Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Wednesday 14 November 2012

Kau Rantai Hatiku 21



Humaira segera mendapatkan sahabatnya Arin. Tentu Arin marah kepadanya kerana menunggu dia menghantar baju itu terlalu lama. Salah dia juga tadi dia tak sempat nak call atau sms.

“Ira, kau pergi buat baju ke hantar baju? Lamanya kau keluar.” Ujar Arin sebaik sahaja melihat kelibat Humaira yang melabuhkan punggung di kerusi yang berhadapan dengannya.

Sorrylah Arin. Aku ada hal tadi. Lupa nak call tadi.. Sorry eh..”

“Yelah.. Ingatkan Ira tak balik sini lagi tadi. Kalau Ira balik rumah pun tak apa. Tapi calllah.”

Sorry. Awak tahu tak kerumah siapa aku pergi tadi?” tiba-tiba Humaira teringatkan sesuatu! Kalau Arin tahu pasti dia suka mendengarnya.

“Manalah saya tahu. Rumah siapa?” soal Arin berminat.

“Rumah Tengku Elman..”

“Apa?? Rumah lelaki pelik tu. Jadi Tengku Suraya mamanya Tengku Elman. Gitu?” soal Arin bertubi-tubi. Mana tidaknya dia terkejut mendengar apa yang di katakan oleh sahabatnya itu. ingatkan Tengku suraya itu tidak ada kaitan dengan Tengku Elman.

“Aaaa.. Rupa-rupanya yang tempah baju kat kedai ni mama dia.” Balas Humaira lagi. Dia sendiri pun terkejut tadi.

“Oh.. patutlah lama sangat kat sana. Entah-entah dah tersangkut kot.” usik Arin dengan senyuman di bibirnya.

“Tapikan.. aku pun hairan juga dengan keluarga Tengku Elman ni.. Mama dia pun peluk aku macam Tengku Elman hari tu..” ujar Humaira lagi. Dia kembali teringat bagaimana hangatnya pelukan wanita itu bagaikan ibunya sendiri. Apa yang penting perasaannya juga mengatakan dia sangat rapat dengan wanita separuh umur itu.

“Woow.. bestnya..”

“Mama dia ingat aku ni menantu dia.. Terkejut riaknya bila nampak aku.. Aku pun terkejut juga bila dia tiba-tiba peluk aku..”

“Habis tu kau tak cakap siapa kau sebenarnya..” soal Arin lagi. dia mula berminat dengan cerita Humaira itu.

“Cakap tapi dia tak percaya. Nasib baik Tengku Elman datang tepat pada waktunya.”

So, dia jadi herolah tu” ujar Arin sambil tersenyum. Suka dia nak mengusik si Ira.

“Mmmm banyaklah kau hero.. Konon. Tapi ada sorang lagi lelaki separuh umur yang terkejut tengok muka aku ni. Siap dia peluk lagi. Nama dia Dato Farid”

“Kau ni biar betul. Kau biarkan saja lelaki tu peluk awak?” ujar Arin dengan rasa tidak percayanya.

“Nak buat macam mana? Aku kesianlah beb.. Dia terlalu rindukan anak dia. Cuba kau bayangkan kalau kaulah dalam keadaan dia. Dah aku dengar Ariana tu anak tunggal dia. Dato tu kahwin baru dan ada seorang anak tiri.. Rupa-rupanya Isabella tu anak tiri Dato Farid tu..”

“Kecilnya dunia. Lepas tu apa jadi? Sampai lambat kau balik ni..”

“Mereka ajak aku makan tengah hari dengan mereka. Kemudian mereka tunjukkan album gambar masa mereka bersama ‘Ariana’ mereka tu”

“Jadi kau ada ingat apa-apa tak?”

“Aku langsung tak ingat apa-apa beb! Kesian mereka. Aku dah hampakan harapan mereka..”

“Kau tak tanya ke apa hal yang berlaku dengan arwah Ariana mereka tu?”

“Ada. Mereka cakap kereta yang di naiki arwah tu kemalangan. Dan kemudian meletup. Mayatnya pula tak dapat di kenal pasti cuma mereka ada jumpa cincin perkahwinan dan dompet arwah tu je.”

“Kalau macam tu awak bukan yang mereka cari. Cuma kau ni mirip wajah Ariana mereka tu aje. Lagi pun dulu kan kau duduk kat Johor. Mana mungkin kau pernah duduk kat Kl sebelam itu.”

“Macam itulah yang aku cakapkan dengan mereka.”

“Jadi macam mana penerimaan mereka?”

“Walau pun Ira bukan Ariana mereka, tapi mereka dah anggap Ira macam Ariana merekalah.”

“Baguslah tu mana tahu ada jodoh dengan Tengku Elman!!”

“Amboi.. kesitu pula awak ye.. Habis Azwan tu aku nak letak mana?”

“Ala.. Arin gurau jelah.. Mana tahu jodohlah kan? Kalau masin mulut aku akulah yang paling gembira sekali.” Usik Arin lagi.

“Lagi satu, dia jemput aku pergi ke majlis harijadi anak tiri dia tu.. Tapi aku tak akan pergilah.. Malulah weii.. Nak pergi ke rumah orang kaya ni..” ujar Ira berseloroh. Arin ketawa mendengar kata-kata Humaira. Sahabatnya itu memang suka membuatkan dia ketawa.

“Betul juga cakap kau. Kita ni orang yang biasa-biasa je.. Manalah sama dengan taraf keluarga mereka tu.”

“Lebih baik aku tolong kau dekat sini. Lagi banyak manfaatnya.”

“Itulah yang aku nak sangat dengar.”

“Terima kasih Arin sebab sanggup jaga kedai ni dengan baik..”

“Ha.. dah mulalah tu.. Ni yang malas Arin nak dengar ni..”

Mereka berdua ketawa. Sudah lama mereka tidak meluangkan masa bersama. Yalah Humaira sudah sibuk dengan kerja di pejabatnya sementara Arin menguruskan kedai kain mereka. Walau pun mereka mempunyai pembantu tetapi mereka tidak boleh mengharapkan seratus peratus dari pembantu sahaja.

ISABELLA mengetap bibirnya menahan kemarahan apabila Tengku Elman Qaufar tidak datang ke rumahnya. Sudah beberapa kali nombor Tengku Elman di hubungi tapi satu pun tiada berjawab. Mummynya sibuk melayan tetamu yang mula datang.

“Mana perginya dia ni? Dah banyak kali call pun tak di jawab. Entah-entah dia ada dengan perempuan sengal tu tak? Dah orang suka kat dia dia buat tak tahu je! Makin di sakitkan hati kita macam ni adalah..” Isabella mengomel di depan meja solek. Sesekali matanya mengerling pada cermin. Sengaja melihat penampilan diri. Kalau boleh dia mahu kelihatan cantik pada pandangan mata Tengku Elman Qaufar. Siapa tidak mahu kelihatan cantik di depan lelaki yang selalu di pujanya.lelaki pujaan malayalah katakana!!

“Apa yang di rungutkan oleh Bella tu?” tegur Datin Melinda apabila melihat wajah anaknya masam mencuka. Dia duduk di birai katil. Isabella terus mendapatkan mummynya.

“Bella tunggu Elman tapi dia tak datang pun. Dia janji nak datang. Sampai sekarang pun tak nampak batang hidung dia.” Rajuknya. Datin Melinda membelai rambut anaknya. Faham benar perangai anaknya itu. Macam itulah kalau apa yang di mahukan tidak di dapatkannya. Sama seperti sifatnya. Bak kata orang, kemana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi.

“Sayang, kita ni kalau nak dapatkan sesuatu kita kena lebihkan usaha sikit. Bukannya dengan mengomel tak tentu pasal kat sini.” Ujar Datin Melinda penuh makna. Isabella memandang wajah mummynya.

Mummy ingat Bella tak berusaha ke? Pelbagai cara yang Bella buat mummy! Semua tak menjadi. Benci betul! Entah ilmu apa yang si Elman pakai tu” rungut Isabella lagi.

“Bella kena juga dapatkan Tengku Elman. Mummy tak kira. Bella tahukan harta dia tujuh keturunan pun tak habis di makan. Kamu tak nak berkahwin dengan anak jutawan ke? Lagi pun musuh utama kita sudah mati lima tahun yang lepas. So tugas Bella sekarang goda Tengku Elman sampai dapat. Tak kira apa cara sekali pun!” Datin Melinda meracuni pemikiran anaknya. Isabella terus tersenyum. Dia gembira kerana mummynya sentiasa menyokongnya.

‘Dia bukan setakat berharta tetapi juga kategori lelaki idaman yang punya paras rupa yang di gilai ramai’ Siapa yang tak bangga dapat berdiri di sisi jejaka idaman seperti Tengku Elman Qaufar itu!! Sebab itulah dia berusaha untuk mendekatkan dirinya dengan Tengku Elman Qaufar!

Mummy jangan risaulah. Ni Isabella. Jangan kata goda Elman, lebih dari itu pun Bella akan buat untuk dapatkan dia. Kalau Bella tak dapat dia, Bella akan pastikan tiada perempuan lain juga yang boleh dapt dia!! Mummy tengok jelah nanti.” Isabella begitu yakin dengan dirinya bahawa suatu hari nanti Tengku Elman Qaufar akan jatuh ke tangannya.

Kemana lelaki itu hendak lari. Kalau dulu memanglah Ariana yang menjadi penghalangnya. Dan sejak kematian Ariana dia mengambil peluang untuk berada lebih dekat dengan Tengku Elman Qaufar. Datin Melinda tidak berkata apa-apa. Dia hanya tersenyum lalu meninggalkan anaknya yang sedang rancak merencanakan sesuatu.

Malam itu ramai juga kenalan Dato Farid dan Datin Melinda menghadirkan diri di majlis harijadi Isabella. Mereka meraikan majlis sempena kepulangan Isabella pulang ke tanah air. Para tetamu semakin ramai yang hadir. Isabella masih terjenguk-jenguk ke arah pintu pagar. Dia mengharapkan jejaka pujaan hatinya itu sampai. Namun wajah yang di tunggu masih tak kunjung tiba. Cuma dari jauh dia melihat Tengku Suraya baru sampai. Lalu dia segera mendekatinya.

“Selamat hari jadi Isabella...” tegur Tengku Suraya.

“Terima kasih. Auntie datang seorang saja ke?” soal Isabella.

“Aaa.. Dah ramai ke tetamu yang datang?” soal Tengku Suraya.

“Boleh tahan jugalah Auntie. Tengku Elman mana? Dia tak datangkah?” Isabella bertanya lagi. Orang yang di tunggu masih belum kelihatan. Upacara akan berlangsung sebentar lagi. Kemana dia pergi?

“Entahlah dari petang lagi dia keluar. Ada hal kot!”

“Yalah.. Silakan auntie. Mummy ada kat dalam tu..” dalam diam Isabella menggumam sendirian. ‘Memang tak boleh diharap. Ada saja alasan kau bagi ye Elman. Tak apa kita tunggu dan lihat nanti!!’

“Yelah.. Auntie nak jumpa mummy Bella kejap.” ujar Tengku Suraya meminta diri.

 Isabella mengeluh perlahan. Kemana agaknya Tengku Elman pergi. Sekali lagi dia mendail nombor Tengku Elman. Namun tidak di jawabnya juga. Lalu dia menghantar mesej.

Dari jauh kelihatan Sarah sedang melambai-lambai ke arahnya. Segera dia mendekati sahabatnya itu.

“Cantiknya you malam ni!” puji Sarah kepada Isabella.

“Mestilah nak kelihatan cantik depan orang yang special dan juga tetamu.. Ni Isabellalah..” jawab Isabella dengan angkuh. Sarah hanya tersenyum. Perangai memang tak berubah dari dulu sampai sekarang. Tetap angkuh dengan kecantikan diri.

“Mana Tengku Elman?” soal Sarah kepada Isabella.

“Entahlah dari tadi I cari pun tak nampak langsung batang hidung dia. Dia ni sengaja nak buatkan I marah!” sekali lagi Isabella merengus marah.

“Mungkin dia ada hal lain kot.. you tak baik marah-marah di hari jadi you ni..” nasihat Sarah lagi. Dia memang rapat dengan Isabella sejak dulu lagi.

“Mana I tak marah. Hal apanya? Sekarangkan hujung minggu. Ni sampai jam sekarang pun dia tak datang lagi. Ingatkan dapatlah I potong kek dengan dia. Tapi hampehlah..” Sarah hanya mendiamkan diri. Malas lagi di mahu bercakap. Nanti lain pula jadinya. Lagipun sahabatnya ini tengah panas!

“Bell, Tengku Elman tak sampai lagi ke?” soal Datin Melinda.

“Belum mummy. Ni yang Bell risaukan ni. Nak potong kek sekarang ke?”

“Habis Bell nak tunggu sampai bila? Kalau tak potong sekarang takut tetamu pula pulang nanti..” jawab Datin Melinda pun yang mula geram pada Tengku Elman.

“Tak payah nak tunggu Elman ke mummy?”

“Bell tak call dia ke? Tanya dia dapat datang ke tidak?”

“Dah. Malah berkali-kali Bell call tapi handphone dia tutup.”

“Kita teruskan sajalah.. Takut dia datang lambat nanti. Lagipun ni pun dah kira lewat juga dah ni” Datin Melinda memberi cadangan. Isabella hanya mengangguk.

“Sabarlah Bella.. Mungkin Tengku Elman ada hal!” pujuk Sarah lagi.

Majlis hari jadi tetap berlangsung. Namun dia terpaksa tersenyum manis kepada tetamu yang hadir. Sakit hatinya bila orang yang di tunggu-tunggu tak kunjung tiba. Matanya sentiasa saja melilau kearah tetamu yang hadir pada malam itu.

 “Hishh.. manalah Tengku Elman ni? Semua staff datang kecuali dia. Kemana dia pergi agaknya? Perempuan itu pun tak datang juga. Entah-entah mereka sedang berseronok di luar sana tanpa pengetahuannya. Tanpa berlengah lagi dia terus mendapatkan Encik Johan. Dia ingin bertanya kemana arah tujuan Tengku Elman.

“Encik Johan, kemana Tengku Elman pergi? Majlis saya ini pun dia tak datang. Saya banyak kali call dia satu pun dia tak angkat” ujar Bella.

“Minta maaflah cik Bella. Saya pun tak tahu kemana dia pergi. Saya pun tengah call dia” Encik Johan menjawab. Mana dia boleh bocorkan rahsia Tengku Elman. Dia memengang amanat Tengku Elman Qaufar supaya tidak memberitahu kemana dia pergi.

Jam tangan di tilitnya. Nampaknya dia terlewat untuk menghadiri majlis hari jadi Bella. Tadi dia hanya mahu keluar untuk membeli hadiah pada gadis itu. Namun dia terleka mengunjungi tempat-tempat yang menghadirkan kenangan manis kepada dalam hidupnya. Tengku Elman masih berada dalam keretanya. Dia baru saja menghidupkan enjin keretanya. Tiba-tiba dia melihat Humaira baru saja keluar dari pintu keluar. Kedengaran bunyi alarm kereta Humaira. Kemudian Humaira terus menuju ke keretanya. Tengku Elman hanya memandang dari keretanya. Tiba-tiba muncul ideanya mahu mengekori Humaira. Manalah tahu untung nasibnya dia pada mala mini dia dapat petunjuk.

Perlahan-lahan kereta Humaira bergerak. Begitu juga dengan kereta Tengku Elman. Dia mengekori Humaira dari jarak yang jauh. Dia takut Humaira dapat mengesan keretanya. Biar pun waktu itu malam namun tidak hairan jika gadis itu mengesanya.

Majlis sudah berakhir. Para tetamu sudah beransur pulang. Akhirnya orang yang ditunggu-tunggu oleh Isabella muncul juga.

Senyuman terukir di bibir Isabella. Walau pun lambat Tengku Elman sampai dia tidak kisah. Asalkan lelaki itu sampai pada malam itu.

“Kenapa lambat ni? Tetamu semua dah pulang.”gediknya.

“Maaflah I ada hal tadi..” jawab Tengku Elman selamba. Sengaja dia tidak datang semasa majlis itu tadi. Rimas dia dengan perangai Isabella.

“Tak apa. Janji you sempat datang. Tapi sorrylah kek birthday I dah habis tadi.”

 Menyesal pula dia tidak menyimpan sedikit kek untuk Tengku Elman. Langsung dia tidak terfikir. Rasa marahnya dan cemburunya menguasainya sebentar tadi membuatkan dia lupa untuk menyimpan sedikit kek untuk Tengku Elman. Selama ini Tengku Elmanlah satu-satunya orang yang sentiasa dia dahulukan dalam semua perkara.

“Ni hadiah untuk you. Happy birthday!!” hadiah itu bertukar tangan. Wah.. mesti Elman belikan hadiah yang mahal untuk dirinya. Hilang segala rasa marah dan kecewanya seperti ketika majlis belum bermula tadi.

“Terima kasih. Jomlah masuk ke dalam.” Isabella menjemput Tengku Elman masuk ke dalam rumah.

“Minta maaflah. I nak balik.. Sebab dah tengah malam ni. Esok nak kerja lagi. Lagi pun I rasa penat ni. I singgah pun sebab nak hantar hadiah ni saja” ujar Tengku Elman Qaufar. Memang pun dia hanya singgah untuk menghantar hadiah tu. Kalau dia tak datang malam ni takut mengecikkan hati Isabella. Untuk hadir penuh dalam majlis itu dia tidak mahu. Cukuplah datang sekadar menjenguk sekejap.

Isabella merasa hampa. Tengku Elman ni memang ada-ada saja alasannya. Tak apa hari ini kau boleh mengelak tetapi lain hari jangan haraplah.

“I pergi dulu..”

“Okey. Hati-hati memandu.”

Tengku Elman melangkah meninggalkan perkarangan rumah itu. Sementara Isabella melangkah masuk ke dalam rumah. Sebaik saja dia melabuhkan pinggang di sofa, kedengaran suara mummynya menegur.

“Aik.. Tengku Elman mana? Tadikan mummy macam dengar suara dia kat luar” ujar Datin Melinda.

“Dia dah balik mummy. Dia singgah sekejap saja. Bella suruh dia masuk ke rumah pun dia cakap tak sempat. Alasan!” katanya. Hatinya kembali sakit mengenangkan tingkah laku Tengku Elman sebentar tadi.

“Mungkin dia benar-benar penat kot. Sayang tak perlu marah-marah macam ni. Yang penting dia datangkan?” dia memujuk anak perempuannya itu.

“Iayalah mummy. Entah kenapa hati Bella rasa cemburu pula bila mengenangkan kemungkinan dia dengan gadis lain.”

“Bella rasa Tengku Elman macam tu ke?”

“Entahlah. Dulu kat London dia tak macam tu pun. Tak pernah pun dia dekat dengan perempuan kecuali dengan Bella saja. Sebab itulah ramai gadis kat sana cemburukan Bella.”

“Ha.. Kalau macam tu jangan fikir yang bukan-bukan. Fikirkan majlis pertunangan kamu saja. Selepas bertunang, tak lama lagi kamu akan berkahwin. Kamu tak bangga ke menjadi isteri kepada ahli perniagaan yang berjaya yang masih muda, kacak, bergaya dan juga berharta. Fikirkan itulah sayang..”

“Betul cakap mummy. Selagi Bella belum mendapatkan dia selagi itulah Bella berusaha.”

“Macam itulah anak mummy...” mereka berdua ketawa.

“Dahlah tidur lagi. Esok Bella kerjakan.”

“Yalah mummy. Bella rasa penat sangat. Apa pun terima kasih kerana majlis hari jadi Bella ni. Dan sudah tentu Bella gembira dapat hadiah special dari Elman ni” ujarnya sambil menunjukkan kotak hadiah yang di berikan Tengku Elman kepadanya tadi.

Dia berlalu menuju ke bilik tidur. Senyuman tak pernah lekang dari bibirnya apabila mengenangkan Tengku Elman yang berusaha datang walau pun dia lambat.

 

1 comment:

  1. citery yang menarik.. tahniah & gud luck cik writer..

    moga dapat menulis dgn lebih jaya

    ReplyDelete