akhirnya dia sendiri juga yang akan menanggung malu! Namun cubaan keduanya dia terhenti apabila terasa satu kucupan terasa di bibirnya. Bukan main terkejutnya Alisha dengan tindakan Zafran itu. Berani sungguh! Bulat matanya memandang ke arah Zafran. Alisha sedaya upaya cuba melepaskan bibirnya dari pautan bibir Zafran. Selepas beberapa minit bibirnya bersatu, barulah Zafran melepaskannya. Sesak nafasnya ketika itu.

“Abang rindukan Isha. Abang benar-benar rindukan sayang..” ujar Zafran dengan perlahan. Namun dia masih kedengaran di telinga Alisha. Sekali lagi dia menghadiahkan ciuman di dahi Alisha.  Haruman yang terbit dari rambut Alisha membuaikan perasaannya. Walaupun di tutupi dengan tudung. Hanya itu saja yang tidak berubah. Alisha masih bertudung sehingga sekarang. Alisha tetap cuba meleraikan pelukannya.

“Lepaskan I Encik Haicarl..” sekali lagi Alisha merayu. Namun rayuannya tidak di hiraukan malah sekali bibir Zafran hinggap ke bibirnya. Namun kali ini, Alisha tidak lagi meronta seperti tadi. Dia sudah lelah untuk menahan gelora di hatinya. Segalanya rasa sangat lemah. Dia tersungkur di dalam pelukan Zafran Haicarl.

Namun itu hanya untuk seketika. Alisha kembali mengingati dirinya.

“Lepaskan I, Encik Haicarl..” dengan sekuat tenaga dia meloloskan diri dari pelukan lelaki itu. Untuk kali ini Zafran sudah merenggangkan pelukannya. Mungkin dia juga telah tersedar.

I am sorry..” ujar Zafran setelah menyedari keterlanjurannya sebentar tadi. Sepatutnya dia tidak bertindak terburu-buru. Tetapi dia tidak dapat menahan rasa rindunya pada Alisha.

“Keluar sekarang!!” ujar Alisha perlahan. Namun dia tidak memandang wajah Zafran Haicarl.

“Abang minta maaf Isha.. Abang tak..”

I said leave me now!!” kali ini kedengaran arahan itu lebih kuat dari tadi. Baru Zafran sedar yang Alisha memaksudkannya. Perlahan lahan dia menuju ke muka pintu. Namun sebelum dia memulas tombol pintu itu dia menoleh ke arah Alisha.

“See you again.. But remember I still love you..”

‘Pergi jahanam dengan kau punya cinta..’ marah Alisha dalam hati. Dia tidak sanggup lagi memandang ke arah lelaki itu.

ZAFRAN Haicarl terus pulang ke pejabatnya. Dia merasa tidak senang hati. Kedinginan Alisha terhadapnya membuatkan dia sakit hati. Kenapa Alisha seperti sudah berubah? Apa yang terjadi padanya sehinggakan wanita itu begitu membencinya. Dia tidak sanggup menjadi orang yang di benci wanita itu. dia bukan lelaki bodoh untuk tidak melihat kebencian di mata Alisha. Tetapi dia mahu tahu. Apa yang membuatkan Alisha benar-benar membencinya.

‘Tidakkah kau tahu sayang, pandangan bencimu bisa membunuh hati abang!’ gumam Zafran sendirian. Arghh!! Tak sanggup rasanya dia di pandang dengan perasaan benci oleh Alisha.

Alisha sudah masuk ke pejabat setelah menghantar Akif balik ke rumah. Namun otaknya masih ligat berfikir tentang masalahnya dengan Zafran Haicarl. Macam mana dia menghadapi keadaan yang sukar ini?

“Hei kenapa petang-petang macam ni muka moyok ni..” tegur Maisarah.

“Tak ada apa-apalah..”

“Mustahil tak ada apa-apa.. Kalau tak Kak Isha tak akan muram begini..”

“Entahlah akak bingung sekarang ni.. Masalah yang dulu pun tak selesai lagi, sekarang timbul lagi masalah baru. Pening akak dibuatnya. Seperti masalah ni memang suka datang kat akak tau..” kata Alisha di iringi gelak ketawanya.

“Takkan ada masalah yang tak dapat di selesaikan. Memang kekadang kita di uji dengan pelbagai masalah tetapi setiap masalah itu ada jalan penyelesaiannya. Cuma kita pandai-pandai menguruskannya. Masalah yang datang itu hanya mahu menguji sejauh mana ketabahan kita..” ujar Maisarah.

Alisha tersenyum bila mendengar kata-kata dari bibir Maisarah. Dalam diam dia turut mengakui akan kebenaran kata-kata Maisarah itu. Memang setiap masalah ada jalan penyelesaian tetapi bagai mana caranya nak menyelesaikan masalah tersebut? Dia sendiri jadi bingung. Bahasa seperti apa yang harus dia gunakan untuk menjelaskan keadaan yang sebenarnya?

“Apa kes dalam masalah kak Isha kali ini? Boleh cerita pada Mai tak? Akak boleh percayakan Maikan? Kalau Mai boleh tolong Mai akan tolong..” pandai sungguh si gadis itu memujuknya. Alisha hanya tersenyum. Dia gembira melihat gelagat Maisarah.

“Mai.. Akak tau akak boleh percayakan Mai lebih dari orang lain” balas Alisha sambil merenung wajah Maisarah sambil mengukir senyum.

“Ni pasti pasal lelaki yang jumpa akak pagi inikan? Mai nak tahu siapa lelaki itu sebenarnya pada akak.. Dahlah handsome, charming, and good looking..” Maisarah tersenyum kembali bila mengenangkan seraut wajah lelaki itu. Memang sepadan dengan Kak Alishanya.

“Sebenarnya lelaki yang Mai tengok pagi tadi tu sebenarnya bapa kandung Akif..” perlahan saja Alisha menutur kata.

What??” ternganga mulut Maisarah mendengar kata-kata Alisha.

“Woi tutup mulut tu nanti lalat masuk!” Alisha ketawa kecil nampak lucu bila melihat gelagat Maisara yang masih terkejut dengan pengakuannya sebentar tadi. Dia memang dah jangka. Maisarah akan terkejut mendengar penjelasan itu. Tapi dia belum bersedia unutk menceritakan perkara lain.

Wow very interesting! Mai tak sangka itu suami akak... Kan dah lama kamu berpisah? Apa punca perpisahan akak sebenarnya?” sekaranglah masanya dia mengorek kisah hidup Alisha. Banyak perkara yang menjadi tanda soal dalam hidup Alisha.

“Panjang ceritanya.. Tapi yang pasti dia masih suami akak.”

“Tapi sekarang apa masalahnya? Dia nak kamu kembali kepadanya?” Maisarah bertanya lagi.

“Agaknya macam itulah..” jawab Alisha sambil menghirup milo yang sudah sejuk didalam mug.

“Baguslah kalau macam tu.. Akak terima dia balik.. Rugi tau nak lepaskan lelaki yang kacak macam dia tu.” Kata Maisarah membuatkan Alisha terdiam seketika sebelum melepaskan ketawanya.

“Kalaulah semudah itu boleh menyelesaikan masalah akak ni!!” Alisha mengeluh perlahan.

“Apa sebenarnya yang berlaku antara akak dengan suami akak tu sampai boleh berpisah betahun-tahun ni?” Alisha menelan air liur. Dalam bab ini memang agak sukar untuk dia ceritakan kepada orang lain.

“Sebenarnya perkahwinan kami itu memang di restui oleh kedua belah pihak. Cuma seorang saja yang tidak suka..” jawab Alisha perlahan.

“Siapa pula yang tak suka akak kahwin dengan suami akak?” soal Maisarah lagi.

“Ibu tiri suami akak. Dia masih muda cuma beza umur kami adalah dalam lingkungan empat tahun. Sepeninggalan suami akak ke Jepun dia mengambil kesempatan menghalau akak dari rumah. Dan paling akak tak sangka rupa-rupanya dia bekas kekasih suami akak sendiri. Hancur hati kakak masa tu bila dapat tahu yang suami akak kahwin dengan akak untuk membalas dendam terhadap perempuan itu..” terharu Maisarah mendengar keluhan dan cerita sedih Alisha. Menitis air mata Maisarah mendengarnya. Dia tak sangka begitu rumit hidup Alisha.  Dia memang kagum dengan sikap Alisha. Sungguh tabah menghadapi cabaran.

“Habis apa akak nak buat sekarang?” Alisha menggelengkan kepalanya. Dia pun buntu dengan keadaannya sekarang. Menghindari lelaki itu pun tidak dapat menyelesaikan masalah yang sedia ada.

“Entahlah akak pun tak tau.. Biar akak fikir dululah..” jawab Alisha tenang.

“Apa pun akak fikirlah yang terbaik untuk kehidupan akak sendiri.”

Maisarah segera belalu meninggalkan Alisha sendirian di dalam pejabatnya. Dia memang bersimpati mendengar cerita Alisha tadi. Dia tidak menyangka wanita itu hidup sengsara sebelum ini.

Alisha kembali menyambungkan kerjanya. Dia mahu melupakan peristiwa pahit yang berlaku dalam hidupnya. Biar pun payah dia akan cuba juga. Sebenarnya dia juga inign hidup bahagia seperti orang lain, tetapi masih adakah sinar bahagia buat dirinya?

3 comments:

  1. Apahal yg dok percaya ckp sofea tu ? bawak berbincang dgn Carl. setiap masalah ada jln penyelesaian. jgn cepat buat keputusan tanpa selidik kesahihan cerita. Matanglah Alisha.

    ReplyDelete
  2. Best.. nk lg...! ^_^

    ReplyDelete