Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Thursday 11 July 2013

Ada Dia Di Hati 18



Di dalam biliknya, Sofia memaki hamun Tuan Razman. Dia rasa sangat marah dan kecewa dengan pembahagian harta itu. Kalaulah dia tahu Zafran Haicarl yang memiliki asset yang banyak itu, dia tidak mungkin akan berkahwin dengan Tuan Razman. Namun segala-galanya sudah terlambat. Apa yang paling penting, tidak mungkin Zafran dapat menerimanya kembali lagi.

“Lelaki tak guna!!” marahnya.

“You ni kenapa Sofia?” soal Zaza lagi. Dari Sofia sampai tadi apa yang di dengarnya hanya kata-kata marah yang di tujukan kepada bekas suaminya itu.

“Macam mana I tak marah, you tau tak, I cuma dapat 10% dari harta si Razman bangsat tu!” adu si Sofia. Dia tidak menyangka bahawa segala harta yang di miliki oleh Tuan Razman itu adalah milik Zafran! Sungguh memalukan! Patutlah ketika dia masih menjadi isteri Tuan Razman, lelaki itu tidak sudah-sudah menegurnya cara dia berbelanja.

“Okeylah tu dari tak dapat apa-apa” ujar Zaza. Dia memang jenis yang suka ambil mudah saja.

“You tau apa? Yang buat I sakit hati, Zafran dapat 60% dari semua aset tu! Dan Razman ambik 40% je.. Lepas tu dia bagi kat I 10%”

“Habis tu, you nak buat apa?” soal Zaza lagi. Dia hairan dengan sikap Sofia yang tidak pernah menghargai apa yang di milikinya. Dan sekarang, perempuan itu masih lagi tidak berpuas hati dengan apa yang dia dapat.

“I memang tak puas hati! Tapi I akan cari Zafran. Menyesal I kahwin dengan Razman. I ingatkan dia mewarisi semua aset tu. Rupa-rupanya Zafran yang memiliki semuanya. Sungguh memalukan!!”

“Sudahlah tu. Tak payah nak bebankan sangat otak you dengan semua tu. Hal you dengan Tuan Razman pun dah selesai.”

Sofia tersenyum. Benar juga kata Zaza. Sekarang dia sudah bebas. Tiada lagi ‘title’ isteri kepada Tuan Razman. Dia sudah di gelar ‘janda’.

Akhirnya Sofia mendapat bahagiannya selepas berjumpa dengan peguam yang menguruskan harta Tuan Razman. Rupa-rupanya kekayaan Tuan Razman bukan hak milik Tuan Razman seorang tetapi harta itu di wariskan kepada Zafran Haicarl. Tuan Razman hanya memiliki 40% dari segala harta yang ada itu. Sofia jadi sakit hati! Kalau dia tahu harta kekayaan itu milik Zafran, dia tak akan berkahwin dengan Tuan Razman. Memalukan sungguh! Kekayaan yang di banggakan selama ini semuanya milik Zafran Haicarl. Dan Zafran Haicarl sendiri bagaikan tidak menghiraukan harta dan ayahnya.

Dia mahu memikat hati Zafran semula. Pertama sekali dia mengupah orang di mana keberadaan Zafran Haicarl.

........................................

Zafran sakit hati dan kecewa. Kenapa Alisha tinggalkan dia tanpa pesan dan berita. Patutlah hari itu ketika dia telefon ke rumah, orang gajinya yang bercakap. Dia langsung tidak dapat bercakap dengan Alisha. Hatinya sudah sesak menanggung rindu. Alisha hilang entah kemana, hilang secara tiba-tiba. Dia jadi nanar sendiri.

Hari berganti hari, minggu bertukar dan kini hampir empat bulan Zafran hidup tanpa Alisha. Kehilangan Alisha amat di rasai oleh Zafran. Saban hari dia menunggu dan mencari Alisha. Namun tiada seorang pun yang tahu.

Zafran merenung potret Alisha di mejanya. Lama. Kemudian di bawa ke dadanya. Penuh kerinduan dia memejam mata dan membayangkan gerak-geri isterinya ketika mereka bersama. Tidak pernah sekali pun Alisha meninggikan suara seperti pergaduhan besar kali pertama mereka. Bila di kenangkan balik, dia menyesal kerana telah menyakiti hati insan yang amat di sayanginya itu. Paling di kesalinya dia belum sempat memohon maaf atas peristiwa tempoh hari.

“Isha, abang sangat rindukan Isha,” ucapnya sayu.

........................

Hari ini tiba-tiba sahaja Dato Hadi di masukkan ke hospital kerana sakit jantungnya menyerang. Alisha sangat terkejut dengan kejadian itu. Dengan perutnya yang sarat itu dia mahu menemani papanya ke hospital. Dia tidak mahu berpisah dengan papanya.

Biar pun beberapa kali abangnya menyuruhnya dia berehat di rumah sahaja. Namun dia berdegil. Dia mahu menjaga papa mereka. Lagi pun abangnya tengah sibuk dengan urusan syarikat. Lagi pun kalau dia nak bersalin dekat saja sebab dia sudah berada di hospital. Itulah alasan yang dia berikan kepada abangnya.

Setelah seminggu berada di hospital, Dato Hadi di benarkan pulang. Orang yang paling gembira mendengar berita baik itu adalah Alisha. Dia akan menjaga papanya dengan sebaik mungkin. Perutnya yang sarat itu tidak menghalang dia untuk menunaikan kewajipan sebagai seorang anak. Apatah lagi dia masih berpeluang untuk memberikan kasih sayang pada papanya.

Suatu hari, Alisha merasakan perutnya sakit. Apa lagi seluruh isi rumah tergempar dengan jeritannya itu. Amri terus sahaja membawa Alisha pergi ke hospital. Mereka semua menunggu dengan penuh debar.

Kini Alisha selamat melahirkan seorang bayi lelaki yang di beri nama Akif Hazami. Namun semakin hari penyakit Dato Hadi Syam semakin serius. Oleh kerana dia kuat semangat dia sempat menunggu kelahiran cucu pertamanya lahir ke dunia.

......................................

Suasana di rumah Dato Hadi sunyi dan sepi. Semua isi rumah tengah bersedih di atas pemergian Dato Hadi. Yang paling terkesan sekali ialah Alisha. Rupa-rupanya papanya bertahan demi melihat cucunya menjengah ke dunia.

Sebulan Akif Hazami di lahirkan, Dato Hadi menghembuskan nafas yang terakhir. Mulut Alisha tidak henti-henti membaca surah Yasiin sejak pemergian papanya.

“Kenapa papa pergi cepat sangat. Papa belum sempat bermain dengan cucu papa lagi.” Rintih Alisha.

“Sabarlah dik. Yang pergi tetap akan pergi. Abangkan ada ni..”pujuk Amri. Dia juga bersedih di atas pemergian papanya kali ini. Dia memeluk bahu Alisha. Mahu memberi kekuatan walaupun dia juga merasakan perasaan yang sama.

“Adik tahu. Tapi kenapa papa pergi pergi waktu sekarang? Dia belum puas bermain dengan Akif lagi..”

Memang dia tidak menyangka papanya sudah pergi meninggalkan mereka seisi rumah itu. Selepas keluar dari hospital itu, papanya nampak macam sudah sihat. Walaupun dia mash dalam keadaan berpantang, namun dia tidak akan mensia-siakan waktu yang terluang untuk bersama dengan papanya.

Pagi tadi dia mahu memanggil papanya untuk bersarapan. Sementara itu abangnya Amri mahu bersiap-siap mahu ke pejabat. Bila di panggil papanya tidak menyahut. Bila di sentuh tubuh itu, dia merasakan sudah sejuk dan kaku. Apalagi meraunglah Alisha sehinggakan mengejutkan seisi rumah tersebut.

..............................

Sofia pergi ke Kuala Lumpur. Dia mahu mencari Zafran Haicarl. Ada perkara yang perlu dia selesaikan bersama Zafran Haicarl. Ketika dia ternampak Zafran Haicarl, kelihatan seorang gadis cantik berdampingan dengan Zafran. Dia rasa cemburu dan sakit hati.

Namun dia tidak berputus asa untuk mendekati Zafran. Dia akan cari jalan supaya Zafran kembali padanya. Tiada mana-mana perempuan dapat mendekati Zafran Haicarl. Sedangkan Alisha yang sah menjadi isteri lelaki itu pun sudah dia hapuskan dalam hidup Zafran.

“Sebenarnya, lsha ada datang ke Kuala Lumpur. Mungkin dia datang cari I..” kedengaran suara resah dari Zafran Haicarl.

“Mana you tahu?” soal Fana.

“Ada orang yang beritahu I..”

“Kekadang, kenyataan itu amat menyakitkan Zaf!” Fana mula berbicara. Dia memang tidak suka bila Zafran Haicarl mula menyebut nama wanita itu. Dia sering di landa rasa cemburu. Tapi apa boleh dia lakukan untuk memenangi hati lelaki yang kental itu.

“Kenapa dia tak tunggu sehingga I balik.. Dekat KL ni dia tinggal kat mana? Dengan siapa? Dah makan minum ke belum? Sihat ke tak?” ujar Zafran yang masih risaukan tentang Alisha. Dia bimbang kalau ada apa-apa berlaku pada Alisha. Biar pun dia mendengar pelbagai andaian dari mulut orang lain, namun dia tidak percaya Alisha akan bersikap demikian.

“Zaf.. you buat apa kat sini?” soal Sofia sambil mengelus-ngelus wajah Zafran. Ketika itu Fana terkejut melihat aksi itu di depan matanya. Dia tidak menyangka ada juga perempuan yang berani macam perempuan di depannya ini.

“Sofia buat apa kat sini?” soalan Sofia di jawab dengan soalan.

“I cari youlah.. I rindukan you..” ujar Sofia lagi. Sengaja dia mendekatkan tubuhnya pada Zafran Haicarl. Fana yang melihat itu mula sakit hati. Perempuan ni memang tak tahu malu!

“Ni siapa? Tak nak kenalkan dia pada I ke?” soal Sofia lagi. Dia mula perasan wajah wanita itu sudah merah. Mungkin dia tengah menahan rasa marah. Yelah siapa yang tak marah jika lelaki itu melayani perempuan lain di depan mata.

“Oh ya kenalkan ini Fana partner business I.. Fana ini Sofia…”

Partner business ke atau pengganti Alisha..” perli Sofia selamba. Merah muka Zafran ketika itu. Nama itu baru di sebut tadi. Macamlah Sofia mendengar perbualannya dengan Fana.

Hi I am Fana..

“I Sofia.. Kekasih lama Zaf..” cepat saja Sofia menjawabnya dengan senyuman yang manis di bibir. Puas hatinya menyakiti hati wanita itu. Dia mahu perempuan itu tahu bahawa dia pernah menjadi insan istimewa di hati Zafran Haicarl.

“Kekasih lama?” soal Fana. Dia memandang wajah Zafran Haicarl. Jadi siapa Alisha yang sering di sebutkan oleh Zafran Haicarl. Memang lelaki ini mempunyai berapa ramai wanita dalam hidupnya? Bukan ke lelaki ini hanya menyintai Alisha. Nama perempuan yang selalu membuatkan dia cemburu! Tapi kali ini di berjumpa dengan bekas kekasih lelaki itu. Apa yang berlaku dalam hidup Zafran sebenarnya?

“Orang macam Zaf ni mana dia nak mengaku yang I ni kekasih lama dia. Mungkin dia takut saham dia tak laku kot!” usik Sofia dengan senyumannya. Namun senyuman itu penuh bermakna!

“Sofia.. Dahlah tu..” ujar Zafran lagi. Dia tidak mahu ada perkara buruk akan berlaku gara-gara dirinya.

“Okey Zaf.. I tau you mesti busykan? So I tak nak kacau perbincangan kamu berdua. Tapi malam ni jangan lupa jumpa I tau! I ada hal penting nak bagitau you!” Sofia mula angkat kaki. Zafran Haicarl tak sempat beritahu apa-apa pun. Dia sekadar memandang pemergian Sofia begitu saja.

Fana dari tadi hanya mendiamkan diri. Dia sakit hati terhadap wanita yang tiba-tiba muncul dari entah mana mengacau makan tengah hari dia bersama Zafran. Dan nampaknya Zafran pun seperti suka saja bertemu dengan wanita itu. Hatinya mula di pagut cemburu. Aku harus mengambil tindakan dulu dari sesiapa. Kalau boleh dia mahu berkahwin dengan Zafran dengan secepat mungkin.

“Betul ke dia bekas teman wanita you?” soal Fana dengan nada cemburu.

“Itu cerita lama.. Memang I mengaku kami pernah bercinta. Tapi selepas I kahwin I hanya cintakan wife I saja. Kenapa?” soal Zafran sambil memandang wajah Fana. Dia perasan akan perubahan wajah Fana ketika Sofia mendekatkan tubuhnya dengannya tadi.

“Tak ada apalah. Manalah tahu you nak bercinta balik dengan dia sementara you belum jumpa wife you..” ujar Fana selamba.

What??” ujar Zafran terkejut. Biar apa pun yang berlaku dia tidak akan cintakan perempuan yang pernah musnahkan hidupnya. Hanya seorang saja yang dia cinta!

Why tak ada salahnyakan??”

No..no.. no.. and tak mungkinlah.. Dan tak akan berlaku lagi..”

Fana tersenyum. Dalam diam dia gembira mendengar pengakuan Zafran.

“Habis kalau dia tetap ganggu you juga macam mana? Dahlah dia tu cantik, seksi, menarik dan semuanya sempurnalah katakan!”

“I tak akan bermain cinta dengan dia. Sebab apa? Sebab dia isteri papa I!” kelihatan mimic muka Fana terkejut mendengar kata-katanya.

“What???”

“Kenapa? Terkejut?”

“Memang I terkejut mendengarnya.. so maknanya she is your step motherlah?” Zafran mengangguk.

Selepas makan tengah hari, kedua mereka pulang ke pejabat. Di dalam bilik pejabat, Zafran melihat telefon bimbitnya. Ada 10 miscall dari Sofia. Dan dia ada juga menghantar sms. Dunia sekarang menang sudah canggih.  Dia tidak pedulikan sms yang di hantarkan oleh Sofia padanya.

 

No comments:

Post a Comment