Pesanan kepada pembaca,

Sila beri komen anda, segala komen anda amatlah saya hargai. komen anda akan menjadikan saya lebih berusaha untuk membuatkan cerita yang lebih menarik. Tetapi saya minta maaf seandainya cerita dalam penulisan ini tidak berapa menarik kerana saya baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Akhir kata saya iringi dengan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung blog saya ini.

Tuesday 27 May 2014

Kau Rantai Hatiku 48


SEBAIK saja Tengku Elman membuka pintu masuk, Tengku Suraya sudah sedia menunggu. Tiga hari dua malam anaknya itu pun langsung tidak memberitahu kemana perginya. Dia bukan main risau lagi. Yang menghairankan telefon bimbit anaknya juga tidak dapat di hubungi.. Matanya juga tidak dapat tidur lena. Dia risau jika ada apa-apa berlaku pada Tengku Elman satu-satu anaknya.

“El pergi mana? Bella call El pun tak dapat. Dia mengadu pada mama yang El tutup telifon” bebel Tengku Suraya lagi. Dia pun geram dengan sikap anaknya itu. Tengku Elman hanya tersenyum. Dia tidak kisah kalau Tengku Suraya membebel. Apa yang penting dia tahu apa nak di buat sekarang.

“El tak pergi manalah mama. El pergi ke rumah tepi pantai. El nak tenangkan fikiran. El nak hilangkan rasa penat El pada projek pertama El tu. Salah ke?” ujar Tengku Elman bertubi-tubi.

“Tapi kenapa El tak cakap dengan Bella. Sampai dia terfikir yang bukan-bukan pasal El..” kedengaran keluh kesal di bibir Tengku Suraya.

“Mama, tak kan semua benda El kena bagitahu. Lagipun El hanya nak tenangkan fikiran. El tak mahu di ganggu. Itu pun salah ke?” soal Tengku Elman lagi. Geram juga dia dengan sikap Isabella yang suka membuatkan mamanya risau!

“Hish susah nak cakap dengan anak mama. Sepatutnya El kena faham perasaan Bella. Dia betul-betul sayangkan El. Lagipun El kan tunang dia. Sebab itulah dia ambil berat pasal El. Itu pun salah ke?” soal Tengku Suraya lagi. Dia hairan melihat perubahan sikap Tengku Elman sejak akhir-akhir ini.

“Huh!! El penatlah ma.. El nak masuk bilik dulu…”

“Tengok mama cakap sikit je dah nak merajuk..” usik Tengku Suraya apabila dia mendengar keluhan dari bibir anaknya itu.

“El tak merajuk. Tapi El penat ni…El betul-betul penat ma..”

“Yelah-yelah naik mandi dulu nanti kita makan malam bersama…” kesian pulak Tengku Suraya mendengar rintihan Tengku Elman. Betul juga mungkin benar Tengku Elman pergi ke rumah pantai itu unutk menenangkan fikirannya. Yelah semenjak balik dari luar negara, Tengku Elman tidak sempat berehat pun.

“Baiklah ma.. El naik dulu..”

Tengku Elman terus naik ke biliknya. Dia terus mandi. Sebentar nanti di mahu makan malam bersama mamanya.

SELEPAS makan malam, Tengku Elman mengambil angin di luar rumahnya. Tiba-tiba ada sebuah kereta berhenti didepan pagar rumahnya.

“Bella.” dia menyebut nama gadis itu. Kelihatan Bella menekan loceng namun tidak jadi sebaik saja melihat kelibat Tengku Elman.

“Buat apa you datang màlam-malam ke sini?” soal Tengku Leman sebaik sahaja dia berdiri di depan Isabella.

I datang nak jumpa you. Habis you langsung tak àngkat call I. You pergi mana sebenàrnya?” soal Bella lagi. Sudah beberapa hari dia tidak dapat menghubungi lelaki itu. Malah dia mula berfikir yang bukan-bukan pula!

Sorry.. I cuma nak tenangkan fikiran. Dan I tak nak di ganggu” jawab Tengku Elman tenang. Dia tidak mahu Isabella memikirkan yang bukan-bukan.

“Apa yang you fikir sampai you nak tenangkan fikiran segala?” soal Bella mula naik geram. Sikap Tengku Elman yang agak dingin itu sangat memilukan hatinya.

“Tak ada apa.. Cuma I perlukan rehat. You tak payah risau. I okey je.. Bukan I dah ada di depan you sekarang?” Isabella terdiam sebentar.

“Kalau macam tu I balik dulu.. I risaukan you sebab itu I datang ke mari.”

“Terima kasih sebab risaukan I..”

“Jangan cakap macam tu.. You tu tunang I. Tak lama lagi kita akan kahwin. Jadi dah taggung jawab I jaga you..” Isabella memberi penjelasan. Dia tidak mahu Tengku Elman tersalah anggap niat baiknya itu.

“I nak baliklah..” Isabella terus berlalu. Asalkan dia sudah dapat bertemu dengan Tengku Elman pun dia sudah lega. Terjawab juga segala kerunsingannya dua tiga hari ini.

“Hati-hati balik tu..”

“Okey, jumpa di pejabat esok..”

“Selamat malam..”

Bila kereta Isabella berlalu dari situ, barulah Tengku Elman Qaufar masuk kedalam rumah. Namun dia terejut apabila mendengar suara mamanya menegurnya.

“Siapa tu?” soal Tengku Suraya.

“Bella..”

“Bella? Buat apa dia datang ke sini dan kenapa tak jemput dia masuk?”

“Dia pun nak cepat. Sebab itu El tak jemput masuk..”

“Tengok tu, sanggup dia datang kesini nak bejumpa dengan El..” bebel Tengku Suraya lagi. Entah dia sendiri tidak tahu nasihat yang macam mana lagi dia mahu berikan kepada anaknya itu agar dapat menerima Isabella dalam hidupnya. Kesian gadis itu. Dia sangat bai dan dia sebagai seorang ibu pasti mahukan yang terbaik buat anaknya.

“El tau..  Okeylah ma, El nak naik tidur.. Esok El nak kerja lagi...” Tengku Elman mengejutkan lamunan Tengku Suraya.

“Okeylah.. Pasti El dah penat sangat. Lagi pun esok El kena kerja.”

“Selamat malam ma..”

“Selamat malam..”

Tengku Elman terus melangkahkan kakinya menuju ke biliknya. Namun matanya tetap juga tidak mahu lelap. Biar pun dia sedikit penat memandu petang tadi. Lalu tangannya mencapai kameranya. Di dalamnya ada banyak gambar Humaira yang di ambilnya. Biar pun pada mulanya Humaira malu-malu dengan dirinya. Namun dia suka. Itulah sifat yang membuatkan dia rindukannya.

 Satu persatu butang di tekan untuk melihat gambar Humaira. Kadang-kadang dia tersenyum sendiri bila melihat gambar Humaira yang lucu itu.

Tengku Elman cuba mendail nombor Humaira. Baru beberapa jam saja dia terpisah dengan Humaira dia mula berasa rindu. Nasib baik panggilannya itu berjawab. Tengku Elman tersenyum. Mungkin Humaira juga merindukan dirinya seperti mana dia rindukan Humaira.

“Assalamualaikum,” jawab Humaira perlahan.

“Waalaikumusalam. Tengah buat apa?” lembut suara Tengku Elman mendebarkan dada Humaira. Dalam tidak sedar dia senyum sendiri.

“Tengah baring-baring. Dah nak tidur,” Humaira mengiringkan badan ke kanan.

“Ooh… awalnya. Abang kacau ke?” soal Tengku Elman lagi.

“Tak adalah. Abang tengah buat apa?”

“Tengah baring-baring juga. Mata ni tak boleh nak lelap,” ujar Tengku Elman. Dia kemudiannya terdiam. Di corong telefon hanya kedengaran deruan nafas masing-masing. Serius, Humaira merasakan yang dia sekarang seperti sedang bercinta.

“Kenapa abang?”

“Errmm… Abang rindulah. I miss you very-very much!” ucapan Tengku Elman mambuatkan Humaira tergelak kecil.

“Mmm ye ker? Tapi Ira tak rindukan abang pun..” usik Humaira. ‘Siapa kata Ira tak rindukan abang? Ira pun rindu juga!’

“Yer ker.. Kalau macam tu, abang nak merajuklah..” balas Tengku Elman.

“Hishh!! Abang merajuklah sorang-sorang. Ira tak nak pujuk..” usik Humaira lagi.

“Sampai hati sayang..” ujar Tengku Elman. Tanpa di sedari, perbualan itu di dengar oleh Tengku Suraya. Dengan siapa pula anaknya berbual mesra di corong telefon. Berabang pulak dia bahasakan dirinya.Sedangkan tadi Isabella baru balik.

I think you should rest now. Good night. Assalamualaikum…” Tengku Elman sudah mahu mematikan perbualan.

“Waalaikumusalam. Good night, abang,” selepas itu talian terus dimatikan. Humaira merenung telefon bimbit. Dia tersenyum sendirian. Macam orang jatuh cinta pun ada juga. Tak apalah bukannya salah pun jatuh cinta pada suaminya sendiri juga.

Selepas menelefon, barulah Tengku Elman dapat melelapkan mata. Dia berharap semoga Humaira dapat berada di sisinya buat selama-lamanya. Cintanya hanya untuk Ariana Humaira.

BELLA masuk kedalam rumah dengan bernyanyi kecil. Keadaan itu membuatkan Datin Melinda dan Dato Farid kehairanan.

Dua tiga hari sebelum ini anak gadis itu nampak muram sahaja. Maklumlah tunangnya menyepikan diri. Mestilah dia risau kalau ada apa-apa terjadi pada tunangnya. Tengku Elman pun satu. Kalau nak pergi mana-mana beritahulah.. tidaklah anak gadisnya itu bermuram durja begitu sekali.

“Gembira benar anak mummy..” tegur Datin Melinda.

“Mestilah Bella gembira.. Tadi Bella pergi ke rumah El… Dia ada di rumah..”

“Habis dia kemana dua tiga hari ni? Sampai buat anak mummy moyok semacam je?” soal Datin Melinda.

“Dia pergi jalan-jalan. Dia nak berehat dan melapangkan fikiran. Sebab itu dia tutup telifon sebab tak nak di ganggu.. Bella pula yang terfikir yang bukan-bukan” jawab Bella sambil tersenyum. Dia jadi malu sendiri apabila dia sering memikirkan yang bukan-bukan. Mungkin betul juga kata Tengku Elman yang dia kuat cemburu!

“Oh, baguslah kalau macam tu..”

“Hishh awak ni.. Itukan soal orang lelaki. Kalau dia rasa penat bekerja mestilah dia nak melapangkan fikiran dan berehat. Dia kan baru lepas melancarkan majlis pelancaran hari itu.. Mestilah dia nak ambil angin” ujar Dato Farid lagi.

Akhirnya mereka semua menuju ke bilik untuk tidur.

                                                 

3 comments: